„EKO” Z TWOJĄ WOLĄ

obraz 2020 10 12 163116

 

eko 0


eko 1

eko 2
 

Zasianie warzyw w przedszkolnym kąciku w sali


Zasianie warzyw w ogrodzie przedszkolnym  – grupa 3,4,5 i 6


Sadzenie drzewa – Grupa 6 i 3

Dzień Ziemi Grupa 6- ekologiczne kule ziemskie poprzedzone rozmową o szanowaniu wody i zanieczyszczeniach gleby.


Propozycja podczas nauczania zdalnego – grupa 6

W ramach projektu ekologicznego propozycja do wykonania z rodzicami: „Rozkwitające kwiatki” – eksperyment z wodą
https://www.youtube.com/watch?v=S-f1HYJFViQ

 


Barwienie kwiatów – grupa VI

Dla nas oprócz barwienia taki eksperyment posłużył jako ciekawa lekcja, że wszystko co spożywamy pijemy, lub jemy wpływa na nasz organizmy. Na parapecie stały takie same tulipany tylko w wodzie, po 24 h było widać, że tulipany w wodzie były dużo bardziej świeże i ładne, niż zabarwione kwiaty. Liście które złapały kolor wyglądały na oklapłe, a kwiaty ewidentnie nie znosiły najlepiej zbyt dużej ilości barwnika. Dzieci dowiedziały się, jak istotne jest to co pobieramy nie tylko my ludzie, ale także jak to, co pobierają rośliny wpływa na ich wzrost.

 

 


Szklarnie w grupie 6

Domki dla fasoli pojawiły się również w grupie 6. Porozmawialiśmy, w jakich warunkach roślina najlepiej rośnie. Nasze fasolki już wypuściły liście.

 

 


 

Greenhouse 

Na piątkowych zajęciach przedszkolaki z grupy III zobiły zielone domki, dzięki którym będziemy obserwowali rozwój roślin. W naszym przypadku jest to fasola, która pod wpływem wilgoci, ciepła i słońca pęknie i będzie wypuszczała korzenie, a później łodygę i listki. 

 

Zimowe witraże

 


Eko-witraże z lodem

Co tydzień prowadzimy zajęcia o ekologii i z tej okazji przygotowujemy różne aktywności dotyczące działań ekologicznych. W tym tygodniu, korzystając z ostatnich mroźnych dni, przedszkolaki przygotowały ekologiczne witraże z lodu. Wykorzystaliśmy kubeczki, które nam zostały z urodzin, i postanowiliśmy dać im drugie życie. Do kubeczków dzieci wrzucały różne materiały – gałązki, igły, zasuszone kwiaty, zaschniętą pomarańczę z naszego kącika przyrody, goździki, a także brokatowe ozdoby. Następnie położyliśmy je na parapecie na mrozie i czekaliśmy cały dzień i noc, żeby nasze witraże się zamroziły. W piątek po obiedzie mogliśmy je oglądać i sprawdzać jak pięknie mienią się w świetle.

Tego rodzaju zabawy są również ciekawe ze względu na ich wpływ na sensorykę – pracował nasz zmysł dotyku, wzroku oraz węchu, ponieważ witraże pięknie pachniały dzięki gałązkom, goździkom i pomarańczy 🙂

 

Film ekologiczny „Jesteśmy przyjaciółmi ziemi”

Grupa 3 obejrzała edukacyjny film o naszej planecie. Przedszkolaki dowiedziały się wielu ważnych informacji dotyczących ekologii, zagrożeń, dla klimatu, roślin i zwierząt. Omówione zostały sposoby, jakimi można zapobiegać postępującemu ociepleniu klimatu, zbytniemu śmieceniu. Dzięki filmowi, dzieci zostały przyjaciółmi ekologii i naszej planety 🙂 Na dowód tego, wykonały wspólny plakat. 

 

Kącik ekologiczny w grupie 3 i gra przyrodnicza

 

 

Dokarmianie zwierząt

Regularnie dokarmiamy zwierzęta, szczególnie kiedy spadł śnieg.

 


 

Pierwsze zasadzone kwiatki z oczekiwaniu na wiosnę

Zasadzenie żywych kamieni

 


Smog – zanieczyszczenie powietrza

Grupa 3 w ostatni piątek dowiedziała się sporo rzeczy o smogu. Oglądaliśmy, jak wygląda zanieczyszczone powietrze, czym różni się od czystego, a także skąd pochodzi. Przedszkolaki zgodziły się co do tego, że smog jest bardzo niebezpieczny dla planety. Przy okazji dowiedziały się, że jest również zagrożeniem dla ocieplenia się klimatu, co może powodować wyginięcie zwierząt. Posłuchały o jednym z gatunków zagrożonego zwierzęcia, czyli niedźwiedziu polarnym, którego środowisko naturalne jest cierpi przez ocieplanie się klimatu. 

 

 

Po Nowym Roku nie próżnujemy i korzystamy z pięknej zimowej pogody, a co za tym idzie mieliśmy okazję wykonać doświadczenie – „Czy śnieg jest czysty?”


Doświadczenie o zanieczyszczeniach wody i jej oczyszczaniu

 

Wyrzucanie śmieci – do lasu czy na wysypisko?

Grupa 3 wykonała eksperyment, którego celem było sprawdzenie, gdzie powinny nasze śmieci wylądować – w lesie czy na wysypisku śmieci? Dzieci oczywiście wiedziały, jednak należało sprawdzić, dlaczego tak ważne jest chronienie lasów przez śmieciami. Nasze kawałki ręcznika papierowego posłużyły nam jako przykład ziemi, bibuła – jako śmieci, a spryskiwana woda to deszcz. W pierwszym etapie eksperymentu śmieci wyrzucone zostały prosto na ziemię i w trakcie deszczu śmieci zaczęły się rozpuszczać i wsiąkać w ziemię, co jest wielkim zagrożeniem dla niej. Ziemia stała się zanieczyszczona.
Z kolei w drugim etapie eksperymentu nasze śmieci wylądowały na wysypisku, na którym ziemia była przykryta specjalnym zabezpieczeniem, aby podczas deszczu odpady nie wsiąkały w ziemię, dzięki czemu pozostaje ona niezanieczyszczona.
Eksperyment dzieci bardzo zaciekawił, wyciągnęły one prawidłowe wnioski i wiedzą już, że nie wolno wyrzucać śmieci do lasu, na łąkę czy na pole.

I etap

II etap

 

Przygotowanie zwierząt do zimy – w tym roku wspieramy nie tylko zwierzęta ze schronisk, ale także dbamy o te, które możemy spotkać na terenie naszej placówki – np. jeże i wiewiórki.


Segregacja śmieci  w grupie 6.

 


Plastikowe potworki

Tym razem grupa 3 przygotowała plastikowe potworki, które posłużą nam do zbierania plastikowych nakrętek, baterii i innych mniejszych śmieci, które następnie zostaną przewiezione do odpowiednich miejsc składowania. 

Dziękujemy rodzicom za zaangażowanie oraz przyniesienie pustych butelek 🙂

 

Nasza planeta 
Jak w co tydzień, grupa 3 w piątek wzięła udział w zajęciach ekologicznych. Wykonaliśmy dwa plakaty. Przedszkolaki dowiedziały się, co nasza planeta lubi, a czego nie. Wiedzą już, że na czystej planecie żyje dużo zwierząt i rosną roślinki, a na zanieczyszczonej – nic nie chce rosnąć, a fauna jest uboga. 

 

Grupa 6 wspólnie stworzyła „Kodeks Małego Ekologa”

 


Naturalne nawozy vs sztuczne nawozy

Na piątkowych zajęciach o ekologii grupa 3 przeprowadziła eksperyment, który będą obserwować przez kilka dni. Użyliśmy soli, wody i sadzonek roślin. Celem eksperymentu jest obserwacja dotycząca, co jest lepsze dla roślin – nawożenie sztucznymi nawozami czy naturalnymi. Ziemia nie lubi mieć zbyt wiele soli mineralnych, bowiem wówczas rośliny nie rosną tak jak powinny. Dzieci dowiedziały się, że powinno się dbać o dobrą, zdrową ziemię, bo bez tego nie będziemy mieli pięknych roślin, które są nam niezbędne do życia na Ziemi. Roślinki w słoikach, gdzie jest nadmiar soli nie będą pobierały wody, natomiast tam, gdzie nie ma soli – roślinka będzie pobierała tyle wody ile potrzebuje do prawidłowego wzrostu.

Ekologiczne eksperymenty

Grupa 3 wykonała kilka eksperymentów, dzięki którym dowiedzieli się, jak zaśmiecana i zanieczyszczana jest ziemia. Zatrucia środowiska są priorytetem, jeśli chodzi o podejmowanie działań ekologicznych, a Nasze Przedszkolaki już wiedzą, z czym należy sobie radzić.

Ekologiczne ozdobne świeczniki z materiału naturalnego


W naszym przedszkolu rozpoczęła się zbiórka karmy oraz innych potrzebnych rzeczy dla zwierząt ze schroniska


Grupa 6  – dziś w piątkowe przedpołudnie podczas wyjścia do ogrodu przedszkolnego prowadziliśmy obserwacje przyrodnicze. Poznawaliśmy ekosystemy, a dokładniej poszukiwaliśmy dżdżownic z wykorzystaniem lup. Udało nam się jedną znaleźć, akurat trafiliśmy na wilgotną ziemię po deszczu.


Grupa 3 wspólnymi siłami stworzyła Ekoludka, który pożera śmieci. Materiały, z których został stworzony ludek to głównie śmieci, które można wykorzystać na wiele sposobów.

 

Grupa 6 utrwala wiadomości o znaczeniu ekologicznych znaków przygotowując się do stworzenia zasad ekologicznych. Wykonaliśmy ekologiczne rytmy  oraz wyjaśniliśmy znaczenie obrazków.


Maluszki z grupy I pomagają zwierzętom przygotowywać się do niskich temperatur. 


Eko- zabawka w wykonaniu grupy 6


„Sprzątanie Świata” w grupie 4

Po Nowym Roku nie próżnujemy i korzystamy z pięknej zimowej pogody, a co za tym idzie mieliśmy okazję wykonać doświadczenie – „Czy śnieg jest czysty?”


Doświadczenie o zanieczyszczeniach wody i jej oczyszczaniu

 

Wyrzucanie śmieci – do lasu czy na wysypisko?

Grupa 3 wykonała eksperyment, którego celem było sprawdzenie, gdzie powinny nasze śmieci wylądować – w lesie czy na wysypisku śmieci? Dzieci oczywiście wiedziały, jednak należało sprawdzić, dlaczego tak ważne jest chronienie lasów przez śmieciami. Nasze kawałki ręcznika papierowego posłużyły nam jako przykład ziemi, bibuła – jako śmieci, a spryskiwana woda to deszcz. W pierwszym etapie eksperymentu śmieci wyrzucone zostały prosto na ziemię i w trakcie deszczu śmieci zaczęły się rozpuszczać i wsiąkać w ziemię, co jest wielkim zagrożeniem dla niej. Ziemia stała się zanieczyszczona.

Z kolei w drugim etapie eksperymentu nasze śmieci wylądowały na wysypisku, na którym ziemia była przykryta specjalnym zabezpieczeniem, aby podczas deszczu odpady nie wsiąkały w ziemię, dzięki czemu pozostaje ona niezanieczyszczona.

Eksperyment dzieci bardzo zaciekawił, wyciągnęły one prawidłowe wnioski i wiedzą już, że nie wolno wyrzucać śmieci do lasu, na łąkę czy na pole.

I etap

II etap

 

Przygotowanie zwierząt do zimy – w tym roku wspieramy nie tylko zwierzęta ze schronisk, ale także dbamy o te, które możemy spotkać na terenie naszej placówki – np. jeże i wiewiórki.


Segregacja śmieci  w grupie 6.

 


Plastikowe potworki

Tym razem grupa 3 przygotowała plastikowe potworki, które posłużą nam do zbierania plastikowych nakrętek, baterii i innych mniejszych śmieci, które następnie zostaną przewiezione do odpowiednich miejsc składowania. 

Dziękujemy rodzicom za zaangażowanie oraz przyniesienie pustych butelek 🙂

 

Nasza planeta 
Jak w co tydzień, grupa 3 w piątek wzięła udział w zajęciach ekologicznych. Wykonaliśmy dwa plakaty. Przedszkolaki dowiedziały się, co nasza planeta lubi, a czego nie. Wiedzą już, że na czystej planecie żyje dużo zwierząt i rosną roślinki, a na zanieczyszczonej – nic nie chce rosnąć, a fauna jest uboga. 

 

Grupa 6 wspólnie stworzyła „Kodeks Małego Ekologa”

 


Naturalne nawozy vs sztuczne nawozy

Na piątkowych zajęciach o ekologii grupa 3 przeprowadziła eksperyment, który będą obserwować przez kilka dni. Użyliśmy soli, wody i sadzonek roślin. Celem eksperymentu jest obserwacja dotycząca, co jest lepsze dla roślin – nawożenie sztucznymi nawozami czy naturalnymi. Ziemia nie lubi mieć zbyt wiele soli mineralnych, bowiem wówczas rośliny nie rosną tak jak powinny. Dzieci dowiedziały się, że powinno się dbać o dobrą, zdrową ziemię, bo bez tego nie będziemy mieli pięknych roślin, które są nam niezbędne do życia na Ziemi. Roślinki w słoikach, gdzie jest nadmiar soli nie będą pobierały wody, natomiast tam, gdzie nie ma soli – roślinka będzie pobierała tyle wody ile potrzebuje do prawidłowego wzrostu.

Ekologiczne eksperymenty

Grupa 3 wykonała kilka eksperymentów, dzięki którym dowiedzieli się, jak zaśmiecana i zanieczyszczana jest ziemia. Zatrucia środowiska są priorytetem, jeśli chodzi o podejmowanie działań ekologicznych, a Nasze Przedszkolaki już wiedzą, z czym należy sobie radzić.

Ekologiczne ozdobne świeczniki z materiału naturalnego


W naszym przedszkolu rozpoczęła się zbiórka karmy oraz innych potrzebnych rzeczy dla zwierząt ze schroniska


Grupa 6  – dziś w piątkowe przedpołudnie podczas wyjścia do ogrodu przedszkolnego prowadziliśmy obserwacje przyrodnicze. Poznawaliśmy ekosystemy, a dokładniej poszukiwaliśmy dżdżownic z wykorzystaniem lup. Udało nam się jedną znaleźć, akurat trafiliśmy na wilgotną ziemię po deszczu.


Grupa 3 wspólnymi siłami stworzyła Ekoludka, który pożera śmieci. Materiały, z których został stworzony ludek to głównie śmieci, które można wykorzystać na wiele sposobów.

 

Grupa 6 utrwala wiadomości o znaczeniu ekologicznych znaków przygotowując się do stworzenia zasad ekologicznych. Wykonaliśmy ekologiczne rytmy  oraz wyjaśniliśmy znaczenie obrazków.


Maluszki z grupy I pomagają zwierzętom przygotowywać się do niskich temperatur. 


Eko- zabawka w wykonaniu grupy 6


„Sprzątanie Świata” w grupie 4

ePo Nowym Roku nie próżnujemy i korzystamy z pięknej zimowej pogody, a co za tym idzie mieliśmy okazję wykonać doświadczenie – „Czy śnieg jest czysty?”


Doświadczenie o zanieczyszczeniach wody i jej oczyszczaniu

 

Wyrzucanie śmieci – do lasu czy na wysypisko?

Grupa 3 wykonała eksperyment, którego celem było sprawdzenie, gdzie powinny nasze śmieci wylądować – w lesie czy na wysypisku śmieci? Dzieci oczywiście wiedziały, jednak należało sprawdzić, dlaczego tak ważne jest chronienie lasów przez śmieciami. Nasze kawałki ręcznika papierowego posłużyły nam jako przykład ziemi, bibuła – jako śmieci, a spryskiwana woda to deszcz. W pierwszym etapie eksperymentu śmieci wyrzucone zostały prosto na ziemię i w trakcie deszczu śmieci zaczęły się rozpuszczać i wsiąkać w ziemię, co jest wielkim zagrożeniem dla niej. Ziemia stała się zanieczyszczona.

Z kolei w drugim etapie eksperymentu nasze śmieci wylądowały na wysypisku, na którym ziemia była przykryta specjalnym zabezpieczeniem, aby podczas deszczu odpady nie wsiąkały w ziemię, dzięki czemu pozostaje ona niezanieczyszczona.

Eksperyment dzieci bardzo zaciekawił, wyciągnęły one prawidłowe wnioski i wiedzą już, że nie wolno wyrzucać śmieci do lasu, na łąkę czy na pole.

I etap

II etap

 

Przygotowanie zwierząt do zimy – w tym roku wspieramy nie tylko zwierzęta ze schronisk, ale także dbamy o te, które możemy spotkać na terenie naszej placówki – np. jeże i wiewiórki.


Segregacja śmieci  w grupie 6.

 


Plastikowe potworki

Tym razem grupa 3 przygotowała plastikowe potworki, które posłużą nam do zbierania plastikowych nakrętek, baterii i innych mniejszych śmieci, które następnie zostaną przewiezione do odpowiednich miejsc składowania. 

Dziękujemy rodzicom za zaangażowanie oraz przyniesienie pustych butelek 🙂

 

Nasza planeta 
Jak w co tydzień, grupa 3 w piątek wzięła udział w zajęciach ekologicznych. Wykonaliśmy dwa plakaty. Przedszkolaki dowiedziały się, co nasza planeta lubi, a czego nie. Wiedzą już, że na czystej planecie żyje dużo zwierząt i rosną roślinki, a na zanieczyszczonej – nic nie chce rosnąć, a fauna jest uboga. 

 

Grupa 6 wspólnie stworzyła „Kodeks Małego Ekologa”

 


Naturalne nawozy vs sztuczne nawozy

Na piątkowych zajęciach o ekologii grupa 3 przeprowadziła eksperyment, który będą obserwować przez kilka dni. Użyliśmy soli, wody i sadzonek roślin. Celem eksperymentu jest obserwacja dotycząca, co jest lepsze dla roślin – nawożenie sztucznymi nawozami czy naturalnymi. Ziemia nie lubi mieć zbyt wiele soli mineralnych, bowiem wówczas rośliny nie rosną tak jak powinny. Dzieci dowiedziały się, że powinno się dbać o dobrą, zdrową ziemię, bo bez tego nie będziemy mieli pięknych roślin, które są nam niezbędne do życia na Ziemi. Roślinki w słoikach, gdzie jest nadmiar soli nie będą pobierały wody, natomiast tam, gdzie nie ma soli – roślinka będzie pobierała tyle wody ile potrzebuje do prawidłowego wzrostu.

Ekologiczne eksperymenty

Grupa 3 wykonała kilka eksperymentów, dzięki którym dowiedzieli się, jak zaśmiecana i zanieczyszczana jest ziemia. Zatrucia środowiska są priorytetem, jeśli chodzi o podejmowanie działań ekologicznych, a Nasze Przedszkolaki już wiedzą, z czym należy sobie radzić.

Ekologiczne ozdobne świeczniki z materiału naturalnego


W naszym przedszkolu rozpoczęła się zbiórka karmy oraz innych potrzebnych rzeczy dla zwierząt ze schroniska


Grupa 6  – dziś w piątkowe przedpołudnie podczas wyjścia do ogrodu przedszkolnego prowadziliśmy obserwacje przyrodnicze. Poznawaliśmy ekosystemy, a dokładniej poszukiwaliśmy dżdżownic z wykorzystaniem lup. Udało nam się jedną znaleźć, akurat trafiliśmy na wilgotną ziemię po deszczu.


Grupa 3 wspólnymi siłami stworzyła Ekoludka, który pożera śmieci. Materiały, z których został stworzony ludek to głównie śmieci, które można wykorzystać na wiele sposobów.

 

Grupa 6 utrwala wiadomości o znaczeniu ekologicznych znaków przygotowując się do stworzenia zasad ekologicznych. Wykonaliśmy ekologiczne rytmy  oraz wyjaśniliśmy znaczenie obrazków.


Maluszki z grupy I pomagają zwierzętom przygotowywać się do niskich temperatur. 


Eko- zabawka w wykonaniu grupy 6


„Sprzątanie Świata” w grupie 4

Powiększ litery
Zmień kontrast