Empiryczne poznawanie świata

 

ROK SZKOLNY 2022/2023

MIESZANIE KOLORÓW


ZABAWA Z MĄKĄ

MAGICZNA KAPUSTA – EKSPERYMENT

Poznajemy działanie kwasu i zasady na wywar z czerwonej kapusty

ZAJĘCIA KULINARNE – SAŁATKA OWOCOWA

ŚCIEŻKA SENSORYCZNA

CO KRYJE SIĘ W LESIE ?

DLACZEGO MYDŁO MYJE?

POZNAJEMY ZJAWISKA ATMOSFERYCZNE – WIATR

POZNAJEMY WIATR –  CIĄG DALSZY

 



ROK SZKOLNY 2021/2022

 
PRZYGOTOWUJEMY CEBULKI HIACYNTÓW I ŻONKILI Z NASZEGO KĄCIKA PRZYRODY DO PRZECHOWANIA Z ZAMIAREM WYSADZENIA ICH DO PRZEDSZKOLNEGO OGRÓDKA JESIENIĄ

 

 
KWIETNA WIOSNA W NASZYM PRZYRODNICZYM OBSERWATORIUM – OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM

 

 
DOŚWIADCZENIA Z JAJKIEM 

 

 
BADAMY GLEBĘ ZA POMOCĄ ZMYSŁÓW: WZROKU, DOTYKU I WĘCHU

Tym razem do zabaw badawczych wykorzystaliśmy ziemię i piasek. Dzieci podczas zabaw badawczych poznawały ich właściwości. Wykorzystując lupy oraz zmysły wzroku, dotyku i węchu badały i opisywały różnice między ziemią i piaskiem. Dzieci bardzo angażowały się w zabawach, porównywały swoje wrażenia dotykając, wąchając i obserwując. Wnioski:  Dzieci zauważyły, że ziemia jest lepka, ma swój zapach, ich zdaniem „nieprzyjemny”. Dzieci zauważyły też, że najprzyjemniejszy w dotyku jest piasek. Podsumowując przedszkolaki stwierdziły, że każdy rodzaj gleby można wykorzystywać w inny sposób np. piasek do zabawy w piaskownicy, a ziemię do sadzenia kwiatów, bo jest w niej najwięcej składników odżywczych dla roślin.

 
EKSPERYMENTUJEMY Z WODĄ – JAK POWSTAJE DESZCZ? KOLOROWA TĘCZA

I. Podczas pierwszej zabawy badawczej obserwowaliśmy proces parowania wody i powstawania deszczu. W trakcie tego eksperymentu zachowaliśmy szczególną ostrożność. Do słoika pani wlała gorącą wodę. Zauważyliśmy, ze para z ciepłej wody podnosi się, podobnie jak woda w sposób naturalny paruje pod wpływem ciepła słonecznego. Słoiczek przykryliśmy talerzykiem. Lód położony na talerzyku stworzył obszar o niskiej temperaturze, zbliżonej do wysokich poziomów atmosfery, w której skrapla się para wodna, zamieniając się w krople wody. Krople zebrały się na dnie talerzyka, zaczęły opadać i spływać po ściankach słoika.

II. Kolorowe cukierki ułożyliśmy w kształt okręgu, aby przylegały do siebie. Następnie na środek talerza wlaliśmy wodę i obserwowaliśmy, co się dzieje. To była prawdziwa magia! Cukierki zaczęły puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób i już po kilku sekundach zabarwiły wodę jak prawdziwa tęcza.

 
JAK ROŚLINA PIJE WODĘ?

To nasz kolejny eksperyment przyrodniczy, przeprowadzony w wiosennym klimacie. Na początek poznaliśmy podstawowe części roślin na przykładzie drzewa. Dowiedzieliśmy się w jaki sposób roślina pobiera wodę i jak woda wpływa na jej wzrost. Do naszego doświadczenia wykorzystaliśmy liście cykorii. Zabarwiliśmy wodę barwnikami spożywczymi i umieściliśmy liście w pojemnikach. W poniedziałek po powrocie do przedszkola czekała na nas niespodzianka. Zaobserwowaliśmy zmiany, które pojawiły się na liściach cykorii. Doszliśmy do wniosku, że woda z barwnikiem została przetransportowana i dotarła do samych koniuszków liści, zabarwiła je na niebiesko, czerwono i fioletowo.

 
CODZIENNIE DBAMY O NASZ ZIELONY OGRÓDEK I PROWADZIMY OBSERWACJE PRZYRODNICZE

Bardzo dziękujemy naszym Rodzicom za dostarczenie pięknych kwiatów, cebulek i nasionek.

 
 ZAKŁADAMY ZIELONY OGRÓDEK 

4 marca zajęliśmy się założeniem zielonego ogródka w swojej przedszkolnej sali. W tym celu dzieci z dużym zainteresowaniem przyglądały się zgromadzonym przedmiotom (pojemniki, doniczki, podstawki, słoiki, łopatki), a także ziemi, nasionom i cebulkom. Przed przystąpieniem do pracy poznały warunki, jakie potrzebują rośliny do wzrostu. Po dokładnym omówieniu i pokazie poszczególnych czynności przez nauczyciela dzieci samodzielnie napełniły doniczki ziemią aby później wrzucać do nich nasiona owsa, fasoli i grochu. Dzieci posadziły również cebulkę na szczypiorek i wysiały rzeżuchę. Jedne nasiona włożyły wprost do ziemi, a drugie wysiały na wacie lub gazie, zanurzonej w słoiku z wodą. W ten sposób obserwują różnicę w ich kiełkowaniu i wzroście. Przedszkolaki podlały swoje sadzonki i umieściły je na parapecie. Na koniec zostały ustalone dyżury przy pielęgnacji roślin. Z niecierpliwością czekamy na rezultaty wspólnej pracy, które pojawią się już niebawem…

 

CZTERY ŻYWIOŁY – POWIETRZE. TEMAT: SZUKAJ WIATRU W POLU

Wietrzna pogoda za oknem zainspirowała nas do przeprowadzenia zajęć o wietrze. Podczas zajęcia dzieci dowiedziały się co to jest wiatr i jak powstaje. W czasie rozmowy przedszkolaki dowiedziały się również kiedy wiatr pomaga a kiedy zagraża życiu. Samodzielnie zrobiły „Tornado w słoiku”, przez co mogły zaobserwować i wyobrazić sobie jak powstaje w rzeczywistości silny i niebezpieczny wiatr. Obserwowały, jak ruch powietrza wypuszczany z nadmuchanego balona porusza piórka. Dmuchały na piórka i papierowy wiatraczek ćwicząc prawidłowe oddychanie. Samodzielnie wykonały słomkowe wiatraczki i przygotowały paski kolorowej krepiny, z którymi wyszły do ogrodu aby zbadać siłę i kierunek wiatru. Zabawa przyniosła wiele emocji – było zdziwienie, zaskoczenie a przede wszystkim radość.

 
CZTERY ŻYWIOŁY – ZIEMIA. EKSPERYMENT – WYBUCHAJĄCY WULKAN

11 lutego poznaliśmy budowę wulkanu, zapoznaliśmy się z pojęciami: erupcja, płyty tektoniczne, lawa. Doprowadziliśmy do erupcji wulkanu wytwarzając reakcję chemiczną pomiędzy octem a sodą. Wiemy już, że gdy mieszamy ocet z sodą oczyszczoną powstaje gaz zwany dwutlenkiem węgla. Tworzy on w occie bąbelki gazu, który reaguje z płynem do mycia naczyń. Powstaje przy tym tak dużo piany, że wydostaje się ona z krateru. Dowiedzieliśmy się, że wybuch wulkanu na ziemi wygląda jednak inaczej. Powstaje wtedy, gdy ruchy płyt skorupy ziemskiej prowadzą do unoszenia się magmy. Uświadomiliśmy sobie też zagrożenia jakie niesie ze sobą wybuch wulkanu.

 
WODA SŁONA I SŁODKA NA ZIEMI. DOŚWIADCZENIE – MAGICZNY ZIEMNIAK

W piątek, 4 lutego zastanawialiśmy się ile jest wody na Ziemi. Rozmawialiśmy na temat rodzajów wód w zbiornikach wodnych. Następnie przygotowaliśmy roztwór soli w jednym z dwóch pojemników. Włożyliśmy do nich ziemniaki. Zauważyliśmy, że w pojemniku z solą ziemniak pływa, a w samej wodzie tonie. Dowiedzieliśmy się, ze dzięki dodaniu soli woda stała się gęstsza i zanurzone w niej ziemniaki zaczęły się unosić. Woda słona (morza i oceany) ma większy ciężar niż woda słodka (rzeki, jeziora). W słonej wodzie wszystko pływa lepiej.

 
CZTERY ŻYWIOŁY – WODA. EKSPERYMENT – CO PŁYWA, CO TONIE?

Przygotowana zabawa, pozwoliła nam  w praktyce poznać pojęcia takie jak: pływanie i tonięcie. Po kolei wrzucaliśmy do wody różne przedmioty i obserwowaliśmy co się z nimi dzieje. Wyodrębniliśmy grupę przedmiotów, które unosiły się na powierzchni wody oraz kolekcję przedmiotów, które opadły na dno. Próbowaliśmy samodzielnie wyciągać wnioski i wyjaśnić dlaczego niektóre przedmioty toną a inne pływają na powierzchni.

 
EKSPERYMENT – CO ROZPUSZCZA SIĘ W WODZIE?

21 stycznia przeprowadziliśmy doświadczenie, którego celem było określenie produktów spożywczych rozpuszczalnych w wodzie. Z dużym zaangażowaniem przystąpiliśmy do działania. Z ciekawością obserwowaliśmy wyniki swojej pracy. Na zakończenie podaliśmy następujące wnioski: cukier i sól rozpuściły się w wodzie. Olej wypłynął na powierzchnię wody. Produkty takie jak mąka, kasza i pieprz zabarwiły wodę, ale się nie rozpuściły. Sprawdziliśmy też i utrwaliliśmy smaki słodki, słony i kwaśny.

 
DOŚWIADCZENIA Z ELEKTROSTATYKĄ

14 stycznia 2022r. wzięliśmy udział w kolejnych warsztatach z cyklu Empiryczne Poznawanie Świata. Tym razem zajęliśmy się zagadnieniem elektrostatyki. Elektryzowaliśmy balony, obserwowaliśmy zjawisko przyciągania i odpychania  się przedmiotów. Było bardzo ciekawie!

 

BADAMY WŁAŚCIWOŚCI ŚNIEGU, SPRAWDZAMY CZY ŚNIEG JEST CZYSTY

10 grudnia 2021r. skupiliśmy się wokół pytania badawczego Czy śnieg jest czysty? W tym celu wykonaliśmy eksperyment, do którego potrzebny był nam śnieg. Po próbki śniegu wybraliśmy się do ogrodu przedszkolnego. Tam znaleźliśmy odpowiedzi na pytania jaki jest śnieg i czy śnieg pachnie. Zwróciliśmy uwagę na to, że jest twardy, ciężki, zimny, mokry i nie pachnie. Następnie zebraliśmy potrzebny materiał badawczy i zanieśliśmy go do przedszkola. W klasie umieściliśmy miseczki wypełnione śniegiem w ciepłym miejscu. W krótkich odstępach czasu sprawdzaliśmy zawartość miseczek. Śnieg roztopił się, w naczyniach pojawiła się brudna woda. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że choć śnieg wydaje się czysty, znajduje się w nim dużo brudu – nie wolno jeść śniegu!

 
POZNAJEMY STANY SKUPIENIA WODY

3 grudnia 2021r. zastanawialiśmy się Czy woda zmienia swoją postać pod wpływem temperatury?,  czyli co się z nią dzieje kiedy jest mróz, kiedy jest ciepło i gorąco. Doszliśmy do wniosku, że woda występuje w przyrodzie w trzech różnych postaciach. Woda może być cieczą, jak ta w butelce. Może być ciałem stałym, czyli po prostu lodem. Może być też gazem – nazywa się wówczas parą wodną.

 

ZIELONY, FIOLETOWY I POMARAŃCZOWY – SKĄD SIĘ WZIĘŁY TE KOLORY?

W piątek, 26.11.2021r. przypomnieliśmy sobie barwy podstawowe. Wiemy, że należą do nich kolory: czerwony, żółty i niebieski. Nazywamy je tak dlatego, ponieważ nie można ich uzyskać ze zmieszania innych farb, ale z nich wywodzą się inne kolory. Poznaliśmy też trzy kolory pochodne – pomarańczowy, zielony i fioletowy. Kolory pochodne powstają z połączenia barw podstawowych, czyli kolorów żółtego, czerwonego i niebieskiego. Nauczyliśmy się wymieszać odpowiednie barwy tak, aby otrzymać określony kolor.

 
EKSPERYMENT PRZYRODNICZY – JESIENNE LIŚCIE

Podczas spaceru do ogrodu przedszkolnego zebraliśmy liście, które spadły z drzew i krzewów. Schowaliśmy je do specjalnego zeszytu. Każdy miał tam osobną kartkę ze swoim imieniem. Zeszyt przynieśliśmy do przedszkola, przycisnęliśmy ciężkimi książkami i zostawiliśmy do wyschnięcia. Po pewnym czasie, w piątek 5.11.2021r. wyjęliśmy zasuszone liście i sprawdziliśmy, jak się one zmieniły. Podczas zajęcia każdy mógł zaspokoić swoją ciekawość, rozwinąć swój zmysł obserwacji, spostrzegawczość oraz umiejętność wypowiadania się. Na koniec wykonaliśmy pracę plastyczną z wykorzystaniem zgromadzonego materiału.

 
ZABAWY BADAWCZE Z DYNIĄ W ROLI GŁÓWNEJ

W piątek, 29.10.2021r. przeprowadziliśmy zabawy badawcze z dynią. Opisywaliśmy jej wygląd, kształt, powierzchnię, ważyliśmy „na oko”. Zastanawialiśmy się do czego można wykorzystać dynię. Przyjrzeliśmy się jak wygląda dynia od środka. Przez dotykanie, wąchanie i smakowanie „poznaliśmy” pestki dyni. Na koniec wykonaliśmy jesienną ozdobę – dyniowy lampion.

 
 DOŚWIADCZENIA Z OGNIEM

W piątek, 22.10.2021r. przeprowadziliśmy trzy doświadczenia: „Spalanie a zanieczyszczenie powietrza”, „Spalanie a tlen” i „Właściwości ognia – ciepło”. Z przeprowadzonych doświadczeń wyciągaliśmy wnioski: ogień daje światło i ciepło. Ogień jest ściśle związany z powietrzem – bez dostępu powietrza gaśnie. Ogień jest niebezpieczny jeśli wymknie się spod kontroli. Nie wolno palić śmieci, gdyż wytwarza się wtedy szkodliwy dym. Ogień jest pomocą w codziennych pracach domowych.

 

 LIŚCIASTE CZY IGLASTE?

Podczas pobytu w ogrodzie przedszkolaki wzbogaciły swoją wiedzę na temat różnych drzew. Nurtowało je pytanie, czym drzewa różnią się między sobą? Podczas oglądania gałązek poszerzały doświadczenia zmysłowe. Doszły do wniosku, że drzewa mają liście lub igły. Poznały nazwy wybranych drzew liściastych i iglastych, poznały kształt ich liści.

 

GDZIE JEST POWIETRZE?

Przedszkolaki zastanawiały się co to jest powietrze, gdzie jest i czy można je zobaczyć? Dzieci stwierdziły, że powietrze jest potrzebne do oddychania, do życia ludzi i zwierząt. Na podstawie doświadczeń doszły do wniosku, że powietrze jest wszędzie (w każdym zakątku sali), ale go nie widać. Jest bezbarwne i lekkie. Można je zobaczyć np. w postaci bąbelków w wodzie. Powietrze możemy zamknąć w balonie i w bańkach mydlanych. Powietrze rozciąga ich ścianki przez co są coraz większe. 

 
CZY WODA WPŁYWA NA ZAMYKANIE SIĘ SZYSZEK SOSNY?

Dzieci uwielbiają eksperymentować. Z dużym zainteresowaniem obserwowały różne rodzaje dojrzałych szyszek oraz nasiona, które ukrywały się wśród szyszkowych łusek. Zadaliśmy sobie pytanie: czy woda wpływa na zamykanie się szyszek? Przedszkolaki samodzielnie wykonywały eksperyment.  Efekt był spektakularny –  szyszki zanurzone w wodzie zamknęły się, a szyszki bez wody zachowały swój kształt. Mokre szyszki zamknęły się i ukryły swoje nasionka.