Tłumacz Migam

Empiryczne poznawanie świata

 
 
BADAMY WŁAŚCIWOŚCI ŚNIEGU, SPRAWDZAMY CZY ŚNIEG JEST CZYSTY
 
POZNAJEMY STANY SKUPIENIA WODY

 

ZIELONY, FIOLETOWY I POMARAŃCZOWY – SKĄD SIĘ WZIĘŁY TE KOLORY?

W piątek, 26.11.2021r. przypomnieliśmy sobie barwy podstawowe. Wiemy, że należą do nich kolory: czerwony, żółty i niebieski. Nazywamy je tak dlatego, ponieważ nie można ich uzyskać ze zmieszania innych farb, ale z nich wywodzą się inne kolory. Poznaliśmy też trzy kolory pochodne – pomarańczowy, zielony i fioletowy. Kolory pochodne powstają z połączenia barw podstawowych, czyli kolorów żółtego, czerwonego i niebieskiego. Nauczyliśmy się wymieszać odpowiednie barwy tak, aby otrzymać określony kolor.

 
EKSPERYMENT PRZYRODNICZY – JESIENNE LIŚCIE

Podczas spaceru do ogrodu przedszkolnego zebraliśmy liście, które spadły z drzew i krzewów. Schowaliśmy je do specjalnego zeszytu. Każdy miał tam osobną kartkę ze swoim imieniem. Zeszyt przynieśliśmy do przedszkola, przycisnęliśmy ciężkimi książkami i zostawiliśmy do wyschnięcia. Po pewnym czasie, w piątek 5.11.2021r. wyjęliśmy zasuszone liście i sprawdziliśmy, jak się one zmieniły. Podczas zajęcia każdy mógł zaspokoić swoją ciekawość, rozwinąć swój zmysł obserwacji, spostrzegawczość oraz umiejętność wypowiadania się. Na koniec wykonaliśmy pracę plastyczną z wykorzystaniem zgromadzonego materiału.

 
ZABAWY BADAWCZE Z DYNIĄ W ROLI GŁÓWNEJ

W piątek, 29.10.2021r. przeprowadziliśmy zabawy badawcze z dynią. Opisywaliśmy jej wygląd, kształt, powierzchnię, ważyliśmy „na oko”. Zastanawialiśmy się do czego można wykorzystać dynię. Przyjrzeliśmy się jak wygląda dynia od środka. Przez dotykanie, wąchanie i smakowanie „poznaliśmy” pestki dyni. Na koniec wykonaliśmy jesienną ozdobę – dyniowy lampion.

 
 DOŚWIADCZENIA Z OGNIEM

W piątek, 22.10.2021r. przeprowadziliśmy trzy doświadczenia: „Spalanie a zanieczyszczenie powietrza”, „Spalanie a tlen” i „Właściwości ognia – ciepło”. Z przeprowadzonych doświadczeń wyciągaliśmy wnioski: ogień daje światło i ciepło. Ogień jest ściśle związany z powietrzem – bez dostępu powietrza gaśnie. Ogień jest niebezpieczny jeśli wymknie się spod kontroli. Nie wolno palić śmieci, gdyż wytwarza się wtedy szkodliwy dym. Ogień jest pomocą w codziennych pracach domowych.

 

 LIŚCIASTE CZY IGLASTE?

Podczas pobytu w ogrodzie przedszkolaki wzbogaciły swoją wiedzę na temat różnych drzew. Nurtowało je pytanie, czym drzewa różnią się między sobą? Podczas oglądania gałązek poszerzały doświadczenia zmysłowe. Doszły do wniosku, że drzewa mają liście lub igły. Poznały nazwy wybranych drzew liściastych i iglastych, poznały kształt ich liści.

 

GDZIE JEST POWIETRZE?

Przedszkolaki zastanawiały się co to jest powietrze, gdzie jest i czy można je zobaczyć? Dzieci stwierdziły, że powietrze jest potrzebne do oddychania, do życia ludzi i zwierząt. Na podstawie doświadczeń doszły do wniosku, że powietrze jest wszędzie (w każdym zakątku sali), ale go nie widać. Jest bezbarwne i lekkie. Można je zobaczyć np. w postaci bąbelków w wodzie. Powietrze możemy zamknąć w balonie i w bańkach mydlanych. Powietrze rozciąga ich ścianki przez co są coraz większe. 

 
CZY WODA WPŁYWA NA ZAMYKANIE SIĘ SZYSZEK SOSNY?

Dzieci uwielbiają eksperymentować. Z dużym zainteresowaniem obserwowały różne rodzaje dojrzałych szyszek oraz nasiona, które ukrywały się wśród szyszkowych łusek. Zadaliśmy sobie pytanie: czy woda wpływa na zamykanie się szyszek? Przedszkolaki samodzielnie wykonywały eksperyment.  Efekt był spektakularny –  szyszki zanurzone w wodzie zamknęły się, a szyszki bez wody zachowały swój kształt. Mokre szyszki zamknęły się i ukryły swoje nasionka.

Powiększ litery
Zmień kontrast