Grupa IV

Witamy w grupie IV

           

DRODZY RODZICE, KOCHANE DZIECI!

Witamy Was serdecznie w Waszych domach. Codziennie prezentować będziemy propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dzieckiem w domu. Każdy może znaleźć coś dla siebie. Bądźcie z nami. Wasze nauczycielki.

                                                                                                                                             

Portale ogólne dla dzieci w wieku przedszkolnym i tych nieco starszych:

https://www.lulek.tv/

Można się tu nauczyć liczyć, czytać, pisać, określać nazwy miesięcy czy poznawać godziny na zegarze. Pokazujemy dzieciom nuty, pomagamy zapamiętać numery alarmowe, czy pierwsze słowa w języku angielskim. Zachęcamy do czytania książek, rysowania na kartce, śpiewania. Przekonujemy, że warto myć zęby, a mycie głowy wcale nie jest takie straszne.

https://ciufcia.pl/

Strona zawiera darmowe gry flash dla dzieci w wieku od 4-6 lat.

http://www.buliba.pl

Wartościowe, edukacyjne gry dla dzieci

http://www.dla-dzieci.com.pl

Strona adresowana do dzieci, rodziców i nauczycieli, zawiera łamigłówki, kolorowanki, gry edukacyjne.

http://www.domowyprzedszkolak.pl/ T

o bogata baza materiałów dla nauczycieli i rodziców, które pomogą w zorganizowaniu zajęć w przedszkolu, szkole czy domu.

http://www.opiekun.pl/strony-dla-dzieci.php

Dziecięce gry i zabawy

http://matzoo.pl

Matematyczne ZOO

                                                                                                                                                                         

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥

Dziękujemy, że jesteście z nami. Cieszymy się, że korzystacie z naszych propozycji. Pozdrawiamy Was serdecznie. Życzymy wszystkim dużo zdrowia. Do szybkiego zobaczenia!

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥

                           

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥                               

Nasza wspaniała kierowniczka 🙂 Ola bardzo szybko przystąpiła do działania i wykonała pracę na konkurs na najpiękniejszą pocztówkę „Pozdrowienia z domu”!
Dziękujemy, że zechciałyście podzielić się z nami pracą i pomysłem!  
          Ściskamy cieplutko ☺☺         
♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥           

Drodzy Rodzice!

W przedszkolu są do odbioru książki dzieci, karty pracy i rzeczy osobiste z szatni. Zapraszamy do odbioru w godz. 7.30-17.00.

Od maja rozpoczęliśmy pracę w cz. 5, będzie więc można na bieżąco uzupełniać karty pracy zgodnie z tematyką, którą będziemy podawały na stronie internetowej w zakładce grupy IV.

 

   

Witamy serdecznie w środę, 27 maja 2020r.

W tym tygodniu rozmawiamy o najbliższych Wam osobach, czyli o Mamie i Tacie. Kiedy mówimy o rodzinie, to oczywiście musi znaleźć się miejsce dla taty. Tata to bardzo ważna osoba w rodzinie. Jesteście gotowi do pracy?  Zaczynamy 🙂

I.   

Mój kochany tatuś

Na początek  zapraszamy do zabawy muzyczno-ruchowej „Spacer z tatą do parku”

Rodzic- tata (jeśli to możliwe) wręcza dziecku białą kartkę. Dziecko wedle uznania i w rytmie muzyki klasycznej maszeruje po pokoju. Rodzic zatrzymując muzykę wydaje następujące polecania:

https://www.youtube.com/watch?v=JTc1mDieQI8&t=

  • Wieje wiatr – dziecko zatrzymuje się, układa kartkę papieru na dłoniach na wysokości brody i dmuchają na nią;
  • Pada deszcz – dziecko zatrzymuje się, siada na dywanie a przed sobą układa kartkę i opuszkami palców delikatnie po niej stuka;
  • Uwaga! Kałuża – dziecko zatrzymuje się, układa kartkę papieru przed sobą i przeskakuje przez kałużę;
  • Burza – dziecko zatrzymuje się, kartkę papieru zgniata w kulę.

Karty pracy, cz. 5, nr 42–43

Kiedy obchodzimy święto taty?  Odpowiedź znajdziecie przewracając kartki kalendarza na miesiąc czerwiec. Posłuchajcie zagadki…

Oto niezwykle łatwa zagadka.
Kim jest dla Ciebie syn Twego dziadka?

– Czy już wiecie o kim mowa?

– Powiedzcie, jak mają na imię Wasi Rodzice.

– Za co kochamy tatę?

– Jak możemy okazać tacie swoją miłość?

– Co tata robi w domu?

–  W czym możemy pomóc tacie?

– Jak wyglądają Wasi tatusiowie?

– Czy każdy tatuś musi być taki sam?

– Czy ważny jest wygląd tatusia, czy to, że jest dla Was dobry i Was kocha?

– Co lubicie robić wspólnie z tatą?

Co robimy w domu z tatą? – zabawa naśladowcza

Dziecko biega w pokoju. Po chwili zatrzymuje się i wciela w rolę taty. Naśladuje czynności, jakie lubi wykonywać wspólnie z tatą. Rodzic nazywa te czynności.

Inscenizowanie wiersza B. Kosmowskiej „Dzień Taty”

Rodzic recytuje wiersz, przedstawia inscenizację utworu, wykorzystując kukiełki, pacynki lub lalki ( mogą to być zabawki dzieci) mamy, chłopca i dziewczynki.

– Dziś Dzień Taty – mówi mama.

– Czy pomysły jakieś macie?

Nie wypada, abym sama

wyprawiała święto tacie…

 

Krzyś uśmiecha się do mamy.

– Mamy z Anią świetne plany!

Po śniadaniu, na trzepaku,

będzie popis akrobatów.

 

Potem – wyścig rowerami!

My, niestety, go przegramy.

Dla zwycięzcy są nagrody

– choćby Ani pokaz mody.

 

No i zanim tata zaśnie,

poczytamy tacie baśnie…

Krzyś i Ania są szczęśliwi.

– To się dzisiaj tatuś zdziwi!

 

Tylko mama zamyślona,

trochę smutna, jak nie ona…

Wreszcie wzdycha głośno na to:

– Też bym chciała dziś być… tatą!

Rozmowa na temat wiersza:

– O jakim święcie mówiła mama z wiersza?

– O co prosiła mama swoje dzieci?

– Jakie pomysły na wyprawienie święta tacie miał Krzyś?

– Co dzieci chciały zrobić wspólnie?

– Dlaczego na koniec mama posmutniała i zamyśliła się?

Zabawa dla całej rodziny Ojciec Wirgiliusz

Wszyscy domownicy trzymając się za ręce ustawiają się w kole. Jedna osoba zostaje wybrana na Ojca Wirgiliusza i staje w środku koła. Koło kręci się w takt słów piosenki. Na końcu ostatniej zwrotki Ojciec Wirgiliusz wykonuje dowolny ruch, gest, który pozostali mają za zadanie naśladować. Następnie wybiera inną osobę, która zostaje nowym Ojcem Wirgiliuszem i zabawa zaczyna się od początku.

https://www.youtube.com/watch?v=7y3lg_MYzVU

Zabawa w przeciwieństwa -wzbogacanie słownictwa

Rodzic zadaje dzieciom szczegółowe pytania na temat zewnętrznego wyglądu człowieka, np:

Jakiego wzrostu może być człowiek? (Niskiego, średniego, wysokiego).

Jak nazywamy ludzi mających dany kolor włosów? (Blondyn, brunet, szatyn, rudy).

Jakiej długości mogą być włosy? (Długie, krótkie; można nie mieć włosów – być łysym).

Jaką można mieć fryzurę? (Włosy proste, kręcone).

Następnie Rodzic proponuje zabawę w dobieranie słów o przeciwnym znaczeniu do słów przez nią wy­powiadanych, np.:

wysoki niski

długi krótki

proste kręcone

A teraz z pomocą rodzica spróbujcie „Upiec ciasto” ćwicząc wasz język w wesołej zabawie logopedycznej:

 PIECZEMY CIASTO

Wkładamy do miski: – jajka – (wysuwamy i cofamy język),

– cukier – (wysuwamy i cofamy język).

Ucieramy – (oblizujemy szeroko otwarte usta).

Wkładamy masło – (wysuwamy i cofamy język).

Następnie dosypujemy mąkę – (wysuwamy i cofamy język).

Dodajemy jeszcze rodzynki – (wysuwamy i chowamy język).

Kosztujemy, czy wszystko dodaliśmy – (mlaskanie – i oblizujemy łyżkę) – (podnosimy język do nosa i opuszczamy na brodę).

Przekładamy ciasto do tortownicy – (wysuwamy i chowamy język) – i wkładamy do pieca -(szeroki język wysuwamy i chowamy).

Ciasto w piecu rośnie – praca policzków (nadymanie). Wyciągamy ciasto z pieca – (wysuwamy i chowamy język) – ale ono jest bardzo gorące – dmuchamy.

Kosztujemy – poruszamy buzią (żucie). Zostały nam okruszki: – na ustach – (oblizujemy wargi- w kącikach ust) – język na boki na ząbkach – (oblizujemy ząbki).

Bardzo nam smakowało to ciasto – (cmokamy).

Zabawa ruchowa Spoglądamy w lustro

Dziecko dobiera się z Rodzicem w pary i stają twarzami do siebie. Jedna osoba z pary wykonuje dowolne figury, druga stara się je naśladować, stając się lustrzanym odbiciem.

Karty pracy, cz. 5, nr 46–47

Wyzwanie dla was na dzisiejszy dzień toooo…………………

Czyszczenie butów taty. Mama poinstruuje jakich środków użyć, a Wy Starszaki szorujecie. Nawet te najbardziej ubłocone, w których tata pracuje na działce. Nie ma żadnej ulgi.

II.

Chętne dzieci zapraszamy do zabawy dodatkowej:

  • Kodowanie

Poruszacie się według kodu, strzałki pokazują w którą stronę poruszacie się, a cyfry ile ( kratek) przechodzicie, aby dojść do rodziców. Pilnujcie kierunków i liczcie uważnie.

https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/KodowanieRodzina.jpg

Super, to tyle na dziś – myślimy, że poradzicie sobie ze wszystkimi zadaniami bez problemu 🙂

Z niecierpliwością czekamy na prace naszych dzieci pod adresem mailowym przedszkola 🙂

                                                                                                                                                                                                                                                                             Dzień dobry we wtorek, 26.05.2020r. 

Kochani przed nami bardzo ważny dzień. Dziś 26 maja, świętujemy Dzień Mamy! ♥♥♥

Dziś dajemy naszym mamusiom dzień wolny! 🙂 Rozpieszczamy, przytulamy i pokazujemy jak bardzo je kochamy! ♥♥♥ 

♥ Posłuchajcie wspólnie piosenki ♥

Źródło: Śpiewające Brzdące, Jesteś mamo skarbem mym. YouTube

Kiedy mija noc i dzień nastaje,
Zawsze mówisz mi – witaj kochanie
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję
Proszę otwórz serce swe,
Niech w nie wpadną słowa te,
Które Tobie teraz ja,
Podarować właśnie chcę.
***
Jesteś mamo skarbem mym,
Kocham Ciebie z całych sił
Jesteś wszystkim tym co mam,
Wszystko Tobie jednej dam
* * *
Kiedy mija dzień i noc nastaje,
Mówisz – miłych snów, moje kochanie
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję
Proszę otwórz serce swe,
Niech w nie wpadną słowa te,

Które Tobie teraz ja,
Podarować właśnie chcę.
***
Jesteś mamo skarbem mym,
Kocham Ciebie z całych sił
Jesteś wszystkim tym co mam,
Wszystko Tobie jednej dam.
***
Jesteś mamo skarbem mym,
Kocham Ciebie z całych sił
Jesteś wszystkim tym co mam,
Wszystko Tobie jednej dam

♥ Wykonajcie laurkę dla mamy ♥

♥ ZAŚPIEWAJCIE SWOJEJ MAMIE JAK BARDZO JĄ KOCHACIE ! ♥

Źródło: Śpiewające Brzdące, YouTube.

♥ A na koniec spróbujcie narysować swoją mamę:) ♥

Źródło: Jangok, rysunek mamy, YouTube.

25.05.2020r.

Witajcie Kochani!

Dzisiejszy dzień będzie dla Was bardzo pracowity. Zaczniemy od tanecznej rozgrzewki. Następnie wysłuchacie bajki o tym, jak poznali się Wasi Rodzice, zaznajomicie się z wierszem, którego będziecie uczyć się na pamięć. Obejrzycie propozycję prezentu dla Rodziców. Zapraszamy do pracy i życzymy miłego dnia! 🙂 Czekamy na zdjęcia jak przygotowujecie się do Dnia Mamy i jak wspólnie świętujecie…🙂

I.

Jaka jest moja mama, jaki jest mój tata?

Witamy w poniedziałek, zapraszamy dzieci i Rodziców do rozgrzewki:

https://www.youtube.com/watch?v=pxtmP2hRdPo

A teraz rozwiążcie zagadki:

Jest jedyna na świecie –

nigdzie lepszej nie znajdziecie.

Z nią można bawić się, uczyć i śmiać,

przy niej nic złego nie może się stać. mama

Wszystko zrobić potrafi w domu.

O tajemnicach nie powie nikomu.

Często z nim w piłkę nożną gramy

i bardzo, bardzo go kochamy. tata

Odpowiedzcie na pytania:

Kim są dla dzieci mama i tata?

Jak można nazwać jednym słowem te osoby?

Jaka jest Twoja mama, jaki jest Twój tata?

W jaki sposób spędzam czas z najbliższymi?

Zapraszamy do wysłuchania bajki pt. „Jak mama z tatą się poznali”

https://cloud1r.edupage.org/cloud?z%3AGN1%2Fjs%2B4lk8QrCtnyNa8VnUzX6xWshmuEh2DsZE3KjVsFtiS%2FMv8r72f%2BktI4Y5h

Zabawy ruchowe z mamą i tatą:

Zabawa Rzeźbiarz
Rodzice są plasteliną, z której dzieci modelują różne figury. Mogą być one stojące, siedzące lub leżące. Rodzice poddają się działaniu dzieci. Na zakończenie pracy dzieci nadają tytuł swojej rzeźbie.

Zabawa Mamo, tato, ile kroków do domu?

Rodzic wyznacza start i metę za pomocą np.: sznurka. Dziecko stoi na starcie, a rodzic na mecie. Dziecko zadaje pytanie: Mamo, mamo, ile kroków do domu? I odmierza tyle kroków, ile zaproponuje rodzic.

Zbliża się Dzień Mamy. Za miesiąc będzie Dzień Taty. Chciałybyśmy, abyście nauczyli się wiersza na pamięć. Codziennie uczcie się jednej zwrotki. Mamy nadzieję, że pod koniec tygodnia  powiecie go swoim kochanym Rodzicom. Postarajcie się zapamiętać.

Jacy są moi rodzice? – wprowadzenie wiersza A. Widzowskiej „Dla Mamy i Taty” do na­uki na pamięć.

Najpierw posłuchajcie  wiersza:

Z okazji święta Taty i Mamy

dziś uroczyście wam obiecamy:

codziennie sprzątać swoje zabawki,

nigdy nie spadać z wielkiej huśtawki,

od mamy nigdzie się nie oddalać,

groźnych zapałek szust! nie zapalać.

Więcej nie zjemy kwaśnych jabłuszek,

bo wtedy zawsze boli nas brzuszek.

Gdy zobaczymy gdzieś muchomora,

to go nie zerwie żaden przedszkolak!

Będziemy grzeczni i przyrzekamy

słuchać uważnie taty i mamy.

Wyszorujemy ząbki starannie

i nie będziemy wariować w wannie.

Mama nas uczy drogowych znaków,

tata trenuje małych pływaków.

Lecz nikt przez pasy sam nie przechodzi

ani do wody w morzu nie wchodzi!

Od taty wiemy dużo o świecie:

że trzeba czapkę zakładać w lecie,

że się obcego pieska nie głaszcze,

bo czasem groźnie otwiera paszczę.

I na kontakty uważać mamy,

więc się od prądu z dala trzymamy!

Czytacie bajki, gdy księżyc świeci,

rano buziaczkiem budzicie dzieci,

a choć psocimy czasem troszeczkę,

to wciąż jesteśmy waszym Słoneczkiem.

Bo z rodzicami jest zawsze lato,

kochana Mamo, kochany Tato!

Rozmowa na temat wiersza:

Co dzieci z wiersza obiecują z okazji święta mama i taty?

Teraz powtórzcie za Rodzicem ostatnią zwrotkę wiersza, raz cicho, raz głośno, wolno, szybko.

Poznawanie znaczenia słowa święto. Odnajdywanie w kalendarzu Dnia Matki i Dnia Ojca.

Potrzebujecie kalendarzy różnego typu, np.: ścienne, biurkowe, kieszonkowe.

Kwiaty dla mamy i taty

Na zakończenie przygotujemy pracę – Kolorowe kwiaty, które możecie wykorzystać na dwa sposoby. Takie kwiaty mogą być miłym prezentem dla Mamy i Taty.

Przygotujcie: kolorowy papier, nożyczki, klej. Do dzieła!

II.

Zabawy na deszczowe popołudnia:

Rodzinne fotografie. W dobie fotografii cyfrowej macie wiele możliwości do  zabawy zdjęciami. Zróbcie sobie kilka fotek, a potem np. pobawcie się, opracowując je wspólnie z Rodzicami w komputerze. Załóżcie mamie wielki kapelusz, odchudźcie tatę, sprawcie, by malec był wyższy niż dziadek. No i są jeszcze nożyczki! Wybierzcie niezbyt udane zdjęcia i zamieńcie je w arcydzieła – wycinajcie, doklejajcie, domalujcie coś, by słaba fotka zamieniła się w cudowną pamiątkę.

Gry planszowe. Zagrajcie w proste gry całą rodziną, np.: gra planszowa z kostką , Piotruś, memory, domino, bierki , może macie Dobble, Uno  lub po prostu gotowe gry edukacyjne? A jeśli nie, stwórzcie grę razem z Rodzicem! Dziecko wtedy przede wszystkim dobrze się bawi, ale też uczy, np. koncentracji, precyzji, spostrzegawczości, liczenia, czytania (wszystko zależy od rodzaju gry) czy przegrywania.

                                                                                                                                                                                                                                                                           Witamy w piątek, 22.05.2020r. 

Dziś pobawicie się kolorami. Dowiecie się jak powstaje tęcza oraz z jakich kolorów się składa. Przed  Wami również słodki, kolorowy eksperyment 🙂

Kolory wiosny

Tęcza
– słuchanie wiersza I. R. Salach.

Tęcza ma siedem kolorów,
kolorów siedem ma.
Wymienił je Karolek,
wymienię je i ja.
Kolor fioletowy
pierwszy przyszedł mi do głowy.
Granatowy kolor ciemny
dla oka jest przyjemny.

Za nim będzie błękit 
jak błękitne niebo.
Potem zieleń traw.
Nie pytaj mnie, dlaczego.
Barwa żółta jak słoneczko
i pomarańczowa,
na końcu czerwona
– i tęcza gotowa.

 

Rozmowa na temat wiersza

*Ile kolorów ma tęcza?
*Jakie kolory występują w tęczy?
*Obok jakiego koloru znajduje się np. kolor pomarańczowy?
*Pytamy również o położenie innych kolorów.

Karta pracy, cz. 5, nr 40

Dziecko:

− koloruje rysunki motyli, które tworzą pary z podanymi obrazkami,
− słucha rymowanki, powtarza ją za rodzicem.

Tęcza

Rodzic pyta: Co to jest tęcza? Jak powstaje tęcza? Jaki kształt ma tęcza? Pokazuje zdjęcia, na których jest widoczna tęcza.

!!! Tęcza to zjawisko optyczne i meteorologiczne. Powstaje na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Dzieje się tak dlatego, że promienie słońca, kierując się w stronę ziemi, napotykają na swojej drodze krople wody. Przechodzą przez nie, w wyniku czego białe światło słoneczne zmienia się w wielobarwne widmo. Tworzy na niebie kolorowy most !!!

Słodki eksperyment – tęcza na talerzu.

Źródło: Ewa Wojtan, Moje Dzieci Kreatywnie. YouTube

Karta pracy, cz. 5, nr 41

Dziecko:

− kończy kolorować tęczę,
− wyjaśnia, kiedy i dlaczego ona powstaje,
− rysuje po śladach.

Jak powstaje tęcza?

Źródło: Beckers. I życie nabiera barw. YouTube

Tęcza z plasteliny
– dziecko wykleja plasteliną, szablon tęczy.

Witamy w czwartek, 21.05.2020r. 

Dziś zapraszamy do wiosennych zabaw na łące. Będziecie rozwijać sprawności rachunkowe, orientację przestrzenną i umiejętności logicznego myślenia. Miłej zabawy! 🙂

Wiosenne zabawy na łące

Posłuchajcie piosenki o majowej łące. Co zapamiętaliście?

https://www.youtube.com/watch?v=eOOfjYBIyak

Pokonywanie drogi na łąkę według wyznaczonych zasad

Potrzebne Wam będą: kwiaty wycięte z papieru (płaskie, z różną liczbą płatków – od 1 do 6)

Rodzic wyjaśnia, że droga na łąkę jest zaczarowana. Aby do niej dojść, należy tak przejść po kwiatach, aby w każdym kolejnym kwiatku, na którym staną dzieci, liczba płatków była o jeden większa niż w poprzednim.

Gdzie ukryła się biedronka? – układanie kwiatów, odszukiwanie biedronki. Utrwalanie liczebników porząd­kowych.

Do zabawy wykorzystacie kwiaty z poprzedniej zabawy, sylweta bie­dronki

Dziecko układa wykonane przez siebie kwiaty w dowolnym miejscu na podłodze, jeden obok dru­giego. Rodzic prosi, aby dziecko się odwróciło. Chowa pod wybranym kwiatkiem biedronkę. Informuje dziecko, że biedronka ukryła się np. pod piątym kwiatkiem z lewej strony. Dziecko wskazuje odpowiedni kwiat i odszukuje biedronkę. Liczy, ile biedronka ma kropek. Zaproszenie owadów do wspólnych zabaw.

Przesuń się o… – zabawa ruchowo-matematyczna

Rodzic włącza utwór muzyki klasycznej. „Trasch Polka”, a dziecko porusza się swobodnie po pokoju. Na przerwę w muzyce, Rodzic wydaje polecenie, po którego wykonaniu oraz po włączeniu ponownie muzyki, dziecko dalej biega. Zabawę powtarzamy 5-6 razy.

Przykładowe polecenia:

– Przesuń się  2 kroki do przodu.

– Cofnij się  4 kroki.

– Przesuń się  3 podskoki do przodu.

– Cofnij się  1 skok.

– Przesuń się do przodu  3 małe kroczki itp.

Link do muzyki: https://www.youtube.com/watch?v=PgNxD-4cu9w

Czy to prawda, czy to fałsz? – ćwiczenia w określaniu wartości logicznej zdań

– Konik polny w wodzie gra.

– Żaba dwie głowy ma.

– Biedroneczki są w kropeczki.

– Motyle mają ciepłe czapeczki.

– Stokrotka jest czerwona.

– Ważka jest większa niż wrona…

Pobudka na łące – zabawa słuchowa

Dziecko uważnie słucha swojego Rodzica, a Rodzic wydaje dowolny odgłos, który kojarzy się z łąką (np. bzy-bzy, hop-hop, kum-kum, kle-kle, fiu-fiu, cyk-cyk). Dziecko zgaduje, z jakim mieszkańcem łąki może kojarzyć się dany dźwięk.

Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa Pogoda na łące

Dziecko spaceruje po pokoju. Na hasło Burza zatrzymuje się, klaszcząc nad głową i równocześnie mówiąc: bum, bum, bum. Ponownie spaceruje, na hasło Lekki wiatr – dziecko podskakuje z nogi na nogę. Ponowny marsz, na hasło Słońce – unosi ręce w górę, porusza nimi w nadgarstkach.

Określanie położenia owadów

Potrzebne będą sylwety lub zdjęcia owadów (np.: ważki, pszczoły, pasikonika, motyla, mrówki)

Rodzic informuje, że owady wybierają się na zwiedzanie najbliższej okolicy. Prosi, aby dziecko wzięło owady do ręki  i ułożyło je w dowolnych miejscach w pokoju. Następnie dziecko określa położenie owadów, budując poprawne pod względem gramatycznym zdania, np.: Pszczoła usiadła za kwiatkiem. Motyl usiadł na półce. Mrówka weszła między książki.

Porównywanie liczby owadów – fruwających i poruszających się po ziemi

Do zabawy potrzebne są owady z poprzedniego ćwiczenia

Dziecko segreguje sylwety owadów na te, które fruwają, i te, które poruszają się po ziemi. Następnie dobiera owady w pary i porównuje ich liczbę. Podaje, których owadów jest więcej i o ile.

Karta pracy, cz. 5, nr 37

   

   

Karta pracy, cz. 5, nr 38

                                                                                                                                                                                                                                                                           Środa, 20.05.2020r.   

Witamy w środę. Dziś posłuchacie opowiadania ,, Barwy ochronne”. Wykonacie zadania w kartach pracy oraz porozmawiacie o owadach. Zapraszamy 🙂

Mieszkańcy łąki

Barwy ochronne
– słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby.

Dziecko przygląda się ilustracjom w książce ( strona 74 – 77 ) i słucha opowiadania.

Mała, zielona żabka siedziała na skraju wiosennej łąki i z zachwytem przypatrywała się bajecznie kolorowym motylkom, które z trudem można było odróżnić od kwiatów rosnących w zielonej trawie. – Jakie one piękne, kolorowe, cudne! – wzdychała raz po raz. Postanowiła podejść bliżej, żeby się nacieszyć widokiem motyli. Zanim weszła w trawę, rozejrzała się trwożnie. Jak wszystkie żaby bała się długonogiego bociana, który na pewno chciałby ją zjeść. Nigdzie nie zobaczyła ani czerwonych nóg, ani czerwonego dzioba, ani białych skrzydeł. Śmiało więc ruszyła przez łąkę, aż doszła między barwne kwiaty i równie barwne motyle. Zadarła zielony łepek, żeby się im przyjrzeć. Iskierki słonecznego światła tańczyły na płatkach kwiatów i na skrzydełkach motyli. To był przepiękny widok. Wtem na łąkę padł cień. Jeden, drugi, dziesiąty. „Bociany!” – przestraszyła się żabka. Zadarła zieloną głowę jeszcze wyżej i odetchnęła z ulgą. Ptaki, które przyleciały nad łąkę, miały czarne pióra i były mniejsze od bocianów. Żabka mogła nadal podziwiać kolorowe motyle. Ale gdzie się one podziały? Przed chwilą fruwały przed zielonym noskiem żabki, a teraz zniknęły. Jak to możliwe? – Uważaj, nadepniesz na mnie. Co tu robisz? – spytał zielony pasikonik. – Przepraszam. Szukam motyli – wyjaśniła żabka. – Dlaczego ukryłeś się pod liściem? Czy w pobliżu jest bocian? – zaniepokoiła się. – Bociana na szczęście nie widziałem, za to widzę mnóstwo motyli. Udają kwiaty, żeby zmylić ptaki, które na nie polują. – Naprawdę? – żabka nie mogła się nadziwić. Rzeczywiście, pośród kwitnących kwiatów siedziały kolorowe motylki. Były tak barwne jak kwiaty, więc trudno je było zauważyć. Gdy tylko czarne ptaki odleciały, motyle poderwały się do lotu. Ich skrzydełka znów migotały w słońcu najpiękniejszymi barwami.  – Są kolorowe jak kwiaty, żeby oszukać tych, którzy na nie polują – zrozumiała żabka. – Też chciałabym być taka kolorowa – westchnęła z rozmarzeniem. – Lepiej nie. Motyle mają swoje barwy ochronne, a ty i ja swoje. Chodźmy tam, gdzie jest bardziej zielono, tak będzie bezpieczniej. – Naprawdę? – żabka nie mogła uwierzyć, że jest zielona nie bez powodu. Dopiero gdy zielony pasikonik usiadł między zielonymi źdźbłami trawy i całkiem przepadł żabce z oczu, uwierzyła, że sama też może się ukryć przed wzrokiem bociana. – Teraz żaden bocian mnie nie zobaczy – szepnęła, wskakując w gęstą trawę. – Nie zobaczy, chociaż na twoim miejscu nie bałbym się bociana aż tak bardzo. On woli myszy, dżdżownice, ryby i, niestety, pasikoniki. Żaby nie bardzo mu smakują. – Naprawdę? – żabka aż otworzyła zielony pyszczek. Była malutka, więc to naturalne, że wciąż się dziwiła.

Rozmowa na temat opowiadania

Dziecko przygląda się obrazkom w książce i opowiada o łące w maju. Wymienia nazwy kwiatów i zwierząt, które występują na łące. Odpowiada na pytanie: Dlaczego motyle są kolorowe, a żaby i pasikoniki zielone? Jakie znacie jeszcze inne zwierzęta, które mają swój wygląd zewnętrzny (barwy) dostosowany (dostosowane) do środowiska, w którym żyją?

Utrwalanie pojęcia owady

Rodzic prezentuje zdjęcia wybranych owadów. Pyta: Jak można jednym słowem nazwać przedstawione na zdjęciach zwierzęta? Pokazuje kartonik, na którym widnieje nazwa owady.

 

!!! Owady to najliczniejsza grupa zwierząt. Bardzo różnią się od siebie wyglądem i wielkością, ale mają także cechy wspólne. Prawie wszystkie posiadają dwie pary skrzydeł. Jedynym wyjątkiem jest mucha, która ma jedną parę skrzydeł. Owady odgrywają w przyrodzie istotną rolę. Zapylają rośliny, oczyszczają glebę z różnych martwych organizmów, produkują np. miód. Wśród owadów są także szkodniki, które niszczą lasy, uprawy, zapasy zgromadzone przez ludzi. Często są także nosicielami różnych chorób !!!

Karta pracy, cz. 5, nr 35

Dziecko:

− ogląda obrazki, odnajdują różnice między nimi i zaznacza je na dolnym obrazku,
− nakleja w pustych polach zdjęcia kwiatów (odszukane wśród naklejek) według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.

Mieszkańcy łąki
– zabawa ruchowa

Rodzic pokazuje kolejno zdjęcia: pszczoły, żaby, ślimaka. Dziecko porusza się w różnych kierunkach w sposób charakterystyczny dla zwierzęcia znajdującego się na zdjęciu.

Układanie zdań

Rodzic prosi, aby dziecko wybrało sobie zdjęcie jednego owada, który wydaje się najbardziej interesujący. Dziecko układa krótkie zdania z nazwą wybranego owada. Przelicza słowa w zdaniach i pokazuje ich liczbę na palcach.

Karta pracy, cz. 5, nr. 36

Dziecko
− nazywa zwierzęta narysowane na klockach, odnajduje wśród naklejek ich zdjęcia, naklejają zdjęcia po prawej stronie, na klockach o takim samym kształcie, jaki mają klocki z obrazkami,
– rysuje po śladach motyli, koloruje ich rysunki.

Na łące
– ćwiczenie wyrabiające prawidłową dykcję.

Dziecko rytmicznie powtarza trudne słowa i zdania. Rodzic zwraca uwagę na dykcję oraz poprawne akcentowanie.

− Żaby, chrabąszcze mieszkają na łące.
− Mrówki i trzmiele mają na łące pracy bardzo wiele.
− Chrabąszcze fruwają i spacerują. Nisko, wysoko żaby podskakują.
− Żuki, żuczki spacerują, pożywienia poszukują.
− Szumi trawa na łące, szur, szur wieje wietrzyk i grzeje słońce.

Pszczoły
– zabawa w formie opowieści ruchowej przy muzyce.

Rodzic rozpoczyna opowieść, podczas której dzieci obrazują treść ruchem.

Nastał ranek. Zaświeciło słoneczko. Pszczoły jak zwykle opuszczają ul i fruną na łąkę, do sadu i ogrodu (dzieci naśladują lot pszczół). O! Ile kwiatów – mała pszczółka siada na pachnącym dzwoneczku i rozpoczyna zbieranie nektaru (dzieci powoli poruszają rękami (skrzydłami), wykonują kilka kroków w miejscu, przysiad, układają ręce w kształcie koszyczka, naśladują zbieranie do niego nektaru, następnie ponowne naśladują lot). Nagle pojawia się niedźwiadek (naśladują ruchy niedźwiadka, przenoszą ciężar z lewej nogi na prawą). Niechcący potrąca dzwoneczek. Przerażona pszczółka unosi się wysoko ponad łąkę. Strasznie się denerwuje i woła głośno do niedźwiadka: – Przeszkadzasz mi w pracy. Uciekaj stąd, bo pożałujesz (energicznie poruszają zaciśniętymi pięściami, biegną w miejscu i powtarzają: bz, bz). Niedźwiadek odchodzi z opuszczoną głową. – Przepraszam (naśladują ruchy niedźwiadka). Pszczoła wraca do ula i przez chwilę odpoczywa (biegną drobnymi krokami, poruszają skrzydłami; na zakończenie przechodzą do leżenia na dywanie, pozostają przez chwilę w bezruchu).

Wtorek, 19.05.2020r.                                                                                                                                           

Zapraszamy na kolejny wspólny dzień. Porozmawiamy dziś o kwiatach, które rosną w pewnym miejscu. Zastanawiacie się, co to za miejsce? Za chwilę wszystko się wyjaśni…

Kwiaty na łące

Karta pracy, cz. 5, nr 32

Na początek przypomnijcie sobie, jakie barwy powstają ze zmieszania dwóch przedstawionych kolorów; pokoloru­jcie białe plamy na odpowiednie kolory, pokolorujcie rysunek, korzystając tylko z kredek w kolorach żółtym i niebieskim.

   

Odgadnijcie zagadkę I. Fabiszewskiej:     

Wiosną kolorowa, pełno kwiatów wkoło.                                                 

Wiele tu owadów, wszystkim jest wesoło.                                           

Trawa się zieleni, pszczoła nektar spija.                                             

Dzieci grają w piłkę, czas tu szybko mija. łąka     

Tak, mieliście rację – chodzi o łąkę. Za chwilę przeniesiemy się w to miejsce. Popatrzcie i posłuchajcie odgłosów dochodzących z łąki.  

https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0    

Posłuchajcie wiersza B. Formy Łąka:

Powiał letni wietrzyk,

łąka zapachniała,

świeżą koniczyną

pokryła się cała.

Brzęczą głośno pszczoły,

pracują wytrwale.

Zapylają kwiaty,

nie nudzą się wcale.

Słońce ciepłe blaski

na ziemię wysyła.

Mienią się w nich skrzydła

pięknego motyla.

Na łące tej chciałbym

znaleźć się przez chwilę

i stać się prześlicznym,

barwnym motylem.

Rozmowa na temat wiersza:

Jak wyglądała łąka?                                                                                       

– Co robiły pszczoły na łące?                                                                                   

– O czym marzyła osoba z wiersza?                                                                 

 – Co można robić na łące?

Opowieść ruchowa Wycieczka na łąkę

Dziecko idzie krokiem marszowym, przedziera się przez zarośla (pochyla się i naśladuje odgarnianie gałęzi), idzie po wysokiej trawie (wysoko podnosi nogi), siada na trawie.

Obejrzyjcie film Wędrówki Skrzata Borówki – odc. 3 – Łąka.

https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

Jak zauważyliście, na łące oprócz traw jest mnóstwo kolorowych kwiatów. Popularne kwiaty to:

maki, chabry, kaczeńce, stokrotki, niezapominajki, koniczyna…

Oprócz kwiatów na łące rosną zioła. Napary z nich pomagają w leczeniu:

rumianek – działa przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie,

mniszek lekarski – pomaga na ból brzucha i brak apetytu, można go dodawać do sałatek,

babka lancetowata – liście można przykładać na oparzenia, stłuczenia, rany,

dziurawiec – działa przeciwbólowo,

krwawnik pospolity – działa przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie

Zabawa ruchowa Kwiaty

Do zabawy potrzebne będzie nagranie spokojnej muzyki.

Dziecko siedzi w siadzie klęcznym na podłodze. Schyla głowę i kładzie ręce na kolanach – jest kwiatem, który zwinął swoje płatki w oczekiwaniu na słońce, śpi. Rodzic włącza nagranie spokojnej muzyki. Pod­chodzi do dziecka, dotyka jego ramienia – kwiat budzi się do życia. Dziecko powoli podnosi się do klęku, wyciąga ręce (płatki) do słońca. Kołysze nimi w rytm muzyki. Na przerwę w nagraniu muzyki kwiat znowu zwija swoje płatki. Ponownie układa głowę i ręce na kolanach.

Karta pracy, cz. 5, nr 33

Pokolorujcie rysunek zgodnie z kolorem kropek, powiedzcie z Rodzicem  tekst w rytmie wystukiwanym przez niego na bębenku.

Czarujemy kwiaty – ćwiczenia dłoni

Do zabawy potrzebne będą chustki szyfonowe (jeśli nie ma, można zastosować do tego ćwiczenia bibułę lub gazety).

Rodzic daje dziecku chustkę. Dziecko zwija chustkę i trzymają ją w prawej, zaci­śniętej dłoni. Następnie bardzo powoli rozluźnia ucisk – kwiat się rozwija. Dziecko przekłada chust­kę do lewej dłoni i powtarza ćwiczenie. Zabawę powinno się kilkakrotnie powtórzyć.

Karta pracy, cz. 5, nr 34

Pokolorujcie rysunek i opowiedzcie o nim, narysujcie po śladach drogi biedronki, nazwijcie kwiaty przedstawione na zdjęciach, wskażcie kwiaty, które widzieliście podczas spaceru lub wycieczki na łąkę.

Chętne dzieci zapraszamy do wykonania pracy plastycznej „Kwiaty na łące”. Będzie to stokrotka, mlecz czy maki? Zdecydujcie sami. Mamy dla Was trzy propozycje.

Potrzebne Wam będą do wyboru: kredki, farby, kolorowy papier, nożyczki, tic-taki, patyczki do uszu, plastelina, plastikowa nakrętka.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Dzień dobry w poniedziałek, 18.05.2020r.

Dzisiejszy dzień zaczniemy od rozgrzewki – przed Wami kilka prostych ćwiczeń. Następnie utrwalimy wiadomości dotyczące zwierząt i roślin na łące. Wprowadzeniem do tematu będzie krótki filmik.   Poznacie również  kilka ciekawostek na temat kwiatów i ziół występujących na łące. Zapraszamy 🙂

Zapraszamy do porannej rozgrzewki

Zapoznajcie się z krótkim filmikiem, opisującym łąkę. 

Źródło: Katarzyna Jelonek, opis łąki. YouTube

Karta pracy, cz. 5, nr 28

Dziecko:

− czyta z rodzicem wyrazy, odszukuje je obok w tabeli i koloruje kartoniki, na których się znajdują,
− rysuje po śladzie drogę motyla do stokrotki,
− rysuje po śladzie, nie odrywając kredki od kartki.

 

Karuzela na łące
– osłuchanie z piosenką (sł. i muz. K. Gowik).

Dzień radosny dziś na łące,
mocno i gorąco świeci majowe słońce.
Dobry humor się udziela,
przyjechała karuzela, będzie wielki bal!

Ref.: Na majowej łące karuzela
dla biedronki, osy i dla trzmiela.
I mrówka jedzie z chrząszczem,
i żaba, i chrabąszcze,
i konik polny wskoczył,
i żuczek się przytoczył.
A karuzela wiruje w koło,
muzyczka gra wesoło, daba, daba, dam!

Kwiaty cieszą się z pogody
i sukienki zakładają – to pokaz mody!
Maki, chabry, fiołki, dzwonki.
Na nich muszki i biedronki uśmiech w koło ślą!

Ref.: Na majowej łące…

Pająk nad porządkiem czuwa,
a motylek wraz z rodzinką wysoko fruwa.
Pszczoła miód rozdaje wszystkim,
pachną trawy, zioła, listki i tak cudnie jest!

Ref.: Na majowej łące

 

Rozmowa na temat piosenki
− O czym jest ta piosenka?
− Wymień mieszkańców łąki.
− Jakie rośliny rosną na łące?
− Czy mieszkańcy łąki tak jak w piosence mogą jeździć na karuzeli?

Różne dźwięki
– ćwiczenie fonacyjne.

Dziecko swobodnie maszeruje w dowolnych kierunkach. Podczas przerwy w muzyce rodzic  wypowiada dowolną samogłoskę. Dziecko stara się zaśpiewać ją od tonów niskich do wysokich.

Motyle
– zabawa kształcąca płynność ruchów w przestrzeni.

Muzyka o pogodnym charakterze zaprasza dziecko do dowolnych improwizacji ruchowych obrazujących ruchy motyla (obroty, powolne przejście do przysiadu, pozostanie przez chwilę w bezruchu, bieg na palcach, wykonanie obrotu na ugiętych kolanach).

Karta pracy, cz. 5, nr 29

Dziecko:

− słucha nazw części mniszka pospolitego czytanych przez rodzica,
− odnajduje je na naturalnej roślinie, powtarza nazwy, koloruje rysunek,
− rysuje po śladzie, nie odrywając kredki od kartki.

Kwiaty na łące
– rozpoznawanie i nazywanie znanych dzieciom gatunków.

Rodzic pokazuje dziecku dowolny album zawierający zdjęcia i informacje o roślinach i zwierzętach, które można spotkać na łące. Dziecko ogląda zdjęcia kwiatów, nazywa znane gatunki roślin (np.: stokrotka, koniczyna, groszek wiosenny, pierwiosnek lekarski, niezapominajka).

Rodzic prezentuje zdjęcie babki lancetowatej, dziurawca zwyczajnego, rumianku i mniszka pospolitego. Dziecko słucha ciekawostek na ich temat.

!!! Babka lancetowata ma bardzo cenne liście. Można je zasuszyć lub stosować świeże, zaraz po zerwaniu. Liście ucina się przy ogonku, tuż nad ziemią. Można je przykładać na oparzenia, stłuczenia czy trudno gojące się rany. Najlepszym czasem na zbiory babki lancetowatej jest okres jej kwitnienia, czyli od maja do sierpnia. Dziurawiec pospolity nazywany jest również zielem świętego Jana. Ma bardzo szerokie zastosowanie. Poprawia samopoczucie i działa przeciwbólowo. Ścina się górne części rośliny, wiąże w pęczki i suszy w ciepłym, przewiewnym, ale ciemnym miejscu. Zbiera się go od połowy czerwca. Rumianek jest bardzo popularnym ziołem, często stosowanym w leczeniu dzieci, np. wtedy, gdy boli gardło, bolą dziąsła lub gdy została podrażniona skóra. Koszyczki rumianku zbiera się od maja do sierpnia. Suszy się je rozłożone w cieniu. Mniszek pospolity pomaga np. gdy boli nas brzuch lub gdy nie mamy apetytu. Młode liście zbiera się na wiosnę. Można z nich zrobić sałatkę lub dodawać do innych sałatek !!!

Poznawanie budowy kwiatu

Dziecko obserwuje przez lupę lub szkło powiększające dowolne rośliny. Wymienia i wskazuje poszczególne jej części. Sprawdza, czy inne kwiaty mają taką samą budowę.

Zwierzęta na łące

Dziecko ogląda zdjęcia zwierząt, które żyją na łące (np.: żuka, mrówkę, biedronkę, motyla, pająka). Opisuje ich wygląd i zauważone cechy, np.: sposób poruszania się, liczbę kropek na pancerzyku biedronki, kolory motyli. Wspólnie z rodzicem  zastanawia się, które kwiaty są ulubieńcami owadów lub po co ptaki przylatują na łąkę.

 

Słuchanie odgłosów łąki

Dziecko kładzie się na kocyku, zamyka oczy i słucha odgłosów łąki. Rozpoznaje i nazywa dźwięki. Oddychają głęboko.

Rozmowy na łące
– zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych.

Rodzic pokazuje zdjęcia: pszczoły, konika polnego, muchy i żaby. Wspólnie z dzieckiem ustala, jakie dźwięki wydają przedstawione na zdjęciach zwierzęta. Rodzic wymawia nazwę wybranego zwierzęcia, dziecko naśladuje charakterystyczne dla niego  ruchy i głos.

Karty pracy, cz. 5, nr 30–31

Dziecko:

− opowiada, co dzieje się na łące,
− liczy wymienione elementy i zaznaczają je na dole karty.

Pokoloruj starając się nie wychodzić za linie. 

Zagadkowa łąka
– rozwiązywanie zagadek.

Źródło: Zagadkowa łąka, YouTube. bluefingersbywiola

15.05.2020r.

I.

Od 15 maja 2002 r. Polsce obchodzone jest święto przyrody i ekologii znane pod nazwą Dzień Polskiej Niezapominajki. Święto Niezapominajki jest uniwersalnym świętem – przypomina nie tylko o bogactwie i pięknie ojczystej przyrody, ale także o osobach, które kochamy.

Maria Konopnicka jest autorką pięknego wiersza pt. ”Niezapominajki”. Nauczcie się go na pamięć.

Obejrzyjcie film z serii Fifi Niezapominajka

https://www.youtube.com/watch?v=3ZGJdOsak2Q

Narysujcie bukiet pięknych niezapominajek i wręczcie go tym, których kochacie…

                                                                                                                                                                                                                                                                                    II.

Zapraszamy Was teraz do zapoznania się z nazwami i flagami państw należących do Unii Europej­skiej. Poznacie też symbole UE. Ściskamy mocno 🙂

Jestem Europejczykiem

Na początek obejrzyjcie z Rodzicami bajkę o Unii Europejskiej

https://www.youtube.com/watch?v=h58YVP1Zvmw

Ekspresja słowna rozwijająca twórcze myślenie – ,,Co by było, gdyby…’’

Dokończcie zdanie: Gdybym pewnego dnia obudził się w obcym kraju, to…

Zabawa ruchowa Podróż po Europie

Do zabawy potrzebne będą kartoniki w kolorach: zielonym, niebieskim i pomarańczowym

Rodzic proponuje dziecku podróż po Europie. Podnosi do góry niebieski kartonik oznaczający wodę – dziecko przeskakuje morskie fale, następnie podnosi zielony kartonik, symbolizujący łąki i pola – dziecko chodzi  po wysokiej trawie i wącha kwiaty. Na końcu Rodzic podnosi pomarańczowy kartonik oznaczają­cy góry – dziecko naśladuje wspinanie się po górach.

Słuchanie ciekawostek na temat UE

– Niektóre kraje leżące na kontynencie europejskim zawiązały tak zwaną unię, czyli porozumienie, układ, umowę. Kraje te współpracują ze sobą, pomagają sobie. Rodzic porównuje Unię Europejską do domu, w którym wszyscy domownicy troszczą się o siebie wzajemnie. Informuje dzieci, że obywatele Wielkiej Brytanii w 2017 roku zdecydowali się na opuszczenie Unii Europejskiej.

– Do Unii Europejskiej należą: Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Holandia, Ir­landia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Chorwacja, Hiszpania, Szwecja, Węgry i Włochy.

Zabawa ilustrowana ruchem do włoskiej piosenki „Zupa Romana”

https://www.youtube.com/watch?v=ix6PrRWpsGY

Dziecko siedzi na dywanie, w rękach trzyma garnek i łyżkę. Miesza 5 razy zupę. Na słowa „zupa Romana” podnosi na przemian ręce do góry. Dalej soli jedną ręką osiem razy, pieprzy drugą ręką osiem razy, kroi prawą ręką na lewej osiem razy, kroi prawą ręka na lewej osiem razy a potem odwrotnie. Wstaje i „próbuje” zupę.

Symbole Unii Europejskiej to: flaga UE, hymn i maskotka Syriusz

Tak wygląda flaga Unii Europejskiej

 

UE ma swój hymn. Muzykę napisał bardzo znany niemiecki kompozytor Lu­dwig van Beethoven. Posłuchajcie:

https://www.youtube.com/watch?v=PuCznLq1QlA

Unia Europejska ma również swoją maskotkę – stonogę, która nazywa się SYRIUSZ

                                                                                                                                             

!!! Syriusze różnych państw różnią się od siebie. Każde państwo członkowskie ubiera Syriusza, nawią­zując do własnej tradycji i kultury. Np. Syriusz holenderski trzyma w rękach bukiet tulipanów, Syriusz Włoch gra na banjo. Syriusz polski jest ubrany w strój góralski.

Zabawa ruchowa pt. „Spacer brzegiem morza w słonecznej Grecji”

Dzieci słuchając muzyki spacerują po sali pomiędzy rozłożonymi muszelkami. Na każdą przerwę w muzyce zbierają po jednej muszli. Na koniec dziecko liczy zebrane przez siebie muszle, ogląda je i porównuje ich kształt.

Karta pracy, cz. 5, nr 26

– pokolorujcie rysunek flagi Unii Europejskiej,

– pokolorujcie w/g wzoru rysunki flag wybranych państw należących do Unii Europejskiej,

– narysujcie szlaczek po śladzie.

Karta pracy, cz. 5, nr 27

– wspólnie z Rodzicem przeczytajcie nazwy wybranych państw Unii Eu­ropejskiej,

– podzielcie nazwy tych państw na sylaby, jaką głoskę słyszycie na początku?

– czy wiecie jak nazywają się znane miejsca w tych państwach?

– narysujcie szlaczek po śladzie, a potem – samo­dzielnie.

Czy znacie już flagi krajów Europy i umielibyście je pokolorować? Nawet jeśli nie – nie martwcie się, z kolorowanką do druku dacie sobie radę. Na każdej fladze znajdziecie wzór kolorowania.

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/pokoloruj-flagi-wedlug-wzoru/

                                                                                                                                                                                                                                                                              Dzień dobry w czwartek, 14 maja 2020r.

                                                                                                                                                                                                                                                                   Poznajemy sąsiadów Polski

Zapraszamy Was dziś w ciekawą podróż z której dowiecie się, z jakimi państwami sąsiaduje Polska. Poznacie kilka ciekawostek na ich temat.  Zapoznacie się z herbami polskich miast. Wykonacie flagę Polski dowolną, wybraną przez siebie techniką. Kochani życzymy Wam miłego dnia 🙂

                                                                                                                                                                                                                                                                   Poznajemy herby polskich miast

 Dziecko wraz  rodzicem ogląda zdjęcia przedstawiające herby polskich miast. Zastanawia się, dlaczego mają taki wygląd. Wybiera najciekawszy herb.

                                                                                                                                                                                                                                                                                    !!! Herby przedstawiają charakterystyczne cechy danej miejscowości. Mogą to być elementy architektury, np.: wieże, kościoły, zamki oraz inne budynki. Przykładem takiego miasta jest np. Malbork lub Toruń. Mogą to być również postacie świętych, najczęściej patronów starych miejscowych kościołów, lub ich atrybuty, np. święty Piotr z kluczami do bram raju i czyśćca jest przedstawiony na herbie Ciechanowa. Herby mogą również informować o tym, kto założył dane miasto i kto był jego właścicielem. Herby mogą również nawiązywać swym znaczeniem do nazw miast, np. w herbie miasta Łodzi znajduje się łódź. Mogą się na nich również znajdować inne charakterystyczne dla danej miejscowości elementy, np.: krajobraz, środowisko przyrodnicze, elementy związane z legendą o powstaniu miasta!!!  

                                                                                                                                                                                                                                                                  Wykonanie flagi Polski

Podpowiadamy kilka pomysłów na wykonanie 🙂

                                                                                                                                                                                                                                                                Wyjaśnienie znaczenia słowa sąsiad

Rodzic czyta zagadkę I. Fabiszewskiej:

Mieszka obok ciebie, więc się dobrze znacie.
Czasem też się w domach swoich odwiedzacie. (sąsiad)

Pytamy: Kogo nazywamy sąsiadem? Czy znasz swoich sąsiadów?
Następnie układamy w środku koła kontur mapy Polski. Pytamy dziecko: Co to jest? Czy Polska ma sąsiadów? Gdzie mieszkają sąsiedzi Polski?

                                                                                                                                                                                                                                                                 Zapoznanie z sąsiadami Polski

 Prezentujemy dziecku mapę Europy. Dziecko z pomocą rodzica odnajduje na niej Polskę i wodzi  palcem po jej granicach. Rodzic układa na dywanie kartoniki, na których są zapisane nazwy państw graniczących z Polską: Niemcy, Czechy, Słowacja, Litwa, Białoruś, Rosja, Ukraina. Dziecko (samodzielnie lub z pomocą rodzica) czyta nazwy państw. Rodzic  pokazuje te państwa na mapie. Dziecko kładzie kartoniki z nazwami państw w odpowiednich miejscach przy konturze Polski.


Niemcy

Czechy

Słowacja

Litwa

Białoruś

Rosja

Ukraina

                                                                                                                                                                                                                                                                Zaproszenie w podróż do wybranych krajów naszych sąsiadów

 Rodzic zaprasza dziecko w podróż do kraju jednego z naszych sąsiadów – do Czech. Włącza nagranie dowolnej piosenki, przy której dziecko ,,podróżuje” samolotem. Na przerwę w nagraniu muzyki rodzic prezentuje flagę Czech i informuje, że znajduje się na lotnisku w Czechach.

                                                                                                                                                                                                                                                                          Wizyta w Czechach

Dziecko opisuje wygląd flagi. Poszukuje podobieństwa do flagi Polski (np. czy jest na niej kolor czerwony lub biały). Rodzic rozdaje  pociętą na części flagą Czech. Dziecko układa flagę. Jakie miasto jest stolicą Czech? Jaki jest ulubiony przysmak Czechów? Rodzic opowiada dziecku o czeskich knedlikach i pokazuje Pragę na mapie.

                                                                                                                                                                                                                                                                          Wizyta w Niemczech

Dziecko przemieszcza się samolotem do kolejnego sąsiada Polski – do Niemiec, gdzie rodzic wita je po niemiecku, mówiąc: Guten Morgen. Podobnie jak w poprzednim ćwiczeniu, dziecko opisują flagę Niemiec, porównuje ją z flagą Polski i układa z elementów. Następnie rodzic rozdaje kolorowe wstążki lub chusty. Włącza nagranie dowolnego utwór niemieckiego kompozytora: Ludwiga van Beethovena lub Jana Sebastiana Bacha. Przy dźwiękach muzyki dziecko wykonuje dowolne improwizacje taneczne. Rodzic pokazuje na mapie stolicę Niemiec – Berlin.

                                                                                                                                                                                                                                                                          Wizyta na Słowacji

Dziecko przemieszcza się samolotem do kolejnego sąsiada Polski – na Słowację. Rodzic wita je słowami: Dobre rano. Podobnie jak w poprzednim ćwiczeniu dziecko opisuje flagę Słowacji, porównuje ją z flagą Polski i układa z elementów. Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia słowackich Tatr. Wyjaśnia, że część tych gór leży po polskiej stronie, a część – po słowackiej. Opowiada legendę o Janosiku.

                                                                                                                                                                                                                                                                 Zapoznanie z Unią Europejską

Wyjaśniamy dziecku, że chociaż każde z państw, które odwiedziło podczas zajęć, ma swój język, swoje tradycje i swą kulturę, to wszystkie mają również coś wspólnego. Leżą w Europie i są członkami jednej wielkiej rodziny, którą jest Unia Europejska. Polska również jest jej członkiem

                                                                                                                                                                                                                                                                             Karta pracy, cz. 5, nr 24

Dziecko:
− czyta z rodzicem, wskazuje Polskę na mapie,
− słucha nazw państw należących do Unii Europejskiej, czytanych przez rodzica ; przygląda się mapie,
− rysuje szlaczek po śladzie.

                                                                                                                                                                                                                                                                         Zabawy skakankami
– zorganizowanie konkursu skoków na skakance.

Rodzic ogłasza konkurs na najlepszego skoczka. Zachęcamy do wzięcia udziału rodziców oraz rodzeństwo. Skaczemy obunóż na skakance, liczymy, zapisujemy wyniki na kartce. Na koniec  wyłaniamy zwycięzcę.

                                                                                                                                                                                                                                                                                 Gra w kręgle

Źródło: EkoDzieciaki, EkoZabawki – kręgle. YouTube

                                                                                                                                                                                                                                                                             Karta pracy, cz. 5, nr 25

Dziecko:
− czyta wspólnie z rodzicem nazwy państw,
− ogląda zdjęcia,
− mówi, z czego słyną te państwa,
− rysuje to, z czego słynie Polska,
− rysuje szlaczek po śladzie, a potem – samodzielnie.

                                                                                                                                                                                                                                                                   Budowanie zamku z plastikowych kubeczków

Dopasuj flagę

Na zakończenie zapraszamy do gry ,, Dopasuj flagę”. W tym zadaniu możecie potrzebować pomocy rodziców. Powodzenia! 🙂

https://view.genial.ly/5eb3f709d4d59a0d61ff892e                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Dzień dobry w środę, 13 maja 2020r.

Na początek trochę się poruszamy. Zajęcia ruchowo – taneczne bardzo dobrze mogą zastąpić nam gimnastykę. Opisane ćwiczenia można wykonywać samemu, lecz zachęcamy aby wykonywać je z całą rodziną – to świetna zabawa i sposób na miłe spędzenie czasu. Na koniec zbudujemy miasto. Udanej zabawy 🙂

I.

Zapraszamy do ćwiczeń ruchowo- tanecznych „Sałatka owocowa”
Poniżej link do strony z ćwiczeniami:

https://www.youtube.com/watch?v=Vkiw9i_mQSo

II.

W wielkim mieście

                                                                                                                                                                                                                                                                           Znajdź szczegóły, którymi różnią się dwa obrazki z domkami

 https://miastodzieci.pl/kolorowanki/znajdz-roznice-domki/     

Budujemy miastozajęcia matematyczne inspirowane wierszem Dom K. Daktun-Czerniak

Dom to rodzina.

Dobre mamy ręce

co przytulą, pomogą się ubrać szybko.

To tato, który poczyta bajkę na dobranoc.

I nazwie mnie złotą rybką.

Babcia i jej słodkości,

serniki, makowce- pyszności!

Dziadek, który ma dla mnie czas,

I mocno kocha wszystkich nas.

I moje rodzeństwo kochane.

Nigdzie stąd nie wyjadę.

Na zawsze w domu zostanę.

Rozmowa na temat wiersza

– Czym jest dom dla autorki wiersza?

– Co dla Was oznacza słowo dom?

Poznajcie przysłowia dotyczące domu. Wyjaśnijcie (z pomocą Rodziców) co one oznaczają:

Wolność Tomku w swoim domku.

– Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej.

– Gdy jesteś w cudzym domu, nie zawadzaj nikomu.

– Gość w dom, Bóg w dom.

Zabawa ruchowa Wycieczka do dużego miasta

Wyruszamy w podróż do miasta. Mijamy góry –  naśladujemy wspinanie się po górach, jeziora – siadamy na dywanie, naśladujemy branie wioseł do rąk i przepływanie jeziora kajakiem. Dotarliśmy do dużego miasta – zamieniamy się w samochody, spacerujemy podziwiając wysokie budynki.

Budowanie osiedla mieszkaniowego z klocków

Do zabawy potrzebne będą klocki plastikowe lub drewniane, 6 figur geometrycz­nych wyciętych z kolorowego papieru (np.: prostokątów, kwadratów, kół, trójkątów, jednego kształtu, ale różnych rozmiarów), zielone kartki

Miasta wciąż się roz­wijają i powstają w nich nowe osiedla.

 

Za chwilę zbudujecie jedno z takich osiedli. Będą znajdowały się w nim budynki o różnej wysokości. Będziecie wykonawcami projektów architekta. Do Waszych zadań będzie należała budowa zaprojektowanych domów.

  • Na osiedlu mają stanąć tylko budynki sześciopiętrowe i trzypiętrowe. Zbudujcie takie budynki z klocków.
  • Architekt zmienia zdanie – w wysokich budynkach często psują się windy, budynki najwyższe mają mieć teraz cztery piętra, a te niższe – pięć pięter. Czy wiecie co trzeba zrobić? Dzieci odejmują i dodają po dwa klocki. Liczą, ile pięter mają teraz domy.
  • Po prawej stronie budynku ma stanąć niższy budynek. Dzieci same decydują, ile pięter ma mieć dom. Ile pięter ma twój dom? Który z budynków jest wyższy? Który jest niższy?
  • Architekt przygląda się domom i stwierdza, że chciałby wprowadzić zmiany. Wszystkie budynki mają być takiej samej wysokości. Dzieci wykonują polecenie. Ile pięter trzeba było dobu­dować?
  • Architekt jest zadowolony z postępu prac. Informuje, że budowa domów na tym osiedlu została zakończona. Teraz trzeba zadbać o zieleń. Weźcie teraz kartki w kolorze zielonym oraz wycięte z papieru figury geometryczne. Ułóżcie z nich kwiaty na zielonych kartkach (trawnikach). Po zakończeniu zadania powiedzcie, jakie figury były Wam potrzebne do wykonania kwiatów i ile ich potrzebowaliście.
  • Architekt jest zadowolony z wykonanych prac. Mówi, że mieszkańcom tego osiedla tak spodoba­ły się kolorowe trawniki, że teraz w swoich domach zawsze dbają o to, aby w wazonach były kwiaty.

Karty pracy, cz. 5, nr 20, 21

                                                                                                                                             

– narysujcie rysunki wg wzorów,

– dorysujcie kwiaty tak, żeby w każdym kolejnym wazonie było ich o jeden więcej, pokolorujcie rysunki wazonów i kwiatów,

– posłuchajcie zadania czytanego przez Rodzica,

– narysujcie odpowiednią liczbę pączków, odpowiedzcie na pytanie,

– narysujcie szlaczek po śladzie.

Karty pracy, cz. 5, nr 22, 23

 

– uzupełnijcie pętle według podanych kodów,

– w każdym kolejnym polu narysujcie o jeden kwiatek więcej niż w poprzednim,

– obejrzyjcie kwadraty z pokolorowanymi polami. Pokolorujcie te same miejsca w kwadratach po prawej stronie karty,

– w każdym kolejnym polu narysujcie o jeden kwadrat mniej niż w poprzednim.

Praca plastyczna na temat: „Moje miasto”- obrazek geometryczny

Potrzebne będą: kolorowy papier, figury geometryczne z poprzedniej zabawy, klej, nożyczki.

Z dostępnych figur ułóżcie na kartce domy i przyklejcie je. W razie potrzeby wytnijcie dodatkowe figury. Na prostokąty naklejcie okienka oraz trójkątne dachy. Nad budynkami można przykleić gwiazdki wycięte z papieru kolorowego, stworzy się wówczas widok na miasto nocą. Oto kilka propozycji:

Może ktoś z Was w przyszłości wybierze zawód architekta? Czas pokaże…

                                                                                                                                                                                                                                                                          Wtorek, 12.05.2020r. 

Dzisiaj porozmawiamy o Warszawie – stolicy Polski. Poznacie ciekawostki na temat interesujących miejsc tego miasta. Nie zabraknie oczywiście piosenki i ciekawych kart pracy 🙂 Zaczynamy!

Kochani, obejrzyjcie krótki filmik, który przypomni Wam jak prawidłowo myć ręce.

Źródło: Ja.nauczycielka – jak myć ręcę, YouTube.

                                                                                                                                                                                                                                                                    Warszawa – stolica Polski

                                                                                                                                                                                                                                                                 Poznawanie historii Warszawy

Rodzic czyta lub opowiada legendę o powstaniu Warszawy. Prezentuje herb Warszawy.

                                                                                                                                                                                                                                                                           ,,Wars i Sawa”

Dawno temu Polskę pokrywała nieprzebyta puszcza, pełna dzikiej zwierzyny, a ludzie mieszkali w maleńkich osadach. W jednej z nich, na brzegu Wisły, mieszkał młody rybak Wars. Był bardzo pracowity i sam zbudował łódź, a także cierpliwie wiązał rybackie sieci. A ponieważ szczęście mu sprzyjało, zawsze wracał z połowu z siecią pełną ryb. Wars bardzo lubił spędzać czas na wodzie i z radością wsłuchiwać się w śpiew ptaków. Jednak najbardziej fascynowały go nocne wyprawy, gdy panował niezwykły spokój, a księżyc odbijał się w wodach Wisły srebrzystym blaskiem.


Pewnej nocy, gdy jak zwykle zepchnął łódź na wodę i zarzucił sieci, spośród wzburzonej wody wynurzyła się przepiękna dziewczyna. Rybak zamarł z zachwytu i wpatrywał się zdumiony, gdyż dziewczyna miała długie, złociste włosy, wielkie niebieskie oczy i… rybi ogon, pokryty srebrzystą łuską! Wars nie mógł uwierzyć własnym oczom, po chwili jednak przypomniał sobie opowieści, które słyszał w dzieciństwie – to była syrena! Nagle syrena podpłynęła bliżej brzegu i zaczęła śpiewać, nieświadoma tego, że podpatruje ją człowiek ukryty w wysokich trzcinach. Gdy Wars usłyszał jej głos, zakochał się bez pamięci.

Od tej chwili na niczym nie mógł się skupić, czekając na kolejny nocny połów i spotkanie z syreną. Nie przeszkadzało mu nawet to, że ona nie miała pojęcia ani o jego istnieniu, ani o uczuciu, które do niej żywił. Pewnej nocy, całkowicie zauroczony jej głosem, nieostrożnie wystawił głowę ponad trzciny, żeby lepiej się jej przyjrzeć. Zaskoczona jego widokiem syrena podpłynęła i zagniewana zapytała:
– Dlaczego mnie podglądasz i podsłuchujesz?

– Jestem rybakiem… – nieporadnie zaczął się tłumaczyć Wars.

– Wiem, kim jesteś, wiele razy widziałam cię na łodzi, ale…
– Tak, wiem, że nie powinienem cię podglądać, ale kiedy pierwszy raz cię ujrzałem, straciłem głowę. Zakochałem się w tobie i nie mogę bez ciebie żyć. – przerwał jej wpół słowa Wars.

Syrena popatrzyła na niego i westchnęła:

– Ja także cię pokochałam. Ale przecież tak bardzo się różnimy…

Spojrzeli na siebie i zrozumieli, że są dla siebie stworzeni. Wtedy własnie Sawa – bo tak miała na imię złotowłosa syrena – przypomniała sobie pewną tajemnicę: jeśli syrena z wzajemnością zakocha się w człowieku, może na zawsze utracić swój rybi ogon i stać się kobietą. Wówczas Wars bez wahania poprosił Sawę o rękę, a ona zgodziła się z radością. Razem wyszli na ląd. Z syreny opadła rybia łuska i w miejscu ogona pojawiły się nogi. Stała się piękną dziewczyną i wkrótce odbyło się ich wesele.

Wars i Sawa żyli długo i szczęśliwie, otoczeni miłością i wzajemnym szacunkiem. Po latach wokół ich chaty powstała duża osada rybacka,a ludzie na pamiątkę postanowili nazwać ja Warszawą.

Dziś nie ma śladu po rybackich chatach, lecz ludzie wciąż pamiętają o młodym rybaku i pięknej syrenie. A Warszawa stała się stolicą Polski.

                                                                                                                                                                                                                                                                             Karta pracy, cz. 5, nr 16

Dziecko:
− ogląda zdjęcie, czyta z rodzicem podpis,
− podaje nazwę stolicy,
− słucha nazwy najciekawszych miejsc w stolicy według Olka,
− rysuje szlaczek po śladzie.

                                                                                                                                                                                                                                                                            Znane i ciekawe miejsca Warszawy

Rodzic prezentuje zdjęcia najbardziej znanych miejsc w Warszawie. Czyta ciekawostki na ich temat.

Stare Miasto to najstarsza część Warszawy. Znajdują się tu piękne, stare kamienice. W czasie II wojny światowej Stare Miasto było całkowicie zburzone. Zostało jednak odbudowane. Na Starym Mieście przy placu Zamkowym znajduje się Zamek Królewski. Był siedzibą królów. Podczas wojny został również zupełnie zniszczony. Polacy odbudowali zamek. Dzisiaj można zwiedzać jego piękne wnętrza. Tuż obok zamku stoi kolumna Zygmunta III Wazy. To bardzo wysoki pomnik, przedstawiający polskiego króla – Zygmunta III Wazę. Spogląda on z góry na swoje miasto. W ręce trzyma miecz. Jest gotowy w każdej chwili ostrzec mieszkańców przed niebezpieczeństwem i razem z nimi bronić miasta. Łazienki Królewskie to ogromny park. Było to ulubione miejsce jednego z królów polskich – Stanisława Augusta Poniatowskiego. Spotykał się on tutaj z bardzo ważnymi ludźmi. W Łazienkach można zobaczyć piękne budowle, np.: Pałac na Wyspie, Amfiteatr. Są one otoczone bardzo bogatą roślinnością. W Łazienkach znajduje się również pomnik bardzo znanego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina. W Pałacu Kultury i Nauki znajdują się m.in. teatry, kina, muzea, księgarnia, kluby sportowe, wyższe uczelnie, instytucje naukowe, sale koncertowe. Organizowane są wystawy, kiermasze, targi. W Pałacu Kultury i Nauki odbywa się również wiele bardzo ciekawych zajęć dla dzieci. W budynku Sejmu znajduje się siedziba najwyższych władz państwa. To tutaj zapadają bardzo ważne decyzje dla wszystkich Polaków. Sejm obraduje systematycznie, pod przewodnictwem marszałka. Jego obrady są jawne. Można je obejrzeć np. w telewizji lub usłyszeć w radiu. Stadion Narodowy został zbudowany niedawno, na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej – tak zwane Euro 2012. Znajduje się nad Wisłą. Stadion jest w kolorach biało-czerwonych. Krzesełka na Stadionie Narodowym są również w kolorze biało-czerwonym. Odbywa się na nim wiele imprez sportowych i koncertów

                                                                                                                                                                                                                                                                             Karta pracy, cz. 5, nr 17

Dziecko:
− ogląda zdjęcie,
− rysuje po śladach fal rzeki Wisły,
− rysują szlaczek po śladzie, a potem – samodzielnie.

                                                                                                                                                                                                                                                                             Karta pracy, cz. 5, nr 18

Dziecko:

− odszukuje na dużym zdjęciu fragmenty umieszczone na dole karty,
− rysuje w białych polach kropki – numery tych fragmentów,
− wypowiada się na temat zdjęcia.

                                                                                                                                                                                                                                                                     Słuchanie piosenki 

Źródło: Piosenki dla dzieci – piesio tv, youtube.pl

                                                                                                                                                                                                                                                                   Poznajemy nasz kraj
– słuchanie dowolnej legendy o powstaniu Polski.

!!! Według znanych w Polsce legend założycielem naszego państwa był Lech, który podróżował ze swoim ludem. Zdecydował się zamieszkać tam, gdzie orzeł zbudował swoje gniazdo. Miejscu temu nadał nazwę Gniezno. Tereny wokół Gniezna nie wyglądały tak jak obecnie. Na Lecha i jego ludzi, którzy zajmowali się przede wszystkim rolnictwem, zaczęto mówić Polanie (od pola). Później nazwa zmieniła nieco swoje brzmienie. O naszym kraju zaczęto mówić Polska !!!

                                                                                                                                                                                                                                                                             Karta pracy, cz. 5, nr 19

Dziecko:

− koloruje rysunek według podanego kodu,
− ogląda zdjęcia pomników warszawskiej Syrenki.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Poniedziałek, 11.05.2020r.

Bardzo serdecznie witamy wszystkich w kolejnym tygodniu naszych spotkań na odległość. Na początek przypomnimy sobie polskie symbole narodowe. Później omówimy wybrane regiony, które pokażą piękno naszego kraju.

Jak Polska długa i szeroka

Zabawa dydaktyczna Jak się nazywasz?

– powiedz, proszę jak się nazywasz?

– podaj swój adres zamieszkania,

– powiedz, dlaczego trzeba to wiedzieć?

– kiedy i komu takich informacji nie należy podawać?

Obejrzyjcie film edukacyjny : „Polskie symbole narodowe”

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

Rozmowa na podstawie filmu

– Jakie są polskie symbole narodowe?

– Jakie są nasze barwy narodowe?

– Jak wygląda nasze godło?

– Kim jesteśmy, jeśli mieszkamy w Polsce?

– Gdzie można zobaczyć symbole narodowe?

Jedną z legend związanych z powstaniem państwa polskiego i symbolem orła białego jako godła  jest „Legenda o Lechu, Czechu i Rusie”. Jej treść możecie znaleźć na stronie:

https://www.polskatradycja.pl/legendy/wielkopolskie/lech-czech-i-rus.html

Nasz hymn narodowy to Mazurek Dąbrowskiego. Posłuchajcie:

https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ&feature=youtu.be

Podsumujmy nasze wiadomości na temat polskich symboli narodowych – zabawa w kończenie zdań
Rodzic wypowiada kolejne zdania, a dziecko je kończy:

Kraj, w którym mieszkam, to…

Godło Polski przedstawia …

Flaga Polski ma dwa kolory: …

Flagę Polski możemy zauważyć na …

Gdy słyszymy hymn, musimy …

Nasze symbole narodowe to …

Piękna nasza Polska cała

Nasz kraj ma wiele miejscowości: miast, miasteczek i wsi. Jednym z tych miasteczek jest Warszawa – nasze miasto, które leży nad Wisłą.

– wskażcie na mapie stolicę – Warszawę

W Polsce spotykamy: góry, wyżyny, niziny, rzeki, wodospady, parki narodowe, bory, puszcze, pojezierza, morze, a nawet pustynię z wędrującymi wydmami. 

Poproście Rodziców aby pomogli Wam pokazać na mapie, gdzie znajdują się góry, morze, jeziora.

!!! Kolorem niebieskim oznaczone są na mapie rzeki, jeziora i morza. Kolor pomarańczowy i brązowy pokazuje góry. Kolorem zielonym na mapie oznaczono tereny nizinne, na których rosną m.in. lasy lub na których znajdują się pola, łąki, pastwiska.

– wskażcie na mapie góry, np.: Tatry,

– pokażcie na mapie Bałtyk, Mazury.

Przypomnijcie sobie w jaki sposób są oznaczone na mapie rzeki?

– poprowadźcie paluszkiem po liniach rzek, wskażcie na mapie najdłuższą rzekę – Wisłę

Poproście Rodzica aby pokazał Wam, gdzie Wisła rozpoczyna swój bieg i gdzie go kończy.

Karty pracy, cz. 5, nr 12–13   

− zobaczcie zdjęcia, wypowiedzcie się na ich temat,

− poproście Rodziców aby przeczytali podpisy,

− pokolorujcie ramki zdjęć,

– narysujcie szlaczek po śladzie, a potem – samodzielnie.

Karty pracy, cz. 5, nr 14–15

− odczytajcie z Rodzicem nazwy: Odra, Wisła, Bałtyk, stolica, Tatry,

− wyjaśnijcie, co oznaczają nazwy: Odra, Wisła, Bałtyk, stolica, Tatry,

− narysujcie po śladzie drogę samochodu jadącego do miasta Nysa.

    Na koniec proponujemy spinnerową grę, która pozwoli na utrwalenie polskich symboli, ale i zmobilizuje Was do wypowiedzi. Planszę możecie narysować sami.

Jak grać?                                                                                                                                                                                                                                                                Na  środku planszy ustawiamy spinner, zaznaczamy jedno jego ramię np. kolorową karteczką i losujemy przedmioty. Po ich wskazaniu przez jedno ramię spinnera nazywamy rysunek, przy okazji usprawniając wymowę i poszerzając słownictwo.

 

                                                                                                                   

ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA NASZEJ GALERII ZDJĘĆ  

                                                                                                                                                                                                                                                                                        NAGRODA ZA UDZIAŁ W KONKURSIE !

Nasze koleżanki z grupy Ola, Amelka, Róża, Nina i Hela wzięły udział w Ogólnopolskim konkursie pt.” Złota Rybka” i zdobyły nagrodę oraz dyplom.
Serdecznie gratulujemy wygranej 🙂

                                                                                                                                                                                                                                                                                     A TYMCZASEM U NAS….CYRKOWA GIMNASTYKA 🙂

                                                                                                                                                                                                                                                                             STRAŻ
Wizyta strażaków w naszym przedszkolu wzbudziła ogromne zainteresowanie dzieci. W trakcie spotkania strażacy zaznajomili dzieci z ciekawostkami związanymi z ich pracą zawodową, przestrzeganiem zakazów, zachowaniem bezpieczeństwa w czasie: pożaru, burzy oraz wypadku, dzieci dowiedziały się w jakich okolicznościach można wzywać straż pożarną, że strażacy nie tylko gaszą pożary, ale również są wzywani do wypadków samochodowych. Serdecznie dziękujemy Panom ze Straży za cenną lekcje oraz za poświęcony czas.
Zapraszamy ponownie! 🙂 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          W TROSCE O NASZE ZDROWIE

W ostatnim tygodniu lutego realizowaliśmy program antynikotynowy i antysmogowy „Czyste powietrze wokół nas”. Formą realizacji programu był cykl zajęć dydaktycznych skierowany do dzieci, składający się z 5 zajęć warsztatowych:
– ,,Tropiciele chorego powietrza” – wycieczka w okolicy przedszkola.
– „Dlaczego smog jest groźny jak smok?”
– „Jak się czuję, kiedy dymi papieros?”
– ,,Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?” 
– ,,Jak unikać dymu papierosowego?”                                                                                                                                        

                                                                                                               

SPOTKANIE Z DIETETYKIEM

                                                                                                                                                                                                                                                            WALENTYNKI, WALENTYNKI DLA CHŁOPCZYKA I DZIEWCZYNKI…

                                                                                                                                                                                                                                                                           „CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM”

14.02.2020 r. w naszej grupie gościliśmy  mamę naszego Bartusia, która przeniosła nas w krainę bajek . Z zaciekawieniem wysłuchaliśmy przygód Mikołajka…ale i nie tylko. Dzieci ochoczo przynosiły książki z naszego kącika czytelniczego a mama Bartusia chętnie nam je czytała. Bardzo dziękujemy za wspólnie spędzony czas z naszymi przedszkolakami i zapraszamy ponownie! 🙂

                                                                                                                                                                                                                                                                            MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY

Miś Józio od początku roku szkolnego 2019/2020 podróżuje do naszych domów. Z rodzicami czytamy mu wybrane bajeczki a w dzienniczku podróży zapisujemy wspólne chwile z misiem w postaci obrazka. Miś wyruszył już w kolejną podróż… Zachęcamy wszystkich do wspólnego czytania.   

     

     

 „CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM”

W długie zimowe popołudnia jest nam zawsze miło gościć naszych kochanych Rodziców. Niedawno odwiedziła nas mama Helenki. Z przejęciem czytała nam książeczki, które przyniosła z domu… a my z uwagą słuchaliśmy i oglądaliśmy kolorowe ilustracje. Niektórzy z nas też mogli zaprezentować swoją umiejętność czytania. Serdecznie dziękujemy za poświęcony czas! 🙂

                                                                                                                                    

DLA SENIORÓW

24 stycznia 2020 r. gościliśmy w przedszkolu przedstawicieli Wolskiej Rady Seniorów. Z okazji obchodzonego kilka dni wcześniej Dnia Babci i Dziadka zaprezentowaliśmy tańce, wiersze i piosenki. Seniorzy w dowód wdzięczności nagrodzili nas gromkimi brawami i słodyczami. Spotkanie to było wspaniałą lekcją akceptacji i tolerancji wobec ludzi starszych oraz nauką empatii w stosunku do drugiego człowieka. Serdecznie dziękujemy za wizytę w naszym przedszkolu!

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                WIELCY AKTORZY NA MAŁEJ SCENIE – DZIEŃ BABCI I DZIADKA

Święto Babci i Dziadka to dzień niezwykły, nie tylko dla dzieci, ale przede wszystkim dla babć i dziadków. To dzień pełen uśmiechów, wzruszeń i radości.                                                                                                                                       

                                                                                                  

WITAJCIE W NASZEJ BAJCE

 Tak wyglądaliśmy na Balu Karnawałowym…

 

                                                                                                                                                                                                                                                                   

JASEŁKA 2019                                                                                                                    

17 grudnia 2019 r. odbyło się świąteczne spotkanie z Rodzicami. Dla naszych najbliższych przygotowaliśmy Jasełka, które wprowadziły wszystkich w radosną atmosferę Świąt Bożego Narodzenia. We wspaniałych strojach prezentowaliśmy się doskonale. W trakcie przedstawienia rozwijaliśmy indywidualne predyspozycje i uzdolnienia aktorskie. Uczyliśmy się też nabywania odwagi i śmiałości podczas występów przed publicznością. Uroczystość była wyjątkowa.

                                                                                                                                                                                                                                                               ZDOBYWAMY NAGRODY

Nasze koleżanki, Wanda i Lea otrzymały nagrody za udział w konkursie plastycznym pt: ”Kartka Bożonarodzeniowa”. Gratulujemy!

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        CZARUJEMY ZIMĘ                                                                                                                       

                                                                                                                                                                                                                                                                        WSPÓLNE OZDABIANIE PIERNIKÓW

                                                                                                                                                                                                                                                                                  CORAZ BLIŻEJ ŚWIĘTA, CORAZ BLIŻEJ ŚWIĘTA…

Zaczęliśmy odliczanie do Świąt Bożego Narodzenia. Każdego dnia broda Mikołaja staje się krótsza a to oznacza, że coraz bliżej Święta!

                                                                                                                                                                                                                                                                                   NIC TAK NIE CIESZY, JAK PREZENTY OD ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA !

                                                                                                                                                                                                                                                                        ŚWIĄTECZNE SPOTKANIE I ZABAWA Z MIKOŁAJEM

                                                                                                                                                                                                                                                                PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA – UBIERANIE CHOINKI

                                                                                                                                                                                                                                                                     WSPÓLNE GRANIE Z WARSZAWSKIM KATARYNIARZEM

                                                                                                    

    CYRKOWA GIMNASTYKA

 

ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

101- lecie odzyskania Niepodległości przez Polskę było dla nas wyjątkowym wydarzeniem. Aktywnie włączyliśmy się do celebrowania tak ważnego wydarzenia dla Polski. Uczyliśmy się w ten sposób miłości i przywiązania do naszej Ojczyzny. Podczas zajęć dydaktycznych poznaliśmy polskie symbole narodowe, uczyliśmy się szacunku do nich. Zainteresowały nas też wydarzenia związane z polską historią, oglądaliśmy zdjęcia legionistów i ważnych postaci historycznych, np.: Józefa Piłsudskiego. W piątek, 8 listopada o godzinie 11.11 w ramach inicjatywy „Rekord dla Niepodległej” wspólnie z młodszymi koleżankami i kolegami zaśpiewaliśmy hymn Polski. We wtorek, 12 listopada wzięliśmy udział w uroczystej defiladzie wokół przedszkola.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               PRZEDSZKOLAKI W MUZEUM NARODOWYM

W czwartek, 7 listopada wspólnie z 5-latkami z grupy V byliśmy na wycieczce w Muzeum Narodowym. Uczestniczyliśmy tam w lekcji muzealnej pt: „Zabawy z barwami”. Podczas zajęcia szukaliśmy na obrazach barw ciepłych i zimnych, podstawowych i pochodnych, kontrastowych i uzupełniających. Zastanawialiśmy się również, co sprawia, że jedne obrazy wydają się nam wesołe, inne zaś smutne. Sami próbowaliśmy uzyskać wszystkie kolory tęczy.      W muzealnych galeriach rozwijaliśmy wrażliwość na piękno otaczającej nas sztuki, uczyliśmy się wyrażania opinii oraz dzielenia odczuciami i emocjami. Gorąco dziękujemy mamie Tadzika, tatusiowi Helenki i wujkowi Leny za opiekę podczas wycieczki!

                                                                                        

                                                                                                                                                                                                                                                                                      „EKO-ZAJĘCIA Z ENFOSIEM”

W październiku nasza grupa razem z grupą V wzięła udział w terenowych zajęciach ekologicznych „Eko-zajęcia z Enfosiem”. Celem zajęć była edukacja dotycząca postaw pro-ekologicznych. Mieliśmy do wykonania kilka zadań związanych z dbaniem o o naszą planetę. Dowiedzieliśmy się jak oszczędzać wodę, segregować śmieci, dbać o rośliny. Rozwiązywaliśmy ekologiczne zagadki oraz śpiewaliśmy piosenkę ,, Ziemia – wyspa zielona”. Końcowym etapem było wykonanie Eko-ludka z samych materiałów recyklingowych oraz słuchanie bajki ,,Brygada Enfosia kontra plastikowa Zgryzolda”

                                                                                                                                           

WYJŚCIE NA CMENTARZ                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             W czwartek, 31 października  udaliśmy się na Cmentarz, aby symbolicznie zapalić znicze. Okres przed Świętami Zmarłych to odpowiedni moment na wspomnienie o tych, którzy odeszli od nas, czas na rozmowy dotyczące szacunku dla zmarłych i odpowiednim zachowaniu się w takim miejscu. Dzieci dowiedziały się kiedy i dlaczego obchodzimy Święto Zmarłych, dlaczego należy zachować powagę i spokój na cmentarzu oraz, że należy dbać o groby.

                                                                                                                                                                                                                                                                           DZIEŃ DYNI

W czwartek, 31 października obchodziliśmy Dzień Dyni.  Nie zabrakło oczywiście zabaw i pląsów związanych z dynią i kolorem pomarańczowym, były również zagadki i konkursy w których chętnie brały udział nasze przedszkolaki. Na zakończenie wykonaliśmy prace plastyczną i smakowaliśmy zupę dyniową.

                                                                               

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE Z CAŁĄ GRUPĄ WSPOMAGAJĄCE PRAWIDŁOWY ROZWÓJ MOWY

                                                                                                                                                                                                                                                                    PIERWSZA LEKCJA W SZKOLE

W czwartek, 24 października razem z 5-latkami z grupy V ponownie byliśmy gośćmi Szkoły Podstawowej nr 222. Tym razem uczestniczyliśmy w zajęciu pod tytułem: „Dookoła jesień” przygotowanym dla nas przez nauczycielki z dwóch klas „0”. Wspólnie ze starszymi koleżankami i kolegami, wśród których byli też absolwenci naszego przedszkola, śpiewaliśmy, tańczyliśmy, słuchaliśmy wiersza i zagadek o jesieni. Pod czujnym okiem gospodarzy kolorowaliśmy kredkami, malowaliśmy farbami i przyklejaliśmy kolorowe liście. Efektem naszej pracy były jesienne liście i drzewa. Pełni nowych wrażeń i doświadczeń wróciliśmy do przedszkola. Dzięki takim wizytom przekonujemy się, że w szkole jest bezpiecznie, miło i niezwykle ciekawie.                                                Bardzo dziękujemy mamie Leny, która pomagała naszym paniom w opiece nad nami.

                                                                                                                                                                                                                                                                                   

🙂 URODZINY NINY 🙂                                                                  

 „Z okazji urodzin Niny składamy życzenia:
uśmiechu, zdrowia, radości,
mnóstwa prezentów i gości,
przyjaźni wielkich i małych,
wielu przygód niebywałych,
uśmiechu wesołego i wszystkiego,
wszystkiego najlepszego!”

                                                                                                                                                                                                                                                                        WIZYTA W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 222     

W poniedziałek 21 października wybraliśmy się z wizytą do pobliskiej Szkoły Podstawowej nr 222. Jest to wstęp do całorocznej współpracy ze szkołami podstawowymi, której celem jest zapoznanie dzieci ze szkołą, ponieważ już za rok sami staną się uczniami. Mogliśmy zobaczyć, jak wygląda szkolna szatnia, stołówka, korytarze boisko, a także sale zerówki i klasy 1. Mieliśmy okazję do porozmawiania z uczniami tychże klas. Panie zorganizowały nam bardzo ciekawe zabawy ruchowe na sali gimnastycznej z wykorzystaniem chusty animacyjnej oraz wręczyły własnoręcznie wykonane przez dzieci z klasy III zakładki do książek. 24.10.2019r. czeka nas kolejna wizyta w Szkole nr. 222 i już nie możemy się doczekać.                                                                                  Dziękujemy tatusiowi Leny za opiekę podczas wycieczki!

                                                                                                                                                                                                                                                                                     Z WIZYTĄ W PIEKARNI 

W piątek 18 października wybraliśmy się na spacer do pobliskiej piekarni.  Omówiliśmy najważniejsze składniki, z jakich powstaje chleb, a także jak wygląda proces pieczenia pieczywa. Zwróciliśmy uwagę na to jakie produkty możemy kupić w piekarni. Naszą szczególną uwagę przykuły pączki, którym nie mogliśmy się oprzeć….były pyszne! 🙂 

                                                                                                                                                                                                                                                                             PIECZEMY BABECZKI 🙂

                                                                                                                                                                                                                                                                                      ,,SOWA”  – PRACA PLASTYCZNA 

                                                                                                                                                                                                                                                                               JESIENNE ZAJĘCIA W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM

Przyroda jest dla przedszkolaków bogatym źródłem wrażeń, przeżyć i doznań. Piękna złota polska jesień zaprosiła nas do aktywnego działania w ogrodzie przedszkolnym podczas zajęcia przyrodniczego pt: „Spotkanie z drzewem”.

                                                                                                                                                                                                                                                                         WYCIECZKA DO MUZEUM WARSZAWY

10 października 2019 r. byliśmy na wycieczce w Muzeum Warszawy. Uczestniczyliśmy tam w zajęciu pt: „Temat rzeka”. Obejrzeliśmy przedstawienia Wisły z różnych epok, podziwialiśmy wystawy tematyczne, słuchaliśmy opowiadanych ciekawostek o Wiśle i Syrence warszawskiej. Dodatkową atrakcją były zajęcia warsztatowe, podczas których stworzyliśmy trójwymiarowe przedstawienie Wisły i jej otoczenia. Ważnym etapem wycieczki był też spacer po Starym Mieście.                                                                                                                                                                                                                                                      Wycieczka do muzeum była okazją do bezpośredniego obcowania ze sztuką muzealną oraz do podziwiania zabytków najstarszej części miasta. To była piękna lekcja historii, która dostarczyła nam wielu niezapomnianych przeżyć.                                                                                                                          Serdecznie dziękujemy mamie Erwina i Bartka W. za troskliwą opiekę podczas wycieczki.

                                                                                                                                                                                                                                                                            JESIENNY KĄCIK PRZYRODY

Dziękujemy dzieciom za pamięć a rodzicom za pomoc i zaangażowanie w tworzeniu jesiennego kącika przyrody.
Liczymy na dalszą owocną współpracę 🙂 

                                                                                                                                                                                                                                                                              TALERZ ZDROWIA – WARSZTATY EDUKACYJNE 

2 października uczestniczyliśmy w warsztatach ,,Talerz zdrowia” organizowanych  przez  Powiatową Stację Sanitarno – Epidemiologiczną. Na zajęciach poznaliśmy zasady zdrowego żywienia. Dowiedzieliśmy się jakie produkty powinny się znaleźć w codziennej racji pokarmowej i w jakich proporcjach oraz dlaczego w aktualnej piramidzie zdrowego żywienia u podstawy znajduje się aktywność ruchowa. Wspólnie ułożyliśmy talerz zdrowia podzielony na 6 części: warzywa, owoce, produkty zbożowe, mleko i produkty mleczne, produkty białkowe, tłuszcze oraz woda. Od dziś WIEMY CO JEMY!:)

                                                                                                                                                                                                                                                                              MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY

W bieżącym roku szkolnym nasze przedszkole przystąpiło do ogólnopolskiego projektu „Mały miś w świecie wielkiej literatury”, którego głównym celem jest rozwijanie czytelnictwa. Projekt zainaugurowało wspólne czytanie dzieciom w przedszkolu. W tym celu 30.09.2019r. odwiedziła nas sama Pani Jesień. Wspaniała zabawa, jaką jest czytanie książek odbywa się w naszej grupie codziennie. Słuchamy wielu bajkowych opowieści czytanych przez panie nauczycielki. Miś Józio – maskotka grupy IV, wyruszył już w czytelniczą podróż do naszych domów. Serdecznie zapraszamy wszystkich naszych Rodziców do włączenia się do w/w projektu. Zapraszamy też chętnych Rodziców, Dziadków i starsze Rodzeństwo do popołudniowego czytania dzieciom w przedszkolu.

                                                                                                                                                                                                                                                                      PRZEDSZKOLAKI W BIBLIOTECE

W czwartek, 26 września gościliśmy w Bibliotece miejskiej przy ul. Żytniej 64. Uczestniczyliśmy tam w zajęciach edukacyjnych pt. „Pierwsze spotkanie z biblioteką”. Z uwagą obejrzeliśmy wypożyczalnię z bogatym księgozbiorem przeznaczonym specjalnie dla najmłodszych. Wysłuchaliśmy pogadanki na temat zadań biblioteki, zasad korzystania z księgozbioru i warunków jakie należy spełnić, aby zostać czytelnikiem. Poznaliśmy historię narodzin książki, jej rozwój, zmiany, budowę i różnorodność tematyczną. Omówiliśmy zasady poszanowania bibliotecznych zbiorów. Dowiedzieliśmy się jaka jest różnica między księgarnią a biblioteką. Pani bibliotekarka przeczytała nam książeczkę pt: „Ciekawski George w bibliotece”. Chętnie rozwiązywaliśmy też zagadki – popisaliśmy się wspaniałą wiedzą na temat baśni i bajek. Podczas zajęć nie mogło zabraknąć wspólnego oglądania książek. Na koniec otrzymaliśmy kolorowankę. W przedszkolu każdy z nas wykonał ilustracje do własnej książeczki.

                                                                                                                                                                                                                                                                                      WODA – WARSZTATY EDUKACYJNE

24 września nasze przedszkole odwiedziły przedstawicielki Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie. Panie zaprosiły nas na warsztaty proekologiczne dotyczące ochrony wód. W ciekawy sposób wytłumaczyły nam czym jest woda i jakie posiada właściwości. Dowiedzieliśmy się również, jakie znaczenie ma woda dla ludzi, roślin i zwierząt, oraz jak ją oszczędzać i o nią dbać. Sprawdziliśmy, jakie przedmioty najczęściej zanieczyszczają wodę w morzach i rzekach. Na zakończenie wizyty wręczyliśmy miłym gościom podziękowanie. Mamy nadzieję, że zdobytą wiedzę będziemy przekazywać w domach namawiając nasze rodziny do dbania o wodę.

                                                                                                                                                                                                                                                                                    AKCJA SPRZĄTANIE ŚWIATA

Tradycyjnie co roku przyłączamy się do akcji „Sprzątania Świata”, aby od najmłodszych lat uczyć dzieci zasad dbania o środowisko. W poniedziałek, 23 września 5-latki wyposażone w rękawiczki i worki na śmieci wspólnie z nauczycielkami i paniami z obsługi wyruszyły w teren. Wszyscy pracowali solidnie i z zapałem. Na koniec zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie w czystym, pięknie posprzątanym otoczeniu, którego strzeże nieustannie Mały Miś. Mamy nadzieję, że w ten sposób zdobyte doświadczenia zaowocują na co dzień dobrymi ekologicznymi nawykami.

                                                                                                                                                                                                                                                                       OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA

„Każdy przedszkolak dobrze wie,
że kiedy 20 wrzesień zbliża się,
od najmłodszego, aż po starszaka,
wszyscy świętują Dzień Przedszkolaka”

                                                                                                                                                                                                                                                                                    SPACER WOKÓŁ PRZEDSZKOLA 

20 września wybraliśmy się na spacer na skrzyżowanie w pobliżu przedszkola. Obserwowaliśmy  ruch uliczny oraz znaki drogowe znajdujące się w pobliżu. Przypomnieliśmy sobie zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię oraz odpowiedzialnego zachowania pieszych w ruchu drogowym.

                                                                                                                                                                                                                                                                      WYCIECZKA DO GRABOWA

We wrześniu wyjechaliśmy na pierwszą w tym roku szkolnym całodniową wycieczkę autokarową do gospodarstwa „Mazowiecki Zaścianek” w Grabowie. Tematem przewodnim naszego wyjazdu były MALOWANKI MAZOWIECKIE. Dzieci podczas warsztatów plastycznych ozdobili drewniane zabawki, wysłuchaliśmy opowieści o Mazowszu. Dopełnieniem wycieczki była przejażdżka po lesie i okolicy wozem traperskim oraz pyszne kiełbaski z ogniska:)

                                                                                                                                                                                                                                                                             SPOTKANIE ZE STRAŻNIKIEM MIEJSKIM

Dnia 05.09.2019r. nasze przedszkole odwiedził Strażnik Miejski, który z wielką przyjemnością i zaangażowaniem opowiedział o swojej pracy. Pokazał również wiele ciekawych atrybutów pracy Strażnika Miejskiego. Przedszkolaki miały okazję zobaczyć i dotknąć jak wygląda mundur, lizak, kajdanki i pałka. Jednak głównym celem spotkania było utrwalenie wiedzy wśród przedszkolaków na temat obowiązujących zasad bezpieczeństwa na ulicy, w przedszkolu i w domu, a także wdrażanie u dzieci obowiązku ich przestrzegania. Na koniec spotkania dzieci i nauczyciele podziękowali Strażnikowi za złożoną wizytę i zaprosili na kolejną.

Powiększ litery
Zmień kontrast