GRUPA V

ROK SZKOLNY 2019/2020

Witamy w nowym roku szkolnym!

Zapraszamy do odwiedzania naszej galerii ze zdjęciami 🙂

 

PROPOZYCJE AKTYWNOŚCI DLA RODZICÓW I DZIECI

Rozpoczynamy proponowanie różnych aktywności dla dzieci i rodziców w czasie, gdy nie chodzimy do przedszkola. Codziennie będziemy wrzucać na stronę propozycje zabaw, zadań oraz aktywności dla każdego dziecka.

Życzymy zdrowia dla wszystkich! Do szybkiego zobaczenia!

Jeśli korzystacie Państwo z naszych propozycji zabaw, byłoby nam niezmiernie miło, gdybyście mieli ochotę podzielić się z nami np. zdjęciem, które na pewno wstawimy na stronę 😊  zdjęcia prosimy wysyłać na adres e-mailowy przedszkola p134@edu.um.warszawa.pl

Pozdrawiamy – p. Karolinka i p. Hania 😊

***

Wasza praca w domu 😊😊😊

Bardzo się cieszę, że korzystacie z propozycji, które wrzucamy na naszą stronę 😊 Kilkoro z Was podesłało mi zdjęcia, jak sobie radzicie w domu 😊 Oto one:

Staś 😊

Radzio 😊

 

Zosia 😊

 

Alan 😊

 

***

Z uwagi na sytuację z panującym wirusem, podpowiadamy, jak najlepiej chronić się przed wirusami. Na poniższym plakacie Pola pokazuje dzieciom (dorosłym też!), w jaki sposób walczyć z wirusem!

Źródło: Wydawnictwo Dwukropek, http://http://www.dwukropek.com.pl/co-nowego/pobierz-plakat-pola-i-10-zasad-wirusoobrony/?fbclid=IwAR15QScw1wPn-eaTmrpiSH71_2a-DOYNHfXqvPAruvCbfJKoj6QhOPZIDFo

 

***

Portale edukacyjne dla dzieci

Polecamy ciekawe aktywności online:

  1. Wycieczka po warszawskim ZOO – http://www.zoo.waw.pl/wycieczka/Wycieczka-zoo.html
  2. Wirtualne Muzeum Anatomii Człowieka – http://muzeum.anatomia.umlub.pl

Garść wartościowych i edukacyjnych portali dla dzieci:

https://www.lulek.tv/

Można się tu nauczyć liczyć, czytać, pisać, określać nazwy miesięcy czy poznawać godziny na zegarze. Pokazujemy dzieciom nuty, pomagamy zapamiętać numery alarmowe, czy pierwsze słowa w języku angielskim. Zachęcamy do czytania książek, rysowania na kartce, śpiewania. Przekonujemy, że warto myć zęby, a mycie głowy wcale nie jest takie straszne.

https://ciufcia.pl/ 

Strona zawiera darmowe gry flash dla dzieci w wieku od 4-6 lat.

http://www.buliba.pl

Wartościowe, edukacyjne gry dla dzieci

http://www.dziecionline.pl

Gry i zabawy edukacyjne z różnych przedmiotów

http://www.dla-dzieci.com.pl

Strona adresowana do dzieci, rodziców i nauczycieli, zawiera łamigłówki, kolorowanki, gry edukacyjne.

http://www.domowyprzedszkolak.pl/

o bogata baza materiałów dla nauczycieli i rodziców, które pomogą w zorganizowaniu zajęć w przedszkolu, szkole czy domu.

Różne strony dla dzieci

http://www.opiekun.pl/strony-dla-dzieci.php

Zachęcamy również do odwiedzania zakładek innych grup, można tam znaleźć wiele różnych pomysłów i inspiracji 🙂

***

Poniedziałek 22 czerwca.

Dzień dobry 🙂 w końcu zawitało do nas lato i choć pogoda nas nie rozpieszcza to miejmy nadzieję, że  niedługo będziemy mieć piękne słoneczne dni. Dzisiaj mam dla Was propozycję typowo letnich zabaw 🙂

  1. Ćwiczenie relaksacyjne Ziarenkowa mandala. Poszerzanie wiadomości na temat prac polowych wykonywanych latem. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
    Potrzebne: Odtwarzacz CD, nagranie muzyki relaksacyjnej, kontur mandali dla każdego dziecka, klej, pojemniki, różne rodzaje ziarna.
    Rodzic podaje informacje na temat prac polowych wykonywanych latem. Następnie pokazuje ziarna różnych zbóż, zapoznaje z ich nazwami. Proponuje wykonanie mandali. Prezentuje kontur mandali. Zwraca uwagę na symetrycznie umieszczone obrazki. Włącza nagranie muzyki. Dziecko smarują klejem fragmenty mandali, które się powtarzają, i przyklejają na nich ziarna tego samego rodzaju. Starają się wykonać pracę, wykorzystując poznane rodzaje ziaren.

 

2. Słuchanie wiersza G. Lech Co robią latem dni tygodnia?

Co wy na to, że już lato? –
Tydzień swoje dni zapytał.
Poniedziałek zsiadł z roweru.
– Radość dla kolarzy wielu!
Wtorek książkę czytał właśnie.
Mruknął tylko: – Lubię baśnie!
Latawca puszczała Środa,
bo piękna była pogoda.
Czwartek rzekł: – Ja wciąż maluję,
jak się świetnie w lesie czuję.
Piątek tylko machnął ręką:

– Chciałbym zagrać, lecz nieprędko
znajdę gracza w tym upale.
Szachów nie otwieram wcale.
– A Sobota? – Cóż mam rzec.
Niosę piłkę, dziś gram mecz.
– Czy Niedziela coś dopowie?
Nie dopowie, bo jest w kinie
na animowanym filmie.
A czy film ten był o lecie,
w poniedziałek się dowiecie.

3. Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic pyta dziecko: Jaka pora roku już nadeszła? O co zapytał swoje dni Tydzień? Co zrobił i odpowiedział poniedziałek? Co zrobiły i odpowiedziały kolejne dni tygodnia?
Rodzic pyta dziecko dalej: Co wy lubicie robić latem? Co robicie najczęściej w poniedziałek… w sobotę i w niedzielę? Ile dni wchodzi w skład tygodnia? Rodzic zachęca dziecko do wymienienia w kolejności wszystkich dni tygodnia i jednoczesnego wysuwania palców.

4. Ćwiczenia rachunkowe z Olkiem i Adą.
Potrzebujemy: Dowolna zabawka pluszowa, np. miś, dla każdego dziecka po 10 patyczków w trzech kolorach: niebieskim, zielonym i żółtym.


Rodzic omawia zasady zabawy. Rozdaje dziecku po 10 patyczków w trzech kolorach: niebieskim, zielonym i żółtym. Usadza na dowolną pluszową zabawkę, np. misia, i kładzie przed nią różne sylwety przedstawiające elementy kojarzące się z latem (np. charakterystyczne cechy lata (np. trzy koszyczki czereśni i dwa koszyczki truskawek). Rodzic wymyśla zadanie związane z Olkiem i Adą i z tymi sylwetami, np.:
Olek poszedł z mamą na targ i kupił trzy koszyczki czereśni i dwa koszyczki truskawek. Ile koszyczków owoców kupili?
Dziecko układa przed sobą w jednej linii patyczki według wybranych dowolnie dwóch kolorów, np.
3 patyczki niebieskie i 2 patyczki zielone.

5. Zabawa ruchowa z piosenką Laurencja (melodia popularna).
Dziecko trzyma się za ręce, śpiewa i rytmicznie porusza się. Rodzic podaje nazwę dnia tygodnia, a dziecko powtarza ją, zatrzymując się i przykucając. Po każdym odśpiewaniu piosenki prowadzący wypowiada nazwy dni tygodnia wymienione wcześnie i dodaje do nich następną. Dziecko wylicza je kolejno, za każdym razem kucając.
Laurencjo moja, Laurencjo ma,
ach, kiedyż znowu spotkamy się?
W poniedziałek!
Ach, żeby to już poniedziałek był
i ja przy swojej Laurencji żył,
Laurencjo ma!
Laurencjo moja, Laurencjo ma,
ach, kiedyż znowu spotkamy się?
We wtorek!
Ach, żeby to już poniedziałek, wtorek był
i ja przy swojej Laurencji żył,
Laurencjo ma!

Środa 17 czerwca.

Witam w środę 😊 kontynuujemy zabawy wakacyjne, letnie, które można wykonywać zarówno w domu, jak i na dworze. Zapraszam!

  1. Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Bursztynek.

Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcześniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie
powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.
– Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę.
– Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byliśmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał
z dumą.
Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie
przypominał spalonego naleśnika.
– Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola.
– Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek.
– Nie wiem, nie sprawdzałam.
Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze
zmieściło się w jednej muszelce.
– A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji –
powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku.
Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu.
„Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek.
Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu
tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą.
– Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego.
– To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.
Do pokoju przybiegła Ada.
– Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.
– Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek.
– To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada.
– Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu… Wiatr od morza kołysał gałęziami pradawnych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę,
że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta,
lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek
kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla,
chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę.
Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać
w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy.
Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta
w kłębek.
– Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała.
Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed
milionów lat. 

2. Rozmowa na temat opowiadania.

Rodzic pyta dziecko: O czym rozmawiały dzieci w grupie? Co zdarzyło się rok temu na wakacjach? Co to jest bursztyn? Obejrzyjcie na obrazku bursztyny.

 

3. Zabawa ruchowa Szum fal.


Rodzic układa przed dzieckiem folię malarską. Dziecko z rodzicem chwytają ją za końce. Poruszając folią w różnym tempie, wywołują dźwięk przypominający szum morskich fal. Nasłuchują dobiegających dźwięków.
Rodzic pyta dziecko, czy wiedzą, od czego zależy siła dźwięku. Uzupełnia wypowiedzi, informuje, że siła dźwięku jest zależna od siły wiatru.

4. Wykonanie sznurkowego obrazka Na rafie koralowej. Rozwijanie wyobraźni oraz precyzji ruchów.

Potrzebujemy: kartka z narysowanymi kropkami, ołówek, nożyczki, sznurek, klej, miękki papier toaletowy, pędzelek, farby wodne, sylwety rybek, niebieska tkanina.

Dziecko otrzymuje od rodzica kartkę z narysowanymi kropkami. Za pomocą ołówka łączą ze sobą kropki, rysując w ten sposób koralowiec (jeden koralowiec na kartce). Następnie wodzą palcem po narysowanych liniach. Odcinają kawałki sznurka i przyklejają na narysowanych liniach, zachowując ich kształty. Następnie przyklejają ostrożnie na koralowcu warstwę miękkiego papieru toaletowego. Delikatnie przyciskają papier do kartki. Malują koralowiec farbami wodnymi. Przyklejają na kartce
wykonane przez siebie sylwety rybek – mieszkańców rafy. Na koniec rodzic układa na dywanie dużą niebieską tkaninę. Dziecko układa na niej swoją pracę – tworzy z koralowców dużą rafę koralową z jej mieszkańcami. Wypowiada się na temat powstałej pracy.

Wtorek 16 czerwca. Zabawa ruchowa Szum morskich fal.

 

Dzień dobry 😊 Coraz piękniejsza pogoda zachęca do planowania wakacji, które są już tuż-tuż – w tym roku nieco inne, ale planować można. Zapraszam do propozycji zajęć o tematyce wakacyjnej 😊

 

  1. Posłuchajcie piosenki i opowiedzcie, jak wakacje spędzają dzieci. Powiedz, dlaczego aktywność sportowa jest bardzo ważna dla naszego zdrowia.

Źródło: kanał  – Śpiewające Brzdące – youtube.pl

 

2. Ćwiczenia na całe ciało.

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Podróż samochodem.
    Dzieci są samochodami. Ustawiają się w luźnej gromadce. Gdy rodzic uniesie zielony krążek, samochody
    jadą (dzieci poruszają się na palcach i wibrują wargami), gdy rodzic uniesie czerwony krążek, samochody
    wjeżdżają do garaży (dzieci zatrzymują się i milkną).
    • Zabawa bieżna Samolot.
    Rodzic włącza nagranie skocznej muzyki. Gdy muzyka gra, dzieci biegają z rozpostartymi ramionami,
    naśladując lot samolotu. Na pauzę w nagraniu muzyki dzieci zatrzymują się i kucają – lądują.
    • Ćwiczenia mięśni brzucha – Rowerek.
    Dzieci kładą się na plecach i unoszą nogi. Poruszają nimi w górze, naśladując pedałowanie na rowerze.
    • Zabawa Podróż balonem.
    Dzieci biegają w rytm muzyki. Na pauzę w muzyce rodzic uderza kilka razy w bębenek, np. 6 razy. Dzieci
    liczą uderzenia i tworzą balony – koła, w których znajduje się tyle dzieci, ile było uderzeń w bębenek.
    • Ćwiczenia tułowia – Spływ kajakiem.
    Dzieci dobierają się w pary i siadają naprzeciwko siebie tak, aby ich stopy się stykały. Trzymają razem
    kółka ringo i przechylają się: raz do przodu, raz do tyłu.
    • Ćwiczenia relaksujące – Na szlaku.
    Dzieci maszerują, cicho stawiając stopy. Wdychają powietrze nosem, jednocześnie unosząc ramiona.
    Wydychają powietrze ustami, opuszczając ramiona.

3. Słuchanie wiersza L. Łącz Letnie wakacje.

Kiedy są wakacje
I nie pada deszcz,
Możesz gdzieś wyjechać,
Jeśli tylko chcesz.
Kiedy są wakacje –
Morze, góry, las,
Gdzie tylko się znajdziesz,
Miło spędzisz czas.
Latem
Złociste promienie
Słońca
Padają na ziemię,

Popatrz –
Rozwiały się chmury,
Baw się
I nie bądź ponury!
Morze –
Muszelki i piasek,
Góry
Lub łąka za lasem,
Warmia –
Czekają jeziora,
Lato –
Już wyjechać pora!

4. Rozmowa na temat wiersza.

Rodzic pyta: O jakiej porze roku wyjeżdża się na wakacje? Co można robić, kiedy są wakacje? 

5. Stwórzcie wspólną mapę skojarzeń na temat wakacji.

Rodzic układa przed sobą duży karton. Prosi dzieci, aby w ciszy zastanowiły się, co dla nich znaczy słowo
wakacje. Następnie dzieci, które próbują czytać, wybierają z rozsypanki literowej odpowiednie litery składające się
na wyraz wakacje i naklejają je na środku kartonu – rodzic w razie czego pomaga. Następnie rodzic wręcza dzieciom małe karteczki
i ołówki i prosi o narysowanie obrazka – skojarzenia ze słowem wakacje.
Przykłady skojarzeń: plecak, las, jagody, grzyby, kajak, Bałtyk, muszla, palma, maliny, ryby, plaża, Tatry, ciupaga, wioska. Gdy dzieci skończą rysować, rodzic prosi dzieci o podawanie skojarzeń do słowa wakacje. Dziecko pokazuje karteczkę i nazywa swój obrazek, dzieli słowo na sylaby
opowiada o swoim skojarzeniu, a następnie nakleja karteczkę wokół napisu. 

6. Karty pracy.

 

Wtorek 9 czerwca.

Dzień dobry we wtorek – dzisiaj również zachęcam Was do wyjścia na podwórko lub świeże powietrze 😊 Będziecie mogli poćwiczyć, a także pobawić się wodą, kolorami i przy okazji poćwiczyć oddech. Zapraszam 😊

 

1. Joga dla dzieci i całej rodziny:

 

2. Przygotujcie się do pracy plastycznej.

Potrzebujemy:

  • brystol,
  • kilka szklanek,
  • woda,
  • płyn do naczyń,
  • słomki,
  • farby lub barwniki.

Źródło: https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/05/malowanie-piana/

3. Do szklanek nalejcie wodę, płyn do naczyń i farbę lub barwnik.

4. Następnie dzieci zaczynają dmuchać do szklanki, tworząc piękną kolorową pianę.

5. Piana powinna opadać na brystol, barwiąc go, dzięki czemu stworzy się piękny kolorowy obraz.

 

Źródło: https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/05/malowanie-piana/

Po nieco obszerniejszą instrukcję zapraszam pod link: http://https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/05/malowanie-piana/

 

6. Karty pracy

 

Poniedziałek 8 czerwca.

Witajcie po przerwie – na początek mam dla Was zajęcia ruchowe i gimnastyczne na świeżym powietrzu. Zapraszam 😊

  1. Zabawa rozgrzewająca:

Kto szybciej stanie przy drzewie? Dziecko swobodnie porusza się między drzewami, na sygnał rodzica  staje przy drzewie i razem z rodzicem odgadują jego nazwę.

  1. Rozciąganie mięśni nóg:

Dziecko stoi obok swojego drzewa, jedną nogą opiera się o pień, przyciąga ciało do pnia, zmienia nogi i powtarza 3razy.

3. Slalom między drzewami na czas.

 

4. Ćwiczenia z użyciem sprzętu terenowego

-wchodzenie na drabinkę – trening współdziałania obu półkul mózgowych oraz współpracy narządów zmysłów, nabywanie  sprawności i poznanie  możliwości swojego ciała;

-szybki marsz po obramowaniu piaskownicy- ćwiczenia równowagi;

-przechodzenie pod „mostem” – (ławką);

-zjazd ze zjeżdżalni – nauka  balansowania ciałem,  trenujemy  koordynację ruchową.

5.Ćwiczenia wyciszające i oddechowe

-marsz w różnych kierunkach z wymachami ramionko przodu i do tyłu;

-ćwiczenia oddechowe- w pozycji stojącej przy wdechu ustami głowa uniesiona, przy wydechu nosem głowę opuszczamy;

-pochwalenie  dzieci za aktywny udział w zajęciach.

 6. Swobodne zabawy dzieci przy niewielkim z wykorzystaniem sprzętu terenowego.

 

Piątek 29 maja.

Już dzisiaj piątek – czyli piąty dzień tygodnia zwiastujący weekend 😊Dzisiaj mam dla Was propozycję stworzenia własnej mapy skarbu i  kolejnego eksperymentu z wodą – wiem, że je lubicie!

 

 1. Posłuchajcie piosenki i wymyślcie swój własny piracki taniec!

Źródło: Śpiewające Brzdące – piosenki dla dzieci, youtube.pl

 

2. Zabawa ruchowa „Nakarm krokodyla”

Po pokoju rozsypcie piłeczki lub inne przedmioty. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze zebranie ich i nakarmienie krokodyla. Zabawę można modyfikować – np. poprosić dziecko, żeby nakarmiło krokodyla piłkami tylko w określonym kolorze lub tylko siedmioma, dziesięcioma piłeczkami. Poniżej inspiracja krokodyla DIY.

Źródło: http://balonik-centrum.pl/scenariusz-grupowych-zajec-logopedycznych-piraci/.

 

3. Mapa skarbów! Stwórzcie własną mapę skarbów, a następnie pobawcie się z rodzicami i rodzeństwem w poszukiwaczy skarbów! Wybierzecie jedną osobę, która je pochowa, a następnie naniesie drogę do nich na Waszej mapie. Poniżej zamieszczam inspirację do takiej mapy.

 

Źródło: http://http://dzieciusiowo.pl/zabawy-dla-dzieci/

 

4. Przygotujcie na popołudnie pyszną piracką pizzę!

Źródło: https://dziecieceprzyjecie.wordpress.com/2014/11/03/urodziny-pirackie-przekaski/

 

5. Sprawdźcie, czy statek z plasteliny zatonie, czy nie.

Źródło: Fizyka LO Turek, youtube.pl

 

6. Pirackie kolorowanki!

 

Czwartek 28 maja.

Witam w czwartek! Dzisiaj kolejne zabawy pirackie – trochę matematyki, eksperyment z wodą i oczywiście ćwiczenia 😊

 

  1. Pamiętajcie o ćwiczeniach 😊

Źródło: Fitness Anytime and Anywhere by Marzena, youtube.pl

 

  1. Układanie własnoręcznie zrobionych puzzli.

Potnijcie obrazki na kilka części i poproście dziecko, aby ułożyło obrazek w całość.

 

  1. Zabawa „Głaskamy”– utrwalanie strony lewej i prawej.

Lewe udo, prawe udo (lekko uderzamy lewą ręką w lewe, a potem prawą w prawe udo),

Obie dłonie teraz klaszczą (4 razy klaszczemy przed sobą w dłonie),

Zegnij palce i wyprostuj (ręce wyciągamy do przodu, zginamy
i prostujemy palce dłoni),

Niechaj brzuszek twój pogłaszczą. (obiema dłońmi głaszczemy wymienioną w wierszu część ciała).

Niechaj głowę.., ręce.., pięty.. pogłaszczą.

 

  1. Zabawa „Matematyczna ryba”.

Na narysowanym konturze ryby, podzielonym na części, wklejone zostały rybki w dwóch kolorach. Dziecko przelicza ryby w każdej wyodrębnionej części oraz próbuje znaleźć kartonik z odpowiadającym przedstawionej tam sytuacji  z liczbami.

 

  1. Zabawa „Łowimy liczby”.

Na stole leżą kartoniki z różną ilością kropek oraz karton, na którym umieszczone zostały pola z  numerami od jednego do pięciu. Zadaniem dzieci jest złowienie, za pomocą wędki, kartoniku z dowolną liczną kropek oraz przełożenie go na pole z odpowiadającą mu cyfrą. Kiedy wszystkie kartoniki zostaną ułożone, dzieci odwracają je na drugą stronę i odczytują hasło „PIRAT”. Słowo to dzielą na sylaby i głoski.

 

  1. Eksperyment ze statkiem pirackim.

Źródło: pepito.pl

 

Środa 27 maja.

Dzień dobry w środę! Dzisiaj kolejne zabawy z piratami – pogimnastykujcie się, obejrzycie bajkę piracką, mam dla Was również pirackie karty pracy oraz pracę plastyczną do wykonania! Zapraszam 😊

 

  1. Rozgrzewka – dopływamy do wyspy pirackiej
    a) Swobodny bieg/trucht za prowadzącym dookoła sali – płyniemy na wyspę.
    b) Wyskoki raz na prawej nodze raz na lewej – skaczemy jak delfiny.
    c) Krok dostawno-odstawny (bokiem) – piraci przedzierają się przez krzaki/sitowie.
    d) Skip A, skip B – omijamy kraby, kamienie i inne przeszkody podnosząc wysoko kolana i/lub pięty.
    e) Zabawy z piłkami – z kokosami. Dziecko wybiera sobie jedną piłkę-kokosa i bawimy się w rozbijanie kokosów czyli na sygnał prowadzącego-trenera dzieci odbijają piłkę o podłogę i próbują łapać.
  1. Zabawa w „Statki pirackie”
    a) Przygotowujemy 2 miejsca, które będą okrętami pirackimi, mogą to być: materace, wyznaczone przez szarfy/sznurek miejsce na dywanie, narysowany prostokąt kredą na dworze na boisku itp. + dużo różnych piłek.
    b) Dziecko na sygnał musi przedostać się z jednego statku na drugi (przebiec). W tym czasie rodzic turla w jego kierunku piłki – piranie. Dziecko złapane przez piranie musi wykonać zadanie: przysiad, pajacyk itp.
  1. Praca plastyczna „Czapka piracka”

Wykonajcie własną czapkę piracką, aby stać się prawdziwym piratem! Poniżej instrukcja pracy plastycznej.

Źródło: Praca Plastyczna, youtube.pl

 

4. Karty pracy.

 

5. Obejrzycie po południu piracką bajkę – to pierwszy odcinek, a przygody można dalej śledzić!

Źródło: Mondo World pl, youtube.pl

 

Wtorek 26 maja.

Wyprawa piracka 😊 dzisiaj kolejne zabawy pirackie – nauka hymnu, pantomima i zagadki! 

  1. „Poszukiwanie załogi” – rozmowa z dzieckiem nawiązująca do zbliżających się wakacji i chęci przeżycia przygód, złożenie dziecku propozycji, aby zostało piratem zaciągnęło się na statek. Przedtem musi się jednak wykazać różnymi umiejętnościami. Dzieci określają też jakie cechy powinien mieć pirat.
  1. „Hymn piracki” – „Bum cyk, cyk, cyk i rata rata nie ma to jak los pirata” – dziecko uczy się słów hymnu.

Źródło: Anathies, youtube.pl

 

  1. Dziecko układa wyrazy z rozsypani sylabowej:
    a) wyrazy PIA-SEK, PI-RAT,
    b)  wyrazy WO-DA, ZŁO-TO,   
    c) wyrazy ME-WA, SKAR-BY.
    Z ułożonych wyrazów rodzic z dzieckiem układają krzyżówkę i odczytują rozwiązanie STATEK.
  1. Zagadki – dziecko rozwiązuje zagadkę słowną i dźwiękową (dźwięki dostępne w Internecie).
    a) „Przebył śmiało wszerz i wzdłuż, oceany oraz wiele mórz” (pirat)- rozpoznaje odgłosy syreny statku.
    b) „Co to jest – na pewno szybko odpowiecie­- cały świat na kartce tej odnajdziecie?” (mapa) – rozpoznaje odgłos wiatru.
    c) „Pod dowództwem kapitana pływa po morzach i oceanach” (statek) – rozpoznaje odgłos burzy, sztormu.
  2. „Wyprawa po skarb” – zabawa pantomimiczna: – dziecko pokazuje jak zachowuje się pirat:
    – który wspina się na górę po skarb,
    – który odnalazł skarb i jest pewien że to złoto,
    – który odkrył, że ma kamienie.

Poniedziałek 25 maja.

W tym tygodniu przeniesiemy się do prawdziwej pirackiej krainy 😊 Dzisiaj przygotowałam dla Was kilka zabaw prosto od piratów oraz opowieść „Burzliwe dzieje pirata Rabarbara”. Zapraszam!

 

  1. Zabawa dramowa z wykorzystaniem tańca animacyjnego – Usiądźcie w rzędzie. Na początku siada rodzic-kapitan, który co chwilę musi patrzeć do tyłu, żeby pilnować porządku. Rodzic-kapitan opowiada, zachęcając dziecko do wykonywania zamierzonych czynności:

Dzielni i silni piraci (Dziecko pokazuje swoje muskuły)

Wyruszyli na poszukiwanie Czekoladowej Wyspy. W rękach trzymali wiosła (wszyscy trzymają ręce do góry)

Którymi wiosłowali raz w lewo (wiosłujemy z lewej)

Raz w prawo (wiosłujemy z prawej)

I tak na zmianę (wiosłujemy na zmianę)

Aż nagle na niebie zebrały się ciemne chmury (pokazujemy palcem do góry)

I na morzu zrobił się sztorm! Statek kołysał się na wszystkie strony! (wszyscy się kołyszą)

Zrobił się przechył na stronę lewą (wszyscy przewracają się na lewą stronę)

Potem przechył na stronę prawą (wszyscy przewracają się na stronę prawą)

A potem łódź kołysała się do przodu i do tyłu (pochylamy się do przodu i do tyłu)

W dodatku zaczęły ich gonić rekiny, więc musieli przyśpieszyć z wiosłowaniem (udajemy, że wiosłujemy uciekając przed rekinami)

Aż w końcu dotarli do Czekoladowej Wyspy! (oblizujemy się i masujemy po brzuchu)  

Gdzie tubylcy zdradzili im przepis na pyszną czekoladę! (zbieramy się w kole i rozpoczyna się taniec animacyjny do piosenki Chocolate – link poniżej).

 Źródło: Don Bosco Romania, youtube.pl

 

  1. Papierowe statki – wykonajcie statki z papieru. Wszyscy uczestnicy zabawy ci kładą się na brzuchu przed twarzą mając swój statek, na znak pirackiego kapitana zaczynają w niego dmuchać, tak aby przesunął się do przodu. Nie można pomagać sobie ręką. Wygrywa ta osoba, która wcześniej przekroczy wyznaczoną linię mety.
  1. Papuga – zabawa prosta – polega na papugowaniu, czyli powtarzaniu słów, które mówi wybrany uczestnik zabawy. Jednak na słowo „papuga”, nie można powtórzyć, inaczej odpada się z zabawy.
  1. Łowienie ryb – potrzebna będzie do tego zadania wędka (patyk z krótkim sznurkiem, który na końcu ma przymocowany magnes lub np. haczyk, spinacz biurowy) i rybki (wycięte z papieru, też z przyklejonymi magnesami lub np. kółeczkami, o które można zahaczać). Zadaniem dziecka trzymającego wędkę jest złowienie rybki, która ma przyciągnąć się do magnesu lub się zahaczyć.

     5. Propozycja audiobooka.

Źródło: WYdawnictwoBis, youtube.pl

 

Z powodu przebywania na urlopie w dniach 18-22 maja poniżej prezentuję zabawy na cały tydzień 😊

 

  • Pamiętajcie o codziennej aktywności – poniżej propozycje ćwiczeń.

Źródło: Fitness Anytime and Anywhere by Marzena, youtube.pl

 

  • Poczytajcie o przygotowaniach Olka i Ady do Dnia Mamy!

 

–  Zróbmy coś słodkiego dla mamy! – zaproponował Olek.

–  Pychotkę-smakotkę! – klasnęła w ręce Ada. – A co zrobimy?

– Myślałem o upieczeniu ciasta… ale to trochę za trudne. Najpierw trzeba przygotować wszystkie składniki… ale nie wiem jakie! Mąkę, cukier, jajka… ale nie wiem ile. Potem wszystko trzeba długo mieszać, dodawać rodzynki, migdały, proszek do pieczenia, drożdże i jeszcze nie wiem co. Potem ciasto musi rosnąć, ale nie wiem jak długo. Potem trzeba nagrzać piekarnik – ale nie wiem, do jakiej temperatury. A potem trzeba piec, ale nie wiem, ile czasu. I nigdy nie wiadomo, czy się nie spali, czy nie zrobi się zakalec, i czy ogóle się uda. Nie, ciasto nie dla nas.

– Jaka szkoda… – westchnęła Ada. –

 Ale wiesz co? Można pychotkę-smakotkę upiec w lodówce!

– W lodówce? Upiec? Raczej zamrozić!

– Pamiętasz, jak ciocia na święta piekła sernik w lodówce?

– Sernik? Tak! Był pyszny! – Nie trzeba mąki, nie trzeba jajek, nie trzeba drożdży, nie trzeba proszku!

– A co trzeba?

– Kilka paczek biszkoptów na spód, kilka waniliowych serków z dodatkami na środek, a na wierzch – galaretka!

– Pychotka-smakotka! Upiekła ją ciotka! – zawołała Ada.

– No to zabierajmy się do roboty!

Olek wyciągnął okrągłą blaszaną formę do tortu, postawił na stole.

– Najpierw biszkopty! Wszedł na taboret, sięgnął do szafki po biszkopty.

– Ja ci pomogę ułożyć! Ada zajęła się układaniem biszkoptów na blaszce.

– Ada, nie zjadaj! Ada, to nie wypada! – zawołał Olek, gdy jego siostrzyczka zaczęła chrupać biszkopty.

– Od tego ciastowania zgłodniałam! – powiedziała Ada.

– I co?

– Może być! – ocenił wspólną pracę Olek. – A teraz musimy przygotować galaretkę owocową! A potem ją ostudzić! Gdy będziemy galaretkę lać na sernik, nie może być za gorąca!

Olek podgrzał wodę w czajniku, wlał do salaterki, wsypał galaretkę w proszku i wymieszał. Proszek zamienił się w kolorowy płyn.

 – Wygląda całkiem nieźle – ocenił Olek. – Jak w akademii pana Kleksa! Ale przydałyby się jakieś dodatki!

Wyciągnął z szafki puszkę z ananasami w kompocie i otworzył ją, plastry ananasów z kompotem wlał do galaretki. Jeden krążek został na dnie puszki. Ada wyciągnęła go i zajadała ze smakiem.

– Ada, nie wyjadaj! Ada to nie wypada!

– Ale ja jestem głodna!

– Jesteś łakomczuszek! Rozboli cię brzuszek! Poczekaj aż wszystko będzie gotowe!

– Kiedy będziemy robić ser? – spytała Ada.

 –  Ser znikł, a będzie sernik! – zażartował Olek, wyjmując serki waniliowe z lodówki. – Jeszcze rodzynki! – wyciągnął paczkę rodzynek z szafki.

 – Ja wyjmę serek z kubeczków, a ty wymieszaj go z rodzynkami – zaproponowała Ada.

Przekładała serek metodą: jedna łyżeczka serka do miski, jedna do buzi.

– Ada, nie wyjadaj! Ada, to nie wypada!

 – Kiedy strasznie zgłodniałam!

 Kiedy Olek odwrócił głowę, chwyciła kilka rodzynek i wsadziła do buzi. – Ada, widziałem! Ada, to nie wypada!

 – Ałe ja jechtem chłodna! – powiedziała Ada z pełną buzią.

– Ty zawsze jesteś… nie głodna, ale łakoma! Zwykły obżartuch! Jak będziesz tyle wyjadać, to… to będziesz gruba jak beczka!

Ada wzruszyła ramionami. Serek wymieszany z rodzynkami dzieci przełożyły do tortownicy, na podkład z herbatników.

 –  Galaretka już ostygła, chyba można wylewać – ocenił Olek.

– Trochę rzadka! – powiedziała Ada.

– To nic, w lodówce zastygnie!

Wylał na serek płynną galaretkę wymieszaną z kompotem ananasowym.

– A teraz do lodówki, niech się piecze! Olek włożył sernik do lodówki i zamknął drzwi.

– Jak myślisz, Olku, czy już upiekł się sernik? – spytała Ada po kilku godzinach.

– Chyba tak. Przełożymy go na tacę!

Olek wyjął sernik, postawił na tacy i zdjął boki tortownicy. Niestety, sernik zamiast trząść się jak galareta, rozlał się na wszystkie strony jak rzadki kisiel, a na wierzchu, jak meduzy, pływały plastry ananasa. Herbatniki całkiem rozmiękły, zamieniając się w papkę, i całość nie była sernikiem, tylko kolorową słodką breją.

 – I co teraz? – załamała ręce Ada.

 – Zadzwonimy po pomoc! – krzyknął Olek. – A ty, jeśli chcesz, możesz to wszystko zjeść!

– Nie mogę, powiedziała Ada – bo mnie mdli!

Olek chwycił komórkę i zadzwonił do babci.

 – Witaj, Olku, miło, że dzwonisz! – usłyszał głos babci, a w tle głos dziadka.

– Ja też witam! – zawołał dziadek.

– Babciu, dziadku, pomóżcie! – zajęczał Olek. – Katastrofa!

– Co się stało? – spytali dziadkowie.

– Sernik nam się rozpłynął!

– Jaki sernik?

– Pieczony w lodówce! Na Dzień Matki!

– Nic się nie martw! Przyjedziemy, pomożemy! I tak byliśmy umówieni na dzisiaj z waszymi rodzicami!

Dziadkowie przyjechali z ogromnym tortem, który postawili na stole, tuż przed przyjściem rodziców. Gdy przyszli rodzice, Olek i Ada złożyli mamie życzenia z okazji Dnia Matki. Rodzice złożyli życzenia babci, która przecież też jest mamą, ale mamą taty. A potem wszyscy siedli do stołu i zjedli pyszny tort przygotowany przez dziadków.

 – A co to takiego? – spytała mama, odkrywszy w kuchni nieudaną pychotkę-smakotkę. – Och, chcieliśmy upiec sernik w lodówce… – Ale się nie udało? – uśmiechnęła się mama. – Nie szkodzi, następnym razem się uda!

  • Nauczcie się piosenki na Dzień Mamy i Taty – na pewno będzie mi miło!

Źródło: KaroryferLekolds, youtube.pl

 

  • I laurkę!

Źródło: PracePlastyczne, youtube.pl

 

  • Propozycja audiobooka 😊

Źródło: Bajkowisko – bajki dla dzieci, youtube.pl

 

  • Karty pracy

 

Piątek 15 maja.

Dzisiaj skupicie się na poznawaniu narzędzi, za pomocą których można mierzyć różne długości 😊

 

1. Zabawy muzyczne Zamykamy, otwieramy.

Źródło: Muzykalna Sowa, youtube.pl

 

2. Zabawa naśladowcza

 

Zaproście do zabawy rodzinę. Dobierzcie się w pary. Jedna osoba jest lustrem, a druga przegląda się w nim. Osoba, która jest lustrem, wykonuje takie same ruchy jak osoba stojąca przed nim. Rodzic przypomina o odbiciu lustrzanym, czyli odbiciu odwróconym. Wszyscy starają się pamiętać o tym w zabawie podczas naśladowania ruchów drugiej osoby.

 

3. Poznawanie narzędzi służących do pomiaru długości.

 

(Potrzebujemy: narzędzia służące do pomiaru długości: linijka, tasiemka, tekturka (każde o długości 50 cm).

 

Rodzic rozdaje dziecku narzędzia służące do pomiaru długości. Dziecko porównuje, czy wszystkie narzędzia mają taką samą długość.

 

Dziecko ustawia się na linii wyznaczonej przez rodzica za pomocą skakanki. Kładzie się na brzuchu, a przed sobą układa piłeczkę do ping-ponga. Dmucha na nią tak, aby piłeczka poturlała się jak najdalej do przodu. Następnie mierzy odległość, jaką pokonała piłeczka za pomocą linijki – rodzice pomagają.

 

Dziecko ponownie ustawia się na linii wyznaczonej przez rodzica za pomocą skakanki. Dziecko wykonuje z tego miejsca skok w dal.  Następnie mierzy odległość, jaką udało się pokonać za pomocą tasiemki – rodzice pomagają.

 

Dziecko  ustawia się na linii wyznaczonej przez rodzica za pomocą skakanki. Stawia jak najdłuższy krok. Następnie mierzy jego długość (za pomocą tekturki – rodzice pomagają).

 

4. Praca plastyczna.

 

Dziecko na kartce A4 prezentuje swoją wizję i wyobrażenie na temat wesołych zabaw, jakie można wykonywać z przyjaciółmi.

 

5. Zabawa ruchowa z elementem toczenia – Wesoła piłka.

 

Dziecko z rodzicem siedzą w kole z wyprostowanymi nogami. Toczą piłkę między sobą, odpychając ją nogami. Nie można pomagać sobie rękami.

6. Bajka edukacyjna Mój przyjaciel Necio.

Źródło: DajemyDzieciomSilę, youtube.pl

 

7. Karty pracy.

 

Czwartek 14 maja.

To już czwarte, czyli coraz bliżej końca tygodnia 😊 Dzisiaj porozmawiamy o przyjaźni. To bardzo ważne mieć prawdziwego przyjaciela, który zawsze pomoże. Przygotowałam dla Was zabawy dramowe, audiobook o przyjaźni oraz jogę na rozgrzewkę! Zapraszam 😊

 

  1. Joga na rozruszanie się.

Źródło: Joga małego człowieka, youtube.pl

 

  1. „Mój przyjaciel”.

 

(Potrzebujemy: kartka papieru, flamastry lub kredki).

Dziecko opowiada o swoim najlepszym przyjacielu, rysuje, co lubi z nim robić.

  1. Improwizowanie scenki przedstawionej przez rodzica. Wymyślanie jej zakończenia.

 

Zaproście całą rodzinę do zabawy. Rodzic dzieli wszystkich na drużyny. Zadaniem każdej drużyny będzie przedstawienie następującej scenki:

Przyjaciel jest bardzo smutny. Jeden z kolegów z waszej przedszkolnej grupy zburzył mu budowlę z klocków. Przyjaciel chciał ją po południu pokazać mamie. Postanowiłeś pomóc przyjacielowi i…

Dziecko wymyśla własny scenariusz. Drużyny Dzielą między siebie role, ustalają przebieg scenki, odgrywają ją dla innych drużyn.

  1. Improwizacje na temat: Jak postąpić?

 

Rodzic mówi: Wyobraź sobie, że masz do rozwiązania zadanie matematyczne. Jest ono dla bardzo trudne. Nie wiesz, jak je wykonać. Wtedy podchodzi do stolika twój przyjaciel. Dziecko odgrywa scenki, przedstawiając proponowany przez siebie sposób postępowania.

  1. Niespodzianka dla przyjaciela – zabawa rozwijająca wyobraźnię.

Rodzic prosi dziecko, aby dobrało się w pary (z rodzicem lub rodzeństwem). Siadają naprzeciwko siebie. Jedna osoba wręcza drugiej wymyślony przez siebie prezent (wręczając, mówi przyjacielowi, co to za niespodzianka). Każdy musi zapamiętać, jaki prezent otrzymał, ale nie mówi tego głośno. Rodzic zaprasza wszystkich do koła. Każdy kolejno informuje wszystkich, jaki prezent podarowały drugiej osobie i dlaczego taki prezent wybrały. Rodzic zachęca do sprawiania niespodzianek swoim przyjaciołom.

  1. Karty pracy

 

7. Audiobook o przyjaźni

Źródło: Grupa PZU, youtube.pl

 

Środa 13 maja.

Witam 😊 Dzisiaj porozmawiamy o bardzo ważnym temacie, czyli o niepełnosprawności. Będziecie mogli wcielić się w role osób niepełnosprawnych i obejrzycie filmy edukacyjne poruszające tematykę niepełnosprawności 😊

 

  1. Rozwiązujemy kalambury – wyrażanie za pomocą gestów i mowy ciała informacji.

Usiądźcie wszyscy razem w kole. Rodzic za pomocą wyliczanki wybiera jedną osobę, któremu przekazuje po cichu dowolną informację, np. Siedzisz i oglądasz książkę. Dziecko za pomocą gestów i mowy ciała stara się przekazać tę informację pozostałym uczestnikom zabawy. Zabawa kończy się, gdy zagadka zostanie poprawnie rozwiązana.

 

  1. Wprowadzenie do tematu o niepełnosprawności.

 

Zabawa Przewodnik. Zabawa w parach – jedna osoba zamyka oczy – jest niewidoma. Druga osoba jest przewodnikiem, który stara się wskazać swojemu partnerowi odpowiednią drogę i dba o jego bezpieczeństwo, czyli o to, aby podczas spaceru nie zderzył się z inną osobę.  Na sygnał rodzica następuje zmiana ról.

 

  1. Kto stoi przed tobą? – rozpoznawanie innych osób za pomocą dotyku.

Usiądźcie w półkolu. Wybierzcie jedną osobę, która staje na środku pokoju i zamyka oczy. Następnie wyznaczcie kolejną osobę które staje przed nim. Zadaniem dziecka z zamkniętymi oczami jest odgadnięcie za pomocą dotyku, kto przed nim stoi.

 

  1. Dzielenie się wrażeniami z przeprowadzonych zabaw.

Rozmowa na temat trudności, jakie napotykają osoby niewidome.  Rodzic pyta: Jak się czułeś  w roli osoby niewidomej? Jak się czułeś  w roli przewodnika? Jakie trudności napotykają niewidomi podczas codziennych czynności? Jak się czują np. na ulicy? Jak możemy pomóc takim osobom?

 

  1. Kiedy wokół panuje cisza – rozmowa na temat osób niedosłyszących i niesłyszących.

Dzieci siedzą na dywanie, a rodzic za nim. Rodzic prosi, aby dziecko odwróciły się do niego tyłem i zakryło uszy. Mówi, że będzie mogło odsłonić je wtedy, gdy poczuje na głowie dotyk  ręki. Wypowiada cicho dowolne polecenie, np. Podejdź  do okna. Następnie dotyka głowy dziecka, które odwraca się przodem do rodzica i układa ręce na kolanach. Pyta, dlaczego nie wykonało polecenia. Inicjuje rozmowę na temat osób niedosłyszących i niesłyszących. Zwraca uwagę na trudności, jakie napotykają w życiu. 

 

  1. Wyjaśnienie pojęcia niepełnosprawność. (Przygotujcie żółte karteczki prostokąty, żółte koło).

Rodzic pyta: Co znaczy słowo: niepełnosprawność? Zapisuje odpowiedzi dziecka na żółtych prostokątach (promykach), które dziecko dokłada do żółtego koła. Tworzą w ten sposób słoneczko przyjaźni z osobami niepełnosprawnymi. Rodzic przypomina, że wśród osób niepełnosprawnych jest bardzo wiele dzieci, które pragną bawić się i śmiać tak samo jak zdrowe dzieci. 

 

  1. Zabawa ruchowa Rzeźba przyjaciół.

Dziecko porusza się po pokoju w rytmie dowolnej muzyki. Na przerwę w muzyce dobierają się wspólnie i tworzą  rzeźbę, przybierając dowolne pozy.

 

8. Obejrzyjcie dwa filmy edukacyjne o niepełnosprawności.

Źródło: The Present, youtube.pl

 

Źródło: WTP_Warszawa, youtube.pl

 

9. Karty pracy.

 

Wtorek 12 maja.

Dzień dobry we wtorek! Dzisiaj dowiemy się dużo o kulturze arabskiej, która jest niezwykle interesująca, posłuchacie opowiadania o Karimie – nowym koledze Olka, a także możecie wypróbować tradycyjną arabską kuchnię. Zapraszam 😊

I

  1. Posłuchajcie piosenki z poprzedniego dnia. Spróbujcie się nauczyć refrenu i I zwrotki.
  2. Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby „Karim”.

– Karim jest super! – Olek, usadowiony przy rodzinnym stole, opowiadał wujkowi Jackowi wrażenia z przedszkola. – Dzięki niemu wygraliśmy konkurs na album o Warszawie. Pokazaliśmy album tacie Marty, żeby już więcej nie mówił, że Karima trzeba przenieść do młodszej grupy, bo w zerówce nie da sobie rady i będzie nam tylko przeszkadzał w nauce.

 – I co, zmienił zdanie o Karimie? – spytała mama.

 – Chyba tak, bo nawet mu pogratulował.

 – Karim? To ten Arab, który ostatnio doszedł do waszej grupy? – upewnił się wujek.

 – On nie nazywa się Arab, tylko Karim Hassan. Jego rodzice są lekarzami. Pochodzą z Egiptu i pracują w Polsce. Zostali tu po studiach medycznych. Nikt nie rysuje tak jak on – podkreślił Olek.

– Mówiłeś, że Karim nic nie umie. Stoi pod ścianą i milczy – przypomniał tata.

– Stał, bo wstydził się odezwać, ale już nie stoi.

Mama Olka położyła na stole gorące danie.

– Częstujcie się, póki ciepłe – zachęcała. Wujek nachylił się nad półmiskiem.

– Co to takiego? Tak dziwnie pachnie.

– Kofta – arabskie kotleciki z baraniny – wyjaśniła mama.

– Arabskie… to ja dziękuję. Wystarczą mi słodycze – wujek sięgnął do talerza z ciastkami. – Kolega mówił, że te arabskie potrawy to nie dla ludzi – stwierdził.

Olek podniósł na wujka zdziwiony wzrok.

– Mówisz jak mama Franka. Zabroniła mu spróbować ciastek, które mama Karima upiekła dla naszej klasy.

– Ma rację. Ja bym nie tknął tych arabskich wynalazków – powiedział wujek z przekonaniem. Olek uważał, że ciastka Karima to po prostu pycha. Zanim jednak on i jego grupa przekonali się, jak smakują, dzieci obserwowały nowego kolegę trochę nieufnie. Miał czarne włosy, czarne oczy i śniadą cerę, poza tym niczym się nie wyróżniał, ale gdy się odezwał, wywołał burzę śmiechu. Zamiast „dzień dobry” powiedział „dzobi”, a zamiast „cześć” – „ehsz”. Potem stanął pod ścianą i wcale się nie odzywał. Ściskał pod pachą misia z urwanym uchem i za nic nie chciał się z nim rozstać. Grupa uznała, że jest dziwny. W sali było tyle nowych zabawek, a on wolał starego misia. Dopiero kilka dni później, kiedy dzieci zajęły się rysowaniem, Karim odłożył misia i wziął kredki do ręki. Raz-dwa i wyczarował na kartce wyścigowe auto.

– Ładne. Narysujesz mi pociąg? – spytał Olek.

Karim uśmiechnął się i raz-dwa-trzy pociąg pędził po torach.

– Brawo! – pochwaliła go pani. Do Karima ustawiła się kolejka dzieciaków, a on rysował im samochody, pociągi, samoloty i nawet psy i koty. Potem była zabawa w pociąg i nikogo już nie śmieszyło, że nowy kolega nie mówi poprawnie po polsku. Zresztą, żeby bawić się w pociąg, wystarczy powtarzać: tu-tu, tu-tu, tu-tu. Karim „tututał” tak samo jak wszyscy. Jego miś też się przydał, bo kiedy pociąg się wykoleił, miś odegrał rolę rannego pasażera. Gdy po paru dniach Karim zachorował, wszyscy w grupie okropnie się martwili. Niecierpliwie czekali, aż wróci, żeby razem z nim tworzyć album o Warszawie. To właśnie po powrocie z choroby przyniósł ciastka, których Franek nie chciał skosztować.

– Gdyby mama Franka ich spróbowała, na pewno zmieniłaby zdanie. Są pyszne, prawda, wujku? – zapytał chytrze Olek.

Wujek przełknął ciastko, odchrząknął i zrobił niezbyt mądrą minę. – To te? – spytał, wskazując talerz z ciastkami, który prawie już opróżnił.

Olek uśmiechnął się od ucha do ucha. – Dostałem je od Karima dla Ady. Masz szczęście, że nie zdążyła wszystkich zjeść.

Wujek Jacek zaśmiał się w głos. – Zawstydziłeś mnie, mądralo. Są przepyszne. Chyba spróbuję też kotlecików, bo jak widzę, zaraz się skończą. Tylko nie mówcie cioci, że zjadłem tyle słodyczy. Rodzina obiecała zachować tajemnicę. Olek z radością przyglądał się, jak wujek pałaszuje „arabskie wynalazki”. Mamę Franka też uda się przekonać. Przecież to, co obce i nieznane, nie musi być gorsze. Grupa wymyśliła Dzień Kuchni Arabskiej w przedszkolu. Wszyscy rodzice dostaną zaproszenia ozdobione przez Karima. Pani już się zgodziła. 

 

  1. Rozmowa na temat opowiadania. Wyjaśnienie pojęcia „tolerancja”.

Dziecko z pomocą rodzica próbuje przeczytać tekst przy obrazku. Rodzic pokazuje kartonik z napisem tolerancja. Razem z dzieckiem próbują je odczytać, a następnie znaleźć dla niego inną nazwę. Następnie dziecko odpowiada na pytanie: Co to jest tolerancja? Rodzic. prosi, aby dziecko przyjrzało się ponownie ilustracji i odpowiedziało na pytanie: Czy wujek Jacek jest tolerancyjny? Dziecko uzasadnia swoje odpowiedzi.

 

  1. Rozmowa na temat opowiadania. Wyjaśnienie pojęcia akceptacja.

 Rodzic układa na dywanie kartonik z napisem akceptacja. Z pomocą dzieci odczytują napis.  Rodzic prosi, aby dziecko wyjaśniło znaczenie tego pojęcia i znalazło dla niego inną nazwę. Następnie razem z dzieckiem czytają tekst opowiedziało, co się w nim zdarzyło. Dziecko dokonuje oceny zachowania kolegów i koleżanek Karima. 

 

  1. Inne może być ciekawe – poznawanie kultury arabskiej.

 

Rodzic opowiada ciekawostki na temat kultury arabskiej. Pokazuje na mapie miejsca, gdzie mieszkają Arabowie oraz zdjęcia. Zachęca dziecko do rozmów na ten temat. Wyjaśnia, że ludzie wychowani w różnych kulturach często są bliskimi przyjaciółmi i żyją w zgodzie.

 

Ciekawostka

Najwięcej Arabów mieszka m.in. w Tunezji, Egipcie, Iraku oraz w Arabii Saudyjskiej, która jest centrum kultury arabskiej. To tutaj znajduje się jedno z najnowocześniejszych miast świata – Dubaj. Święte miasto Mekka jest  bardzo ważne dla wyznawanej na tym obszarze religii – islamu.  Kobiety często ubrane są tak, że mają zakrytą twarz, a widać  im tylko oczy. Mężczyźni nie zakładają krótkich spodenek nawet wtedy, kiedy jest bardzo gorąco. Dzieci mogą ubierać się dowolnie. Arabowie czytają od strony prawej do lewej, odwrotnie niż u nas. Nie jedzą mięsa wieprzowego. Są bardzo religijni. Modlą się pięć razy dziennie, a przed każdą modlitwą się myją.

Obejrzyjcie bajkę o Aladynie. Porozmawiajcie o tym, że akcja bajki dzieje się własnie w kulturze arabskiej.

Źródło: Bajki dla dzieci – Polish Fairy Tales for Kids, youtube.pl

 

  1. Wprawki dramowe.

 

Usiądźcie na dywanie lub łóżku. Rodzic przedstawia dziecku różne sytuacje, które mogą się zdarzyć w przedszkolu. Prosi dziecko, aby odegrało scenki i pokazało, w jaki sposób powinien zachowywać się człowiek tolerancyjny, akceptujący inność innych ludzi.

Przykłady scenek do odegrania:

  • do przedszkola przychodzi dziecko, które nie umie mówić po polsku,
  • twój kolega mówi, że bajka, którą uwielbiasz, jemu się nie podoba,
  • w grupie jest dziecko, które nie obchodzi świąt Bożego Narodzenia, bo jest innego wyznania,
  • kolega jest grubszy od innych; kiedy biegacie, on najczęściej jest ostatni na mecie i jest mu wtedy przykro,
  • chcesz zagrać z koleżanką w warcaby, ale ona woli grać w chińczyka.
  1. Ćwiczenia gimnastyczne.

 

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa i wyprostna – Z krążkiem na głowie. Dziecko maszeruje po obwodzie koła. Otrzymuje krążki od rodzica. Kładzie je na głowie i idzie ostrożnie, aby nie zgubić krążków.
  • Zabawa bieżna Samochody. Dziecko trzyma krążki jak kierownicę samochodu. Kiedy rodzic podniesie do góry krążek zielony, porusza się w różnych kierunkach sali z wymijaniem się; kiedy trzyma krążek czerwony – zatrzymuje się.
  • Skłony w przód – Zamieniamy się krążkami. Dziecko z rodzicem dobierają się w pary, stają tyłem, w rozkroku, w niewielkiej odległości do siebie. Zamieniają się krążkami, podając je sobie w skłonie, między nogami, potem podają sobie krążki nad głowami. Podczas wykonywania ćwiczenia starają się nie uginać nóg w kolanach.
  • Ćwiczenie z elementem toczenia – Uciekający krążek. Dziecko toczy krążek przed sobą w różnych kierunkach. Na klaśnięcie lub gwizdnięcie zatrzymuje krążek i siada na nich skrzyżnie, z prostymi plecami i rękami opartymi na kolanach.
  • Ćwiczenie równowagi – Na jednej nodze. Dziecko staje na jednej nodze, drugą ugina i kładzie na niej krążek. Wytrzymuje, licząc do czterech. To samo ćwiczenie wykonuje na drugiej nodze.
  1. Tworzenie plakatu według własnego pomysłu „Bądź tolerancyjny”.

Dziecko tworzy plakat według własnego pomysłu na temat „Bądź tolerancyjny”. Poniżej inspiracje.

 

  1. „Wspólne zabawy w piasku” – rysowanie odpowiedniej liczby foremek. Utrwalanie przeliczania w zakresie 6.

Kartka podzielona na trzy części, w każdej części na dole kartki w małym prostokącie znajduje się inna liczba kropek (od 1 do 6) dla dziecka. Dziecko rysuje w każdej części kartki tyle foremek, ile kropek jest w prostokącie znajdującym się na dole kartki. Ozdabia foremki według własnych pomysłów.

II

A poniżej przepis na pyszne kofty, o których była mowa w opowiadaniu 😊

http://https://beszamel.se.pl/mielone/co-to-sa-kofty-i-jak-je-zrobic-przepis,3327/

 

Poniedziałek 11 maja.

Witamy po weekendzie! Mam nadzieję, że spędziliście go miło i rodzinnie 😊 W tym tygodniu będziemy rozmawiali o dzieciach z różnych stron świata, poznacie niektóre z nich, a nawet zrobicie kolorowe pióropusze indiańskie prosto z Ameryki!

 

I

  • Posłuchajcie piosenki „Jesteśmy dziećmi”.

Źródło: Śpiewające Brzdące – Piosenki dla dzieci, youtube.pl

 

  • Rozmowa na temat piosenki, połączona z oglądaniem zdjęć przedstawiających dzieci z różnych stron świata, o różnym kolorze skóry.
  • Zabawa wyrabiająca refleks – Kto zdąży? Zaproście mamę, tatę, i rodzeństwo!

Dziecko zajmuje miejsca na krzesełkach ustawionych na obwodzie dużego koła. Czynny udział w zabawie bierze rodzic. Śpiewa piosenkę, dziecko wytupuje jej rytm. Kiedy rodzic przerywa śpiew, dziecko zmienia zajmowane miejsce. Zabawę powtarzamy kilka razy. Tupanie zastępujemy klaskaniem, pstrykaniem palcami, kląskaniem. Zabawą kierujemy w taki sposób, aby wszyscy mogli zająć miejsce.

  • Kim są Adil i Dalaja? Poznawanie warunków życia dzieci w Indiach.

 

Rodzic układa na dywanie zdjęcia dzieci: Azjatki i Azjaty (z Indii). Obok zdjęć kładzie kartoniki z ich imionami: Adil, Dalaja. Spróbujcie odczytać imiona. Rodzic z dzieckiem odnajduje na mapie świata Azję. Następnie pokazuje, gdzie leżą Indie. Wyjaśnia, że dzieci przedstawione na zdjęciach pochodzą właśnie z tego kraju. Opowiada ciekawostki o warunkach życia dzieci w Indiach.

 

W Azji nie wszystkie dzieci beztrosko spędzają dzieciństwo. Na przykład w Indiach dzieci, zamiast uczyć się i bawić, bardzo wcześnie zaczynają pracować. Pomagają swoim rodzicom. Nie mają nowoczesnych zabawek. W szkole siedzą na podłodze. Piszą na małych tabliczkach. Do sali lekcyjnej wchodzą boso, tak jak do świątyni. Buty zostawiają przed drzwiami.

 

  • Rozpoznawanie dzieci po wyglądzie zewnętrznym. Poznawanie nazw różnych kultur.

 

Rodzic układa na dywanie duży karton, a obok niego zdjęcia dzieci (chłopca i dziewczynki) różnych ras i narodowości w strojach charakterystycznych dla różnych regionów świata. Dziecko, z ewentualną pomocą rodzica, dobierają w pary chłopców i dziewczynki. Następnie układają na kartonie zdjęcia dzieci w miejscach wskazanych przez rodzica:

– zdjęcia dzieci indiańskich – w lewym górnym rogu,

 – zdjęcia dzieci hinduskich – w prawym dolnym rogu,

– zdjęcia dzieci afrykańskich – w lewym dolnym rogu,

– zdjęcia dzieci innuickich – w prawym górnym rogu,

 – zdjęcia dzieci europejskich – pośrodku.

 

  • Praca plastyczna – Indiański pióropusz.

Wykonajcie wspólnie pióropusz, istotną część kultury dla rdzennych Amerykanów, czyli Indian.

Źródło:http://https://www.mamawdomu.pl/2015/01/jak-zrobic-indianski-pioropusz.html

W powyższym linku przedstawiono krok po kroku, jak zrobić wspaniały indiański pióropusz 😊

II

Poćwiczcie troszkę rękę przy ćwiczeniach grafomotorycznych 😊

 

***

KONKURS „WARSZAWSKIE LEGENDY”

Zosia z naszej grupy wzięła udział w dzielnicowym konkursie „Warszawskie legendy”. Samodzielnie wykonała pracę pt.: „Warszawska syrena i Bazyliszek”. Dostała wyróżnienie. Serdecznie gratulujemy Zosi!

ZIMOWE KARMIENIE PTAKÓW

Przedszkolaki doskonale wiedzą, jak ważne jest dokarmianie ptaków zimą. I choć zima w tym roku była łagodna, to jednak nasze przysmaki zniknęły w ciągu jednego dnia!

 

WARSZTATY Z DIETETYCZKĄ

Spotkanie z dietetyczką p. Karoliną było niezwykle ciekawe. Pani opowiedziała dzieciom o zdrowej żywności, przedstawiła piramidę zdrowego żywienia. Dzieci samodzielnie mogły skonstruować własną. Warsztaty niezwykle pouczające i ciekawe – dziękujemy p. Karolinie 🙂

BEZPIECZNE FERIE – POGADANKA ZE STRAŻĄ MIEJSKĄ

PODRÓŻ W KOSMOS

W lutym przedszkolaki wybrały się w podróż w kosmos. Uczyły się wszystkich planet w Układzie Słonecznym, poznały nowe słowa i ich znaczenie: gwiazdozbiór, Droga Mleczna, galaktyka. Zapoznały się także z historią lądowania na Księżycu. Temat o wszechświecie niezwykle zainteresował przedszkolaki 🙂

 

WALENTYNKOWY ANGIELSKI

Ze względu na zbliżające się Walentynki, p. Anitka na angielskim zorganizowała różnorodne zabawy związane z Dniem Zakochanych. Przedszkolaki poznały nowe słówka, zaśpiewały piosenki oraz pobawiły się w zabawy ruchowe. Osłuchanie się z językiem angielskim na etapie przedszkola jest ważnym elementem w rozwoju dziecka. Zróżnicowane zajęcia z języka angielskiego w przedszkolu na pewno zaprocentują w przyszłości.

 

URODZINY KSENI

Ksenia jako pierwsza z naszej grupy skończyła już 6 lat! Wszystkiego najcudowniejszego dla Ciebie Kseniu 🙂

 

URODZINY ZOSI

Zosia właśnie skończyła 5 lat! Życzymy jej wszystkiego cudownego i spełnienia marzeń!

 

SPACER

Kiedy deszczowa pogoda nie pozwala nam na swobodne zabawy na placu zabaw, lubimy wybrać się na spacer. Tym razem szukaliśmy oznak zimy, ale przyroda nas zaskoczyła, bo zamiast śniegu, znaleźliśmy bazie kotki. Czyżby wiosna w tym roku zawitała do nas szybciej?

 

5-TE URODZINY RADKA!

Radkowi z okazji urodzin życzymy wszystkiego najcudowniejszego!

 

BAL KARNAWAŁOWY

 

15 stycznia odbył się w naszym przedszkolu Bal Karnawałowy. Przedszkolaki bawiły się iście karnawałowo, a wszystkim dopisały humory 🙂

więcej zdjęć w zakładce: Galeria>Co ciekawego u nas.

 

 

SPOTKANIE Z MIKOŁAJEM

 

URODZINY STASIA!

Wszystkiego najlepszego z okazji 5 urodzin Stasiu!

 

DZIEŃ PRAW DZIECKA I POCHÓD WOKÓŁ PRZEDSZKOLA

 

POKAZ WARSZAWSKIEGO KATARYNIARZA

 

WYRÓŻNIENIE W KONKURSIE „Eko-zajęcia z Enfosiem”.

Nasza grupa wraz z grupą 4 otrzymała wyróżnienie w konkursie „Eko-zajęcia z Enfosiem”. W konkursie brało udział ponad 350 szkół podstawowych oraz przedszkoli, dlatego czujemy się bardzo zaszczyceni wyróżnieniem!

 

ZAJĘCIA Z LOGOPEDĄ

W grudniu odwiedziła nas pani Dorota, która jest logopedą. Na zajęciach przedszkolaki miały okazję usprawnić aparat artykulacyjny, odpowiednio ćwiczyć tor oddechowy oraz popracować przeponą. Profilaktyka logopedyczna jest niezwykle istotna dla dzieci w wieku przedszkolnym.

 

UBIERAMY CHOINKĘ 🙂

 

5-LATEK KRYSTIAN!

Wszystkiego najlepszego dla Krystianka!

 

4-LATEK IGOR!

Wszystkiego najlepszego dla Igorka!

 

PIERNIKOWA CHATKA 🙂

Dzięki Nikoli w tym tygodniu poczuliśmy już świąteczny klimat. Nikolka przyniosła do przedszkola piernikową chatkę, którą razem z mamą własnoręcznie udekorowały 🙂 była pyszna! Dziękujemy pani Darii i Nikoli za słodką niespodziankę 🙂

 

WIZYTA CYRKOWCÓW Z GRUPY „CIRKUS”

 

POCHÓD Z OKAZJI NARODOWEGO ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI

Narodowe Święto Niepodległości również świętowaliśmy uroczystym pochodem wokół przedszkola.

 

ŚPIEWANIE HYMNU

Z inicjatywy „Rekord dla Niepodległej” w piątek 8 listopada o symbolicznej godzinie 11.11 zaśpiewaliśmy wszystkie 4 zwrotki hymnu państwowego w ramach obchodów Narodowego Święta Niepodległości.

 

WYCIECZKA DO MUZEUM NARODOWEGO

7 i 8 listopada nasze przedszkolaki wzięły udział w lekcji muzealnej dla 4-latków „Kolorowy zawrót głowy” przygotowanej przez Muzeum Narodowe. Na lekcji dzieci zastanawiały się nad tym jakie jeszcze kolory znają? Co się stanie, gdy je ze sobą zmieszamy? Wraz z pracownikiem muzeum przedszkolaki szukały w obrazach barw podstawowych i pochodnych oraz sami spróbujemy uzyskać wszystkie kolory tęczy. Z kolei 5-latki wzięły udział w lekcji „Zabawy z barwami”. Szukali barw ciepłych i zimnych, podstawowych i pochodnych, kontrastowych i uzupełniających. Zastanawiali się również, co sprawia, że jedne obrazy wydają się nam wesołe, inne zaś smutne.

MULTIMEDIALNA LEKCJA O SYMBOLACH NARODOWYCH

W środę 6 listopada zostaliśmy zaproszeni przez panią Dorotkę z III grupy na multimedialną lekcję o polskich symbolach narodowych. Przy okazji obchodów Narodowego Święta Niepodległości przedszkolaki biorą udział w szeregu zajęć, których celem było zapoznanie z najważniejszymi symbolami narodowym i uwrażliwieniem na zachowania patriotyczne.

 

WIZYTA NA CMENTARZU EWANGELICKO-AUGSBURSKIM

31 października odwiedziliśmy razem z grupą III, IV i VI pobliski cmentarz ewangelicko-augsburski. Zapaliliśmy również świeczkę w miejscu pamięci poległych w walkach w trakcie II wojny światowej. W trakcie spaceru dzieci mogły w zadumie posłuchać opowieści nauczyciela na temat przeszłości ojczyzny i poległych w walce żołnierzy. Na cmentarzu dzieci miały okazję do zobaczenia zabytkowych nagrobków, które w dzisiejszych czasach coraz rzadziej można spotkać. W trakcie spaceru dzieci uczyły się o zwyczajach i tradycjach związanych z obchodzonym w listopadzie święcie Wszystkich Świętych i Zaduszek.

 

„EKO-ZAJĘCIA Z ENFOSIEM”

30 października nasza grupa razem z grupą IV wzięła udział w terenowych zajęciach ekologicznych „Eko-zajęcia z Enfosiem”. Celem zajęć była edukacja dotycząca postaw pro-ekologicznych. Dzieci miały do wykonania kilka zadań związanych z dbaniem o o naszą planetę: miały oszczędzać wodę, segregować śmieci, rozwiązać różne ekologiczne zagadki oraz zaśpiewać i zatańczyć do ekologicznej piosenki. Końcowym zadaniem było wykonanie Eko-ludka z samych materiałów recyklingowych. Nauka przez zabawę to najlepszy sposób na kształtowanie przedszkolaków.

 

PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA 

W dniu 28 października Zosia, Radek, Kacper, Igor i Aurelka zostali pasowani na przedszkolaków. Najpierw wzięli udział w przedstawieniu i słodkim poczęstunku.

 

ZAJĘCIA Z ANGIELSKIEGO O EMOCJACH U 4-LATKÓW

Nasze przedszkolaki z radością uczą się nowych słówek i zwrotów po angielsku, a także skutecznie osłuchują się z tym językiem razem z naszą Panią Anitką.

 

WARSZTATY 5-LATKÓW W SP NR 222

W czwartek 24 października 5-latki wzięły udział w kolejnej wizycie w SP nr 222. Tym razem panie nauczycielki przygotowały ciekawe warsztaty z klasą „0”. To była niezwykle ciekawa wyprawa.

 

CYRKOWA GIMNASTYKA

W czwartek 24 października pani Ania, z którą mamy gimnastykę korekcyjną, przyprowadziła gości. Przedszkolaki mieli okazję poćwiczyć równowagę, dzięki „cyrkowym zabawom”. Bawili się świetnie, a przy okazji doskonalili postawę i równowagę.

 

EKSPERYMENTY Z WODĄ

W środę 23 października razem z grupą VI przeprowadziliśmy wodne eksperymenty. Sprawdzaliśmy co się dzieje z wodą podgrzewaną i gotowaną, dowiedzieliśmy się co to znaczą pojęcia „parowanie” i „skraplanie” i oglądaliśmy te dwa procesy. Obserwowaliśmy również zachowania różnych cieczy w wodzie zimnej i gorącej i sprawdziliśmy, w której szybciej się rozpuszczają inne substancje. Na koniec dzieci podzielone na grupy eksperymentowały poprzez sprawdzanie, które tworzywa toną, a które unoszą się na wodzie. Doszliśmy do wielu ciekawych wniosków 🙂

 

WIZYTA 5-LATKÓW W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 222

W poniedziałek 21 października 5-latki wybrały się z wizytą do pobliskiej Szkoły Podstawowej nr 222. Jest to wstęp do całorocznej współpracy ze szkołami podstawowymi, której celem jest zapoznanie 5-latków ze szkołą, ponieważ już za rok sami staną się uczniami.

Panie, które nas gościły oprowadziły po całej szkole. Mogliśmy zobaczyć, jak wygląda szkolna szatnia, stołówka, korytarze boisko, a także sale zerówki i klasy 1. Mieliśmy okazję do porozmawiania z uczniami tychże klas, którzy byli bardzo nami zaciekawieni. Panie zorganizowały nam bardzo ciekawe zabawy ruchowe na sali gimnastycznej z wykorzystaniem chusty animacyjnej. Bardzo dziękujemy Paniom Nauczycielkom za gościnę i liczymy na dalszą współpracę.

 

WIZYTA W PIEKARNI

W piątek 18 października wybraliśmy się na spacer do pobliskiej piekarni. Kupiliśmy pyszną chałkę, którą następnie skosztowaliśmy. Omówiliśmy sobie najważniejsze składniki, z jakich powstaje chleb, a także jak wygląda proces pieczenia pieczywa.

 

KOLORY JESIENI

W tym miesiącu dużo rozmawiamy o jesieni, jej darach oraz najważniejszych cechach charakterystycznych. Nasze Przedszkolaki wykonują więc różnorodne zadania, zabawy związane z omawianą tematyką. Tym razem 4-latki wykonały piękne kolorowe witraże, a 5-latki układały puzzle z jesiennym krajobrazem. Na końcu zrobiliśmy wystawę pracy w naszej sali.

 

URODZINY NIKOLI

Świętowaliśmy w przedszkolu piąte urodziny naszej Nikoli! Życzymy solenizantce spełnienia marzeń i cudownych chwil! 🙂

 

 

WARSZTATY O ZDROWIU

2 października gościliśmy przedstawicielkę z Powiatowej Stacji Sanitarno-epidemiologicznej, która przeprowadziła dla grupy 5-latków spotkanie zatytułowane „Talerz Zdrowia”. Rozmawialiśmy o szeroko pojętym zdrowiu – aktywności fizycznej, zbilansowanej diecie, zachowaniu higieny oraz zachowaniu bezpieczeństwa m.in. w lesie. Wspólnie ułożyliśmy talerz zdrowia, na którym umieściliśmy najważniejsze składniki, jakie są potrzebne, aby zachować zdrowie. Dziękujemy za wizytę 🙂

 

 

WIZYTA W BIBLIOTECE

Nasze przedszkolaki wzięły udział w lekcji bibliotecznej, podczas której zapoznały się z zasadami korzystania z biblioteki oraz z jej zbiorami.

 

URODZINY KACPERKA

Nasz Kacperek we wrześniu skończył 4 latka! Wszystkiego najlepszego dla Naszego kolegi!

 

WARSZTATY O WODZIE

  We wrześniu odwiedziły nas przedstawicielki Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie. Poprowadziły one warsztaty proekologiczne dotyczące ochrony wód. Dzięki temu spotkaniu przedszkolaki dowiedziały się, czym jest woda oraz jakie ma właściwości i jakie ma znaczenie dla ludzi zwierząt czy roślin. To były bardzo owocne zajęcia, a paniom serdecznie dziękujemy za wizytę.

 

SPRZĄTANIE ŚWIATA

Nasze przedszkolaki we wrześniu wzięły udział w sprzątaniu świata, podczas której zbieraliśmy śmieci. Dzieci nauczyły się jak ważne dla planety Ziemi jest wyrzucanie śmieci do kosza, zachowując również zasady segregacji.

 

WYCIECZKA DO GRABOWA

We wrześniu pojechaliśmy na całodniową wycieczkę do Grabowa, podczas której malowaliśmy Pyzę farbami, jeździliśmy bryczką, oglądaliśmy zwierzęta gospodarskie i spacerowaliśmy po lesie szukając oznak jesieni. To był wspaniały dzień 🙂

 

WIZYTA PRZEDSTAWICIELA STRAŻY MIEJSKIEJ

5 września odwiedził nas przedstawiciel warszawskiej Straży Miejskiej. Opowiedział o swoim zawodzie i pokazał przedszkolakom najważniejsze atrybuty strażnika . Przedstawił również najważniejsze zasady bezpiecznego poruszania się po mieście.

Powiększ litery
Zmień kontrast