Rytmika


Termin: 25-29 05.
Temat: Mama i Tata to nie są roboty
Grupa – 3 latków
Zabawa nr 1
Słuchanie piosenki: „To są śliczne kwiatki” muz. M. Cukierówna sł. M Kownacka na YOU TUBE
To są śliczne kwiatki, to dla naszej matki
Lecą do nich z łąki motyle i bąki.
A tu rosną kwiatki dla naszego tatki.
Lecą do nich z łąki motyle i bąki
Zabawa nr 2
Zabawa ruchowa wysnuta z treści piosenki, Ilustrowanie ruchem lotu motyli i bąkówpołączone z ćwiczeniem ortofonicznym „bzykanie bąków” Sygnałem do zmiany ruchu są dźwięki w wysokim i niskim rejestrze fortepianu
Zabawa nr 3
Ćwiczenia motoryki małej i dużej. Na wypowiadane przez rodzica słowo MOTYLE dziecko ruchem falistym obu rąk przemieszcza się po pokoju, Na słowo BĄK dziecko staje w miejscu machając rączkami góra-dół.
Zabawa nr 4
Ćwiczenia logorytmiczne-całuski.
Wysuwamy wargi do przodu, cmokamy jak przy całowaniu
Grupa 4-latki
Temat: Integracja różnych form ekspresji twórczej
Zabawa nr 1
Słuchanie piosenki „Dla Mamusi” muz. T. Kierski, sł. K. Artyniewicz na YOU TUBE
Zebrał Jaś kwiatów garść na zielonej łące
Stokrotki i bratki trzyma w każdej rączce/bis
Mamusiu, tatusiu, dla ciebie te kwiatki.
Daję ci to, co mam, stokrotki i bratki/bis
Zabawa nr 2
Osłuchanie z piosenką i powiązanie z ilustracją treści za pomocą dwóch pacynek- Jaś i mama
Zabawa nr 3
-Ćwiczenia logorytmiczne:
Czyszczenie zębów –oblizywanie czubkiem języka zębów na górze przy szeroko otwartych
ustach
Zabawa nr 4
Zabawa plastyczna „Kwiatek dla mamy i taty”
Dziecko wykleja kolorowym papierem kontury kwiatka. I wręcza rodzicom.
Jeden dla mamy, drugi dla taty
Grupa 5 latków
Temat: Rozwijanie mowy i percepcji słuchowej
Zabawa nr 1.
Słuchanie wiersza „Zabawa z mamą” słowa Wiera Badalska
-Jesteśmy zajączki -Jakie? – uszate
-Jesteśmy baranki. – Jakie?- rogate
-Jesteśmy źrebaczki?- Jakie? –skaczące
-Jesteśmy motyle? – Jakie ?-fruwające
-Jesteśmy koziołki?- Jakie?- swawolne
-Jesteśmy dzieciaki? – Jakie ?-przedszkolne
Po łące biegamy i kwiaty zbieramy.
A po co wam te kwiaty?
– Na bukiet dla mamy i taty.
Zabawa nr 2
-Rozwijanie mowy –mówienie całymi zdaniami
-Rozwijanie percepcji słuchowej- dzielenie głosek na proste słowa
Zabawa nr 3
Rysowany wierszyk „Kwiatek”
„W środku koło, na nim płatek,
Drugi płatek, trzeci płatek,
czwarty płatek,
jeszcze kreska. I jest kwiatek”

Grupa trzylatków
Temat: Moja mama jest kochana.
Zabawa nr 1.
Wysłuchanie piosenki  „Pomogę mamusi” muz. Tomasz Kiesewetter; sł. Hanna  Ożogowska YOU TUBE
I Choć mam rączki małe i niewiele zrobię,
pomogę mamusi, niech odpocznie sobie/bis
II Zamiotę izdebkę, umyję garnuszki,
niech się tu nie schodzą łakomczuszki-muszki/bis
III I braciszka uśpię w małej kolebusi,
chociaż tym pomogę kochanej mamusi/bis
Zabawa nr 2
Inscenizacja piosenki z zastosowaniem rekwizytów: lalek, kubeczków i ściereczek oraz szczotki do zamiatania.
 Przy pierwszej zwrotce Dziecko wraz z rodzicem wykonują ćwiczenia rąk i palcó1), następnie siadają na podłodze.
Przy drugiej zwrotce dziecko otrzymuje od rodzica szczotkę i szufelkę.    Wspólnie z mamą zamitają podłogę  .
Przy trzeciej zwrotce Dziecko bierze lalkę i kołysze ją do snu.
Zabawa nr 3
Rodzic daje dziecku karton z zarysem kwiatka,  dziecko je koloruje, a następnie przykleja zdjęcie mamy.
Grupa  4 latków
Temat: Moja mama ukochana
Zabawa nr 1
Słuchanie piosenki z YOU TUBE „Moja mama” muz. Krystyna Kwiatkowska –Marczyk
sł. Jacek Hilchen
I  Moja mama wszystko wie,
moja mama kocha mnie
W dniu jej święta , święta Mamy, tak wesoło zaśpiewamy:
Ref: Niechaj żyje nasza Mama zdrowa i wesoła, 
bijmy brawo naszej Mamie, wszyscy dookoła.
II Moja Mama wszystkich zna,
moja Mama rację   ma,
więc w dniu święta, święta Mamy                                                                                                                               tak wesoło zaśpiewamy:
Refren;
 
Zabawa nr 2
Ćwiczenia oddechowe: ręce w górę  oddech, ręce w dół, wypuszczamy powietrze.
Powtarzanie słów piosenki  z podziałem na sylaby.
Powtarzanie słów piosenki wolno i coraz szybciej przy jednoczesnym chodzeniu.
Na każdą sylabę przypada jeden krok.
Zabawa nr 3
Zabawa plastyczna . Na kartonie dziecko z pomocą rodzica odwzorowuje sylwetkę kobiety. Dziecko pod nadzorem rodzica wycina z ze skrawków tkanin „sukienkę „ i nakleja ją na rysunek.
Grupa 5,6 latków
 
Temat: Bukiecik dla mamy
Zabawa nr 1
Słuchanie z YOU TUBE piosenki „Dla Mamy” muz. Frańciszka Leszczyńska
.sł.Zofia Holska-Albekier
I W zieleni łąka majowa, gdzieś w trawie świerszczyk się schował.Nastroił skrzypce maleńkie, gra zielone piosenki
Ref: Dla mamy piosenki dla mamy,  dla mamy piosenki dla mamy
II  W kolorach łąka majowa już od stokrotek różowa.  A od bławatków błękitna,  wszystkie kwiaty zakwitły
Ref: Dla  mamy zakwitły dla mamy.                                                                                                          
Dla mamy zakwitły dla mamy.
Zabawa nr 2
Ćwiczenia rytmiczne na 3.
Piosenka jest utrzymana w metrum ¾. Dziecko wraz z rodzicem wystukuje o podłogę 3 razy, o kolana 3 razy, w ręce rodzica 3 razy.
 Następnie wykonuje taką samą czynność prawą ręką, lewą ręką, prawą nogą, lewą nogą. Następnie klaśnięcie na raz w dłonie na 2,3 o kolana.
Zabawa nr 3
Ćwiczenia logorytmiczne;
Dziecko wraz z rodzicem utrwala melodię piosenki lecz zamiast słów wymawia Ti –Ta- Ta
Zabawa nr 4
Dziecko z bibuły wykonuje kwiat dla mamy.
Opracowała  rytmiczka Urszula Kociołek-Brandys

Termin 4.05-8.05
Temat: Pomysł na nudę.
Grupa 3-latków
Rekwizyty; chusta,nagranie z internetu lub płyty odtwarzające odgłosy
przyrody.
1.Zabawa w różne zmiany pogodowe; wiatr, deszcz, słońce, burza
Pośrodku pokoju leży trójkolorowa chusta.
Dzieci wraz z rodzicem podnoszą chustę i tworzą koło.
Na słowo wiatr, chusta jest kołysana w prawo i w lewo.
Na słowo deszcz, dziecko bębni palcami po chuście.
Na słowo słońce chusta jest unoszona wysoko ku górze.
Na słowo burza, wszyscy chowamy się pod chustą
2. Zabawa rytmiczno-logopedyczna odtwarzająca anomalia pogodowe;
-wiatr: ręce w górze naśladują gałęzie poruszające się na wietrze,
usta wywołują głoskę „SZ” głośno i cicho
-deszcz: każdy palec prawej i lewej ręki rytmicznie stuka o podłogę
-słońce: dziecko przed upałem rozkłada parasolkę, która jest odpowiednikiem
prawej lub lewej ręki. Kibić dłoni z rozszerzonymi palcami ustawia nad głową,
jako parasol przed słońcem. Dziecko porusza się , w różnych kierunkach.
Dziecko przystaje , aby odpocząć mówiąc jednocześnie ”uff”, „puff”
-burza: jedno klaśnięcie w dłonie oznacza błyskawicę, głośne stukanie nogami
oznacza nadchodzącą burzę. Następnie dzieci zwijają się w kłębek w celu
przeczekania burzy
3. Zabawa plastyczna malowanie słońca.
Rodzic na kartonie maluje koło, a dziecko dorysowuje kreski.
Grupa 4 latków
Temat :Pomysł na nudę
Rekwizyty: Folia malarska, apaszki
Rodzic mówi tekst, a dziecko powtarza;
„ZNOWU NUDA, NUDA, NUDA, /bis
PEWNIE NIC NAM SIĘ NIE UDA, /bis
NUDA LUBI NUDZIĆ SIĘ, /bis
ZRÓBMY COŚ BO BĘDZIE ŹLE” /bis
Rodzic mówi: mam pomysł na niezłą zabawę.
Co powiedzie na Morską wyprawę? Rodzic odtwarza melodię naśladującą szum
morza.
-Zabawa nr 2
Rekwizyty Kolorowa krepina. Kilka pasków należy złączyć bezbarwną taśmą,
a długość dopasować do wzrostu dziecka. Zbyt długie będą się plątać, a zbyt
krótkie nie uzyskają efektu płynnego ruchu płynącej rybki lub syrenki
W zależności od ilości dzieci biorącej udział w zabawie następuje podział ról.
Dziewczynki są rybkami lub syrenkami. Kładą się na podłodze, która jest dnem
oceanu i udają że śpią.
Chłopcy rozpościerają nad nimi folię malarską, delikatnie nią szeleszcząc.
Na hasło Syrenki, dziewczynki machając kolorowymi apaszkami, wynurzają się
ruchem falistym z głębin oceanu. Chłopcy zwijają folię
-Zabawa nr 3.Chłopcy z dziewczynkami naprzemiennie ruchem ramion imitują
fale morskie. Wywołują echo na słowie fala…..fala….fala…..z głośną i znikającą
intonacją głosu
Zabawa nr 4
Rekwizyty: stare gazety, szeleszczący papier,
Dzieci wywołują zamierzony hałas poprzez gniecenie papieru, który ma
przypominać szum fal i wiatru.
Grupa 5.-6 latków
Temat: Sposób na nudę
Rekwizyty: papierowe rurki, pęk starych kluczy, skrzynia skarbów,świecidełka, pyszności w postaci cukierków.
Zabawa nr 1. Wysłuchanie piosenki z YOU-TUBE „Rejs w nieznane”
a. Izabella Wałaszewska
-zaczyna pierwszy solista, a po nim, każdy wers powtarza grupa
I „WPŁYWAMY- WYPŁYWAMY /BIS ,
W REJS DOKOŁA ŚWIATA/BIS
MORSKIM SZLAKIEM/BIS ,
POPROWADZI MAPA/BIS
REF: CZEKA NA NAS PRZYGÓD WIELE, (pauza)
WIĘĆ RUSZAJMY PRZYJACIELE,(pauza)
KAŻDY Z NAS JEST TERAZ BRATEM- PIRA-ATEM
W refrenie 4 klaśnięcia – trzy na zaznaczone sylaby,
czwarte na pauzę.
Obrót dookoła siebie ośmioma energicznymi krokami.
Tupnięcie prawą, potem lewą nogą. Wyjściowa postawa.
II ODNAJDZIEMY, ODNAJDZIEMY/BIS/
SKARBÓW PEŁNĄ SKRZYNIĘ/BIS/
I WRÓCIMY, I WRÓCIMY,
NIM PÓŁ ROKU MINIE,/BIS/
REF:…………………………………..
III A TEJ SKRZYNI/BIS/
BĘDZIE CZEKOLADA/BIS/
I Z PAPAI/BIS,
PYSZNA MARMOLADA/BIS
REF………………………………….
Zabawa nr 2
Dzieci siadają na podłodze w stworzonej przez siebie łodzi.
Papierowe rurki zrobione z kartonu służą dla piratów jako lunety.
Dzieci spoglądają w prawą i w lewą stronę. Wychylając się do przodu i do tyłu. Następnie wiosłują-rytmiczne unoszenie i opuszczanie lunety-podnoszą głowę i opuszczają na kolana
Zabawa nr 3
Temat: Gdzie jest skarb?
Dzieci wyskakują z łodzi i biegną na wyspę po obwodzie dużego koła, szybkim , cichym krokiem, jakby się skradali.
Temat: Przeszukiwanie wyspy Każde dziecko idzie w dowolną stronę. Jedno z nich krzyczy: TUTAJ JEST SKARB.
Wszystkie dzieci podbiegają do dużego pudła, w którym są umieszczone różne przedmioty.
Każde z nich wyciąga po jednym skarbie głośno wymawiając jego nazwę ,a następnie ją powtarza dzieląc na sylaby.
Przygotowała rytmiczka Urszula Kociołek-Brandys

Termin: 27-04-1.5 2020
Temat”. Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne
Grupa 3 latków
Każdy człowiek ma inną barwę głosu, aby dziecko zrozumiało jakie ma to znaczenie w życiu codziennym proponuję zabawę w kręgu rodziny.
Zabawa nr 1
Zapraszamy do zabawy mamę, tatę ,rodzeństwo, babcię i dziadka.
Każde z nich mówi słowa:
Wszyscy są witam was,
na zabawę przyszedł czas.
Jestem Ja, jesteś Ty,
raz , dwa trzy.
Osoba mówiąca jest ukryta za zasłonką. Zadaniem dziecka jest jej odgadnięcie, kto to mówi.
Zabawa nr 2
Siadamy z dzieckiem na podłodze rodzic mówi ponownie tekst z wyklaskiwaniem go w dłonie. Forma rytmiczna zależy do niego.
Zabawa nr 3
Dziecko razem z rodzicem wytupuje rytm podanych słów, a na słowa raz, dwa, trzy –klaszcze w dłonie.
Zabawa nr 4
Dziecko z rodzicem idzie po obwodzie koła mówiąc tekst piosenki . Na słowa raz, dwa, trzy-
podskakuje do góry.
Zabawa nr 5
Dziecko za rodzicem powtarza frazę piosenki na zasadzie echa
–Wszyscy są, wszyscy są, witam was, witam was, na zabawę przyszedł czas, na zabawę przyszedł czas, jestem ja, jestem ja, jesteś Ty, jesteś Ty.
Na słowa 1,2,3 pokazują wraz z rodzicem palec za palcem.
Grupa -4 latków
Temat; Ćwiczenia słuchowe
Zabawa nr 1
Rodzic gra na cymbałkach kolejno następujące po sobie dźwięki, poczynając od niskiego rejestru ,a kończąc na wysokim. Ręce dziecka wędrują od podłogi nad głowę. Następnie rodzic gra duże odległości pomiędzy dźwiękami-5-10 klawiszy. Dziecko słysząc dźwięk niski
podnosi ręce do dołu. Wysoki, do góry.
Zabawa nr 2.
Ćwiczenie słuchowe połączone z rysunkiem. Dziecko siada przy stoliku, otrzymując karton i kredki. Dziecko otrzymuje informację, że odpowiednikiem dźwięków wysokich jest górna część kartonu,
średnich-środkowa, niskich-dolna.
Dobór kredki odpowiada za rejestr dźwięku, jego określoną wysokość.
kolor –zielony(dźwięk wysoki)_,
kolor niebieski-dźwięk średni,
kolor-żółty(dźwięk niski)
Zabawa nr 3
Ćwiczenie słuchowe połączone z ruchem
Dziecko bierze swoją lalkę –przytulankę i kładzie się z nią na podłodze
Słucha muzyki Johannes Brahmsa „Kołysanka”
Zabawa nr 4
Ćwiczenie motoryki nóg i rąk
Dziecko staje z rodzicem w parze i do muzyki J.Brahmsa „Kołysanka”
wykonuje ruch rękoma
-kołysanie w metrum ¾ -zgięte łokcie, rozwarte ramiona, ręce w górze, ręce w dole,
-Nogi -stanie w półkroku, kołysanie biodrami, ręce zwieszone do dołu.
-Trzy kroki do przodu, trzy w miejscu, trzy do tyłu
Ćwiczenia wykonujemy wielokrotnie.
Grupa 5 latków
Temat: Nauka stopniowania dynamiki przy mowie, śpiewie, klaskaniu
Zabawa nr 1
Zabawa w echo rytmiczne z uwzględnieniem zmian dynamicznych i artykulacji słownej do wiersza „Kołysanka” mojego autorstwa
„Małe dzieci mrużą oczka, misie , lale idą spać
księżyc mruga na dobranoc, pora spać, pora spać.
Śpij Dziecino moja mała, śliczne oczka zmruż,
mama będzie ci śpiewała….zaśnij…zaśnij już.
Nocka zbliża się powoli i puka w okienko,
przytul głowę do podusi, śpij już , śpij córeńko
Noc gwiazdeczki rozwiesiła na błękitnym niebie,
a pyzaty księżyc świeci, dla ciebie……dla ciebie .
Śpij spokojnie mój Okruszku, dziecino kochana
niechaj nocka tobie śpiewa, do rana, do rana”
Rodzic czyta, intonując słowa:
cicho(piano), mezzoforte(średnio głośno) pianissimo(bardzo cicho-szeptem) dziecko słucha
Dziecko opowiada co zapamiętało z bajeczki .
Zabawa nr 2
Ilustracja plastyczna do wiersza „Kołysanka”
Dziecko dobierając różnych kolorów kredek maluje na kartonie to co zapamiętało z bajeczki
Zabawa nr 3
-Słuchanie utworu z płyty Dziecięce przeboje piosenki „A ja wolę moją mamę”
Utrwalenie słów refrenu piosenki;
A ja wolę moją mamę, co ma włosy jak atrament,
złote oczy jak mój miś, może się uśmiechnie dziś
-Śpiewanie z mamą refrenu piosenki przy utworze słuchanej z płyty „Dziecięce przeboje”

Temat; Dbamy o porządek w naszym pokoju

Grupa 3- latki
Zachęcanie do dbania o porządek wokół siebie. Rozwijanie sprawności manualnej.
Środki dydaktyczne;
Zabawka-miś, wiersz „Miś” ,opaska z sylwetką misia namalowana przez mamę
Przebieg zabawy:
-Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną- „Szukamy misia”.
Zadaniem dziecka jest odszukanie misia i pozostawienie go na miejscu w pokoju z zabawkami.
Zabawa przy wierszu „Miś”
„Misiu, misiu pokaż łapki (dziecko pokazuje rączki)’
Misiu, misiu, załóż klapki (w pochyleniu naśladuje zakładanie klapek)
Misiu , misiu, obróć się( wykonuje ruch dookoła własnej osi)
Misiu, misiu, łap i mnie (dziecko łapie rodzica, lub brata czy siostrę)
Zabawa  –„Wycieramy kurze”
Dziecko z rodzicem siedzi w siadzie podpartym, stopniowo prostują się aż do wspięcia na palce-naśladują rękami wycieranie kurzu z coraz wyższych półek
Zabawa logorytmiczna- prawidłowe wymawianie spółgłosek uff, puff.
Dziecko zmęczone zabawą głęboko oddycha; pobiera powietrze wznosząc ręce do góry mówi uff, wypuszczając powietrze, opuszczając ręce – mówi –puff.
Ćwiczenie jest powtarzane kilkakrotnie.
Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Szukamy zguby”
Rodzic ponownie chowa misia, dziecko szuka go czworakując w różnym kierunku po pokoju.                   Gdy rodzic klaśnie w dłonie dziecko wstaje. Zabawę wykonujemy kilkakrotnie.
Grupa 4-latków
Temat; Zabawa orientacyjno-porządkowa  „Kto posprząta”
-Zabawa z elementem biegu
Dziecko przynosi  i  ustawia w równym szeregu  buty . Rodzic włącza dowolna melodię, podczas której dziecko biegnie, omijając przeszkody. Z chwilą wyłączenia muzyki razem z mamą wykonują trzy  podskoki ( w następnej kolejności mogą wykonać inne ćwiczenie, np. klaskanie, pajacyki itp.)
Zabawa „Bałagan –Porządek”
Dziecko rozrzuca na podłodze obuwie; swoje, mamy, taty, i rodzeństwa.
W trakcie dowolnej muzyki np. z radia dziecko z mamą biega po  pokoju. Na hasło Porządek wspólnie z rodzicem ustawia buty. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
Zabawa –ćwiczenia rozwijanie zmysłu słuchu i koncentracji uwagi.
-Rozwiązywanie zagadek o wybranych zabawkach . To także inwencji twórczej dla rodzica.
„Z czego dzieci budują domy, mosty, wieże i nie psują zabawki, choć się ją rozbierze”(klocki)
„Może być mała albo duża, czasem szklane oczka zmruża. Zawsze jest miłą i uśmiechnięta, dlatego lubią ja dziewczęta”(lalka)
„Śmiesznie skacze w dół lub w górę, gdy pociągniesz go za sznurek”(pajac)
„Cylindry ma w środku, a maskę na przedzie, chociaż ma biegi, nie biega , lecz jedzie”(samochód)
„Rzucasz nią , siadasz na niej, a ona w głowie ma tylko skakanie”(piłka)
Zabawa ruchowa naśladująca postacie z zagadek
  1. Budujemy z klocków: wieże, domy lub mosty
  2. Bierzemy na kolana swoją przytulankę i ją kołyszemy
  3. Zabawkę samochód trzymamy w rękach i porusza się z nim po pokoju wydając odgłosy brrr,brrr,pipi. Mama bawi się w policjanta i pokazuje czerwoną apaszkę(auto stoi w bezruchu), pokazuje zieloną apaszkę, dziecko biega z autem po pokoju, ponownie wydając odgłosy.
4.Dziecko siada naprzeciw rodzica i wspólnie turlają piłkę naprzemiennie prawą ręką, lewą ręką, oraz obiema rękami
Zabawa logorytmiczna;
-kląsanie, ziewanie, prychanie, mlaskanie, mycie językiem zębów przy otwartej i zamkniętej buzi.
Mama celowo sylabizuje imię dziecka np. Ka-sia, Szy-mek, dziecko poprzez naśladownictwo odpowiada. Można zabawę wzbogacić używając innych wyrazów.
Grupa 5 ,6 latków
Temat: Rozwijanie mowy i myślenia, percepcji wzrokowo-słuchowej
-Słuchanie opowiadania I. Salach „Kto posprząta” w wykonaniu rodzica z wykorzystaniem intonacji głosu i zasad interpunkcji .
„Pani Hania rozdała dzieciom rysunki i zaprosiła je do wspólnej zabawy. Dziewczynki wybrały lalki, chłopcy auta. Krysia i Jurek kolorowe kredki i zabrali się z ochotą do rysowania. Marta i Kubuś rozpoczęli budowę wieży z klocków. Kasia usypiała lalkę , śpiewając jej piosenkę, gdy podeszła do niej Ola.
 -Co robisz? zapytała. -Bawię się lalką, jestem jej mamą –odpowiedziała Kasia.                                                            -Musisz być cichutko, bo ona chce spać.                                                                                                                             –Zostaw lalkę, zbudujemy duży dom z klocków-zaproponowała Ola                                                                  – Doskonale, bierzemy się do pracy, odpowiedziała Kasia. Rzuciła lalkę w kąt i poszła z Olą.                      Stanęły przy Marcie i Kubusiu.                                                                                                                                            -Co budujecie?-zapytała Ola- Ogromną wieżę-uśmiechnęła się Marta.                                                                                                                                                                                -Może zbudujemy dla niej zamek?-zapytała Kasia,-Dobry pomysł-uradował się Kubuś.                                                      – Ale weźmy nowe klocki, one są lepsze-zaproponowała Ola.                                                                              Dzieci porzuciły miejsce zabawy i wyjęły z pudełka nowe klocki. W pewnej chwili podszedł do nich Marcin.-Co budujecie?-zapytał – Zamek dla lalek-. odpowiedzieli zgodnym chórem                                                 – Eee, zobaczcie jakie mam samochody. Zbudujemy dla nich garaże, to będziemy mogli urządzać wyścigi                                                                                                                                                                                                   -Dobrze –powiedziała Ola, ale te klocki się nie nadają.                                                                                                        -Więc weźmy drewniane-krzyknął Marcin i ruszył w stronę półki z klockami. Gromadka dzieci pospieszyła za nim, pozostawiając nieporządek w miejscu zabawy. Pani Hania opowiadała bajkę Ali             i  Jackowi. Nie przerywając , spojrzała z niepokojem na rozrzucone zabawki. Widok był przykry.  Wieża z klocków rozsypała się, kilka kredek leżało pod stołem, lala w kącie, a kilka samochodów wjechało pod regał. Wstała i smutnym głosem zapytała.                                                                                                            – I kto to wszystko posprząta?                                                                                                                                   Dzieci zawstydziły się ogromnie. Dopiero teraz zauważyły, jak bardzo rozrzuciły zabawki. Marta szepnęła coś Kubusiowi, Oli i Marcinowi do ucha. Gromadka zabrała się do pracy: klocki złożono           w pojemnikach, samochody zostały ustawione na półce, lalka wróciła na tapczan, a kredki do pudełka. Pani Hania skończyła opowiadać bajkę, wstała, rozejrzała się po sali i spytała zdziwiona.                                      –Czyżby były u nas krasnoludki? – Nie –zawołały radośnie dzieci, widząc uśmiech Pani.-To my! Obiecujemy, że zawsze będziemy sprzątać zabawki-powiedział Kubuś                                                                                   – Tak będziemy porządni -dodały dziewczynki.                                                                                                                      Na twarzy Pani pojawił się ciepły uśmiech, który dzieci tak bardzo lubią i który dla nich jest zawsze nagrodą.”
1.Rozmowa na temat opowiadania:
-Jakimi zabawkami bawiły się dzieci? Co robiły po przerwaniu zabawy? W jaki sposób się do siebie odnosiły? Wyjaśnienie przez dzieci, dlaczego należy dbać o porządek.
Zabawa ruchowa „Bałagan-Porządek „ z uwzględnieniem inwencji twórczej dzieci.
Zabawa ruchowo-rytmiczna „Przedszkolak dobrze wie i buty sznurować chce”
Zabawa z elementem równowagi i utrwalenia prawa noga, lewa noga-„Zawiązujemy buty”
Dziecko naśladuje czynność zawiązywania sznurówek w półklęku na prawej nodze i na lewej nodze. Razem z rodzicem skacze na hasło: lewa noga, prawa noga
Zabawa przy piosence „Nóżki, rączki” sł. Urszula Kociołek-Brandys
„Tupią nóżki jak szalone, w lewą stronę, w prawą stronę.                                                                                              Wytup z tatą jeśli chcesz, bo już wiesz, bo już wiesz”
„Klaszczą rączki jak szalone, w prawą stronę, w lewą stronę,                                                                        klaśnij z mamą jeśli chcesz, bo już wiesz, bo już wiesz”


Dynamika dźwięków i jej zmiany

Grupa 3-latki
Dziecko 3 letnie ma już pewien stopień wrażliwości na barwę dźwięku. Potrafi odróżnić głos
męski od żeńskiego, rozpoznaje niektóre dźwięki z otoczenia; szczekanie psa, miauczenie
kota, klakson samochodu itp.
Zabawa:
Rozpoznajemy głosy zwierząt i ptaków w środowisku wiejskim na przykładzie wiersza
”Kto to mówi”
Rodzic mówi naśladując odgłosy, występujące w wierszu,a dziecko je powtarza.
„ W chlewiku mieszka świnka, co trąca ryjkiem drzwi, ja mówię jej Dzień dobry, a ona Kwi,kwi, kwi.
Na drzewie siedzi wrona, od rana bardzo zła, ja mówię jej Dzień dobry, a ona Kra, kra,kra
Po dworze chodzi kaczka, co krzywe nóżki ma, ja mówię jej Dzień dobry, a ona Kwa. Kwa ,kwa
Przed budą trzy szczeniaczki, podniosły straszny gwar, ja mówię –cicho pieski, a one Hau, hau, hau”
Inna forma zabawy to naśladowanie ruchów zwierząt;
Świnka się tarza w błocie(dziecko leżąc na plecach przewraca się z boku na bok)
Wrona trzepie skrzydłami(ramiona dziecka tworzą skrzydła) Ruch skrzydeł odbywa się jednostajnie, wyżej i niżej.
Kaczka(dziecko chodzi po pokoju na rozstawionych nogach)
Piesek-(dziecko chodzi po pokoju na czworakach, w różnych kierunkach )
Grupa 4-latków
Temat; Wycieczka do lasu
Uwrażliwienie dzieci na muzykę, postępuje równolegle z rozwijaniem ich słuchu zarówno muzycznego jak i akustycznego. Uwagę ich zwracają takie dźwięki, które pojawiają się sporadycznie lub sygnalizują jakieś interesujące zjawisko.
Propozycja zabawy;
Dziecko z rodzicem jedzie do lasu rowerem. Kładziemy się na plecach i nogami naśladujemy jazdę rowerem. Przyjechaliśmy do lasu. Rodzic informuje dziecko, że w lesie zachowujemy się cicho.
Zabawa w naśladownictwo poprzez intonację głosu słów np. Jasiu, bądź cicho. Rodzic wypowiada zdanie: półgłosem, cicho, szeptem. W podobnej formie naśladuje głosy ptaków:kukułki ku-ku, sowy-uhu,
Inna forma zabawy;
-Rozpoznawanie odgłosów.
Do zabawy potrzebne są rozmaite znane dzieciom przedmioty, takie jak: łyżki, pokrywki, klucze, drobne pieniądze. Wszystkie one wydają metaliczny odgłos. Zadaniem dziecka jest określenie, z którego przedmiotu został wydobyty dźwięk. Przy zabawie rodzic ukrywa się za
zasłonką. Jeżeli odgadnięcie zagadki nie sprawi dziecku kłopotu należy je utrudnić wprowadzając zamiast jednego odgłosu dwa lub trzy. Dziecko odpowiadając powinno określić ukryte przedmioty i kolejność ich występowania w zagadce.
Warianty ćwiczeń
Forma zagadki pozostaje taka sama, zmieniają się przedmioty. Mogą to być instrumenty perkusyjne: kołatka, grzechotka, bębenek, tamburyn, dzwonki, trójkąt.
-Zabawy z wykorzystaniem magnetofonu. Na taśmie są zarejestrowane różne odgłosy takie jak: gwizd i łoskot pociągu, klakson samochodu, plusk wody. Dziecko z rodzicem w odniesieniu do zagadki naśladuje: pociąg-uff-puff; samochód –tii,tii,
woda-plum, plum z różnym natężeniem głośności.
Grupa 5 latków
Temat: Wyrabianie pamięci muzycznej
Na podstawie kanonu(nakładanie się melodii z opóźnieniem) do słów „Panie Janie”
„Panie Janie Panie Janie, rano wstań, rani wstań.
Wszystkie dzwony biją , wszystkie dzwony biją,
bim, nam, bom, bim, bam bom”.
Rodzic-mama intonuje piosenkę samodzielnie. Włącza się tata . Rodzice przedstawiają brzmienie kanonu.
Inna propozycja zabawy to jednomiarowe uderzanie w określony dźwięk na cymbałkach z opóźnieniem rytmicznym.
Inna propozycja zabawy:-echo muzyczne ze zmianą melodyki głosu
Motywy do powtórzeń mogą mieć zaimprowizowany tekst Tematem może być wyliczanka, wiersz, opowiadanie dla dzieci, przysłowie. Rodzic mówi cały tekst ,a następnie informuje dziecko, jaką część ma dopowiedzieć .
Na przykład:
Siała baba mak, siała baba mak ,nie wiedziała jak, nie wiedziała jak, , a dziad wiedział nie powiedział , a to było tak, a dziad wiedział nie powiedział, a to było tak.
Stoi na stacji lokomotywa, stoi na stacji lokomotywa, ciężka ogromna i pot z niej spływa i pot z niej spływa.
Inna propozycja zabawy:
Improwizacja dialogów śpiewanych .Na przykład
– W co chcesz się bawić?- w kotka i w myszkę
– Co zjesz na obiad?- zupę ogórkową
-Gdzie jest Agnieszka?-poszła na spacer
                              Życzę miłej zabawy
Zajęcia opracowała rytmiczka Urszula Kociołek-Brandys
Powiększ litery
Zmień kontrast