Gimnastyka

12.04.2021

KILKA ZABAW DLA PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU STÓP

 1. „Żuraw” – dziecko chodzi z wysoko unoszonymi kolanami i maksymalnie obciągniętymi stopami, naśladują polujące żurawie.
2. „Granie na pianinie i bębenku” – dziecko siedzi w siadzie skulnym podpartym (ręce na podłodze za plecami), stopy na podłodze. Na hasło „gramy na pianinie” uderza lekko palcami stóp o podłogę, na hasło „gramy na bębenku” uderza lekko pietami o podłogę.
3. „Zbuduj wieżę z klocków” – dziecko siedzi w siadzie skulnym podpartym, zadaniem dziecka jest zbudowanie z klocków za pomocą stóp wieży. „Bicie brawa stopami” – dziecko leży na plecach, ręce odsunięte w bok,
unosi ugięte nogi i rozchyla na boki kolana, stopy podeszwami do siebie „biją brawa”.
4. „Odkurzacze” – dziecko robi porządki odkurzaczem, czyli palcami stóp zbiera rzeczy leżące na podłodze (mogą to być np. kasztany, woreczki, skarpety, klocki, maskotki) i wrzuca do pojemnika.
5. „Mycie się” – dziecko „po ciężkiej pracy” – dbając o higienę, przystępują do mycia całego ciała za pomocą stóp (stopy to mydło).
6. „Wycieranie się po myciu” – dziecko po dokładnym umyciu się, przystępują do wycierania, używając stóp jako ręcznika. Następnie zmiana nóg.
7. „Chód baletnicy” – dziecko chodzi stawiając najpierw palce potem pięty.
8. „Czytanie gazety” – dziecko siedzi na krześle, przed nim leży rozłożona gazeta. Dziecko palcami stóp składa gazetę i następnie rozkłada.
9. „Rozrywanie gazety” – dziecko siedzi na krześle, przed nim leży gazeta, zadaniem dziecka jest porozrywać gazetę na kawałki palcami stóp.
10. „Zbieranie śmieci” – dziecko chodzą i zbiera palcami stóp wszystkie leżące kawałki gazety i wrzuca je do pudełka.
11. „Chorągiewki” – dziecko siedzi w siadzie skulnym podpartym, palcami stopy chwyta skarpetkę i kładzie się na plecach unosi wysoko nogę i macha nią jak chorągiewką. Można robić zmiany: prawa, lewa noga. Można ćwiczyć równocześnie obie nogi.
12. „Schowaj skarpetę” – dziecko siedzi w siadzie skulnym podpartym, przed nimi leży skarpeta, palcami stóp obu nóg chwyta skarpetę i zwija tak aż skarpeta schowa się pod stopy, zostanie „połknięta”. Pięt nie wolno w tym
czasie odrywać od podłogi, ani też ich przesuwać!.
13. „Pożegnanie części ciała” – dziecko siedzi prosto (najlepiej przy ścianie), obejmuje stopę rękoma i powoli, dotyka palcami stopy kolejno brody, nosa, czoła, uszu i barków. Ćwiczymy na przemian, raz jedna nogą, potem drugą.
14. „Pożegnanie”- dziecko siedzi w siadzie prostym podpartym na podłodze, nogi wyciągnięte do przodu i złączone. Na sygnał „pa, pa” wykonuje stopami powoli ruchy w kierunku podłogi i do siebie (w dół i w górę).

WSZYSTKIE ĆWICZENIA WYKONUJEMY BOSO!!
ŻYCZĘ UDANEJ ZABAWY

mgr Anna Adamczyk

6-9.04.2021

DLA RODZICÓW I DZIECI ABY POSTAWA CIAŁA BYŁA PRAWIDŁOWA Ćwiczenia na kolana aby nóżki były zgrabne

1. Leżenie na plecach, kończyny dolne ugięte w stawach kolanowych, między stopami piłka gumowa, ramiona wyprostowane w górze, przeniesienie piłki w tył za głowę i chwyt piłki dłońmi, powrót do leżenia, tułów z kończynami dolnymi ugiętymi w stawach kolanowych, ramiona z piłką pozostają wyprostowane za głową, skłon tułowia w przód z rękami wyciągniętymi przed siebie – włożenie piłki gumowej między stopy.

2. Siad skulny podparty – klaskanie podeszwami stóp.

3. Siad skrzyżny, dłonie na kolanach – spychanie kolan w dół ciężarem ciała i siłą ucisku rąk.

4. Siad skrzyżny wstawanie z nogami skrzyżowanymi.

5. Siad skrzyżny, ramiona wzdłuż tułowia, przejście do leżenia tyłem i powrót.

6. Siad prosty, piłka między kolanami, ręce oparte za plecami – unoszenie bioder w górę i powrót do siadu.

7. W siadzie stopy podeszwami opierają się o siebie, dłonie trzymają grzbiet stóp – rozpieranie kolan łokciami na zewnątrz z niewielkim opadem tułowia w przód.

8. W staniu, piłka między kolanami – podskoki trzymając piłkę kolanami. 9. Leżenie na plecach nogami do ściany, piłka między kolanami – marsz stopami po ścianie w linii pionowej.

10. Leżenie na plecach, ręce w górze, kończyny dolne ugięte w stawach kolanowych, stopy złączone, skłon tułowia w przód z równoczesnym rozchyleniem kolan na zewnątrz, stopy pozostają złączone.

11. W siadzie, stopa zamienia się w „gąbkę” – mycie ciała „gąbką” (stopą).

12. W siadzie chwyt dłońmi za stopę (raz lewą, raz prawą) dotykanie palcami stóp do nosa.

ŻYCZĘ UDANEJ ZABAWY
mgr Anna Adamczyk


29.03.-02.04.2021

Oto jeszcze kilka ćwiczeń korygujących wady stóp
1. Dziecko siedzi na krześle lub podłodze (w siadzie skulnym podpartym) i turla pod stopami (raz prawą raz lewą oraz obiema na raz) piłeczkę lub inny przedmiot np. twarda butelka, kręgiel.
2. Dziecko siedzi na krześle lub podłodze (w siadzie skulnym podpartym) przed nim leżą drobne przedmioty chwyta je palcami stóp i przekłada w inne miejsce.
3. Dziecko siedzi na podłodze w siadzie skulnym podpartym przekłada w powietrzu woreczek lub inny miękki przedmiot (np. małą pluszową zabawkę) z jednej stopy do drugiej trzymając przedmiot palcami stóp. 4. Dziecko siedzi na krześle lub podłodze (w siadzie skulnym podpartym) i zwija stopami kocyk lub ręcznik w rulon, robi kokardę. 5. Dziecko siedzi na krześle lub podłodze i podnosi palcami stóp drobne przedmioty i podaje je do ręki. 6. Stojąc na gazecie dziecko rozrywa ją na drobne kawałeczki używając do tego ćwiczenia tylko stóp.
7. Chód w różnych kierunkach z woreczkami trzymanymi palcami stóp (każda stopa trzyma jeden woreczek lub inny miękki przedmiot).
8. Leżenie na plecach – jazda na rowerze z jednoczesnym trzymaniem woreczków lub innych miękkich przedmiotów palcami stóp.
9. Leżenie na plecach – bijemy brawo stopami.
10. W pozycji stojącej- chwytanie woreczka lub innych przedmiotów palcami stopy z podłogi i przekazywanie do rąk z przodu, z tyłu.
11. W pozycji stojącej lub na siedząco- chwytanie woreczka palcami stóp i rzucanie do celu.
12. W pozycji stojącej- przenoszenie woreczka palcami jednej, a następnie drugiej stopy z podłogi na krzesełko i odwrotnie (ćwiczą obie stopy).
13. Dziecko siedzi w siadzie prostym na podłodze, dłonie oparte z tyłu i wykonuje obszerne krążenia stopami a następnie stopy obciągamy i zadzieramy. BARDZO WAŻNE WADY STÓP MA WIĘKSZOŚĆ DZIECI i dlatego zachęcam do systematycznych ćwiczeń wzmacniających mięśnie wysklepienia podeszwy stóp. Przy wadach stóp nie należy: długo stać a szczególnie w rozkroku, dużo skakać po twardych i nieelastycznych powierzchniach.
ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY
mgr Anna Adamczyk

DLA RODZICÓW I DZIECI ABY POSTAWA CIAŁA BYŁA PRAWIDŁOWA
DRODZY RODZICE ZWRÓĆCIE SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ NA TO JAK SIEDZI WASZE DZIECKO I W JAKIEJ POZYCJI SIĘ BAWI !!!
1. JEŚLI SIADA W SIADZIE SKRZYŻNYM (nogi zawiązane na kokardkę) – TO DOBRZE TAK TRZYMAĆ.
2. JEŚLI SIADA NA KOLANACH ZE STOPAMI NA ZEWNĄTRZ – TO POPRAW JE JAK NAJSZYBCIEJ, NIECH USIĄDZIE W SIADZIE SKRZYŻNYM LUB W SIADZIE KLĘCZNYM ALE KONIECZNIE ZE ZŁĄCZONYMI KOLANAMI I STOPAMI (pupa siedzi na obu złączonych piętach).
3. JEŚLI DZIECKO SIEDZI NA KRZEŚLE ZWRÓĆ UWAGĘ ABY OBIE STOPY STAŁY OBOK SIEBIE NA PODŁODZE I KĄT PROSTY BYŁ POD KOLANAMI I PLECY WYPROSTOWANE.
ZALECANE JEST DLA DZIECKA DUŻO RUCHU, SZCZEGÓLNIE NA ŚWIEŻYM POWIETRZU I JAZDA NA ROWERZE (w obecnej sytuacji zagrożenia koronawirusem oczywiście z daleka od skupisk ludzkich)
OTO KILKA ĆWICZEŃ DLA CAŁEJ RODZINKI:
I. LEŻENIE NA PLECACH – rowerki (zataczamy nogami koła w powietrzu)
II. CZWORAKOWANIE – np. z toczeniem piłki głową (ciało podparte tylko na dłoniach i stopach kolana w powietrzu)
III. LEŻENIE NA PLECACH – odbijanie piłki stopami (kolana i stopy złączone razem uniesione do góry, rodzic rzuca piłkę dziecku na stopy ono ją odbija)
IV. STANIE NA PIŁCE Z POMOCĄ (stopy mocno przylegają do piłki, rodzic asekuruje dziecko trzymając je za ręce)
V. LEŻENIE NA BRZUCHU NA PIŁCE – turlanie się na piłce
VI. W SIADZIE TURLANIE PIŁKI POD STOPAMI
VII. SIAD PROSTY PIŁKA NA STOPACH – unieść nogi w górę piłka toczy się po nogach do bioder, opuścić nogi i unieść biodra w górę, piłka toczy się do stóp
VIII. LEŻENIE NA PLECACH – kolana ugięte stopy trzymają piłkę na ścianie, toczenie stopami piłki po ścianie do góry i do dołu
IX. SIAD PROSTY – turlanie piłki pod uniesionymi nogami z jednej strony na drugą
X. SIAD PROSTY – podawanie piłki raz pod jedną raz pod drugą nogą
XI. SIAD Z PIŁKĄ MIĘDZY STOPAMI – podrzucanie piłki do góry i łapanie rękami
XII. SIAD Z PIŁKĄ MIĘDZY STOPAMI – masowanie stóp
XIII. SIAD Z PIŁKĄ MIĘDZY NOGAMI – dziecko trzyma piłkę a rodzic próbuje ją zabrać
XIV. SIAD KLĘCZNY – ukłon japoński (w dłoniach trzymamy piłkę, siedząc na piętach z kolanami złączonymi wysuwamy piłkę jak najdalej do przodu po podłodze)
XV. PODPÓR TYŁEM – piłka między kolanami, stopy razem – unoszenie bioder w górę wytrzymać kilka sekund i przechodzimy z powrotem do siadu
UWAGA: W ĆWICZENIACH III – IX ZWRÓCIĆ UWAGĘ ABY KOLANA I STOPY BYŁY RAZEM
ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY
mgr Anna Adamczyk


Drodzy rodzice oto kilka ważnych informacji o płaskostopiu które występuje u większości dzieci. Czym jest płaskostopie?

Płaskostopie to zniekształcenie podeszwy stopy polegające na obniżeniu jej fizjologicznych sklepień. Wyróżnia się dwa rodzaje płaskostopia, w zależności od sklepienia, którego ono dotyczy: o płaskostopie podłużne, wynikające z obniżenia łuku podłużnego stopy; o płaskostopie poprzeczne, wynikające z obniżenia łuku poprzecznego stopy. Prawidłowo dobrane ćwiczenia na płaskostopie pozwalają przywrócić kształt podeszwy, ograniczyć dokuczliwe objawy i zapobiec powikłaniom. Ćwiczenia na płaskostopie Ćwiczenia korekcyjne na płaskostopie to jedna z bardziej skutecznych metod walki z każdym rodzajem płaskostopia, szczególnie u dzieci. Ćwiczenia korekcyjne na płaskostopie należy wykonywać starannie i zgodnie z metodyką ćwiczeń; powtarzać co najmniej 10 razy każdy ruch; ćwiczyć codziennie po 15–30 minut; stosować różnorodne ćwiczenia z wykorzystaniem przyborów; w trakcie ćwiczeń przeciw płaskostopiu wykonuje się ruchy w stawie skokowym, m.in. wyprost, zgięcie, krążenia, odwracanie, nawracanie; ruchy palców, np. chwytanie, oraz ruchy funkcjonalne, np. przenoszenie przedmiotu z punktu A do punktu B. Ćwiczenia na płaskostopie zawsze wykonuje się na boso. Ćwiczenia na płaskostopie podłużne i poprzeczne Płaskostopie poprzeczne polega na zmianie punktu podparcia z I kości śródstopia na kość II i III. Ćwiczenia na płaskostopie poprzeczne mają za zadanie wzmocnić osłabione mięśnie i więzadła po stronie zaburzonego łuku. Ćwiczenia na płaskostopie poprzeczne skupiają się na ćwiczeniach izometrycznych w podkurczonych pozycjach, np. trzymanie woreczków z grochem, oraz ćwiczeniach czynnych, np. podkurczanie i zdzieranie palców, chwytanie woreczków, przenoszenia woreczków, rolowanie chusteczki, unoszenie pięt, chodzenie na przyśrodkowych i bocznych krawędziach stopy. Płaskostopie podłużne w odróżnieniu od płaskostopia poprzecznego objawia się płaskim odbiciem podeszwy, powstałym w wyniku spłaszczenia wewnętrznego łuku podeszwy. Ćwiczenia na płaskostopie podłużne mają na celu podniesienie szczytu łuku i zapobieganie powikłaniom koślawo ustawionych stóp. Ćwiczenia na płaskostopie podłużne skupiają się na ruchach chwytnych palców, pracy na krawędzi bocznej stopy oraz unoszeniu brzegu wewnętrznego z jednoczesnym podkurczaniem palców.
Ćwiczenia na płaskostopie u dzieci W pracy z dziećmi, najważniejsza jest metoda i forma pracy. Aby ćwiczenia dla dzieci na płaskostopie były atrakcyjne, warto prowadzić je w formie gier, zabaw i zadań oraz ćwiczeń z wykorzystaniem różnorodnych akcesoriów, np. kredek, woreczków, jeżyków sensorycznych, szyszek, gazety, chusteczek, a także wykorzystaniem nierównego terenu, np. chodzenie boso po piasku, trawie czy puszystym dywanie. Ćwiczenia w domu powinny być wykonywane nawet kilka razy dziennie – systematyczność jest bardzo ważna, ponieważ utrwala poprawne nawyki ruchowe. Rodzice powinni zachęcać dziecko do wspólnej zabawy. Przykładowe ćwiczenia na płaskostopie u dzieci:
1. chodzenie na piętach, palcach i zewnętrznych krawędziach,
2. zwijanie stopami ułożonej na ziemi wstążki lub tasiemki – w tym celu dziecko musi szybko podkurczać i prostować stopy,
3. sprzątania za pomocą stóp, czyli chwytania małych przedmiotów palcami stóp i wrzucania ich do wcześniej przygotowanych pudełek,
4. skarpetki – siad płaski, ręce oparte z tyłu. Zdejmowanie skarpetek bez pomocy rąk,
5. lusterko – siad płaski pod ścianą, ręce na biodrach. Dziecko przegląda się w lusterku, którym jest podeszwa raz jednej stopy, raz drugiej,
6. brawo – siad płaski, ręce oparte z tyłu. Bicie brawa stopami,
7. rysowanie – siad na krześle bez oparcia, pod stopami kartka papieru i mazaki. Chwytanie palcami jednej nogi flamastra i rysowanie określonego kształtu, później zmiana,
8. w siadzie na krzesełku lub taborecie – stawianie na zmianę jednej i drugiej stopy na palcach z wysokim unoszeniem pięty,
9. w siadzie lub staniu, stopy ustawione blisko siebie – podkurczanie i prostowanie palców stóp, wewnętrzne krawędzie stóp unoszą się,
10. w staniu chwyt woreczka lub innego miękkiego przedmiotu palcami stopy i rzut do określonego celu, np. do pudełka,
11. zawieszanie i zdejmowanie chusteczki, szarfy, skarpetki z zawieszonej linki np. pomiędzy dwoma krzesełkami.
DZIECKO ZAWSZE POWINNO ĆWICZYĆ W POZYCJI SKORYGOWANEJ! (wyprostowane plecy, łopatki ściągnięte, głowa uniesiona wysoko, brzuch wciągnięty, pośladki napięte) Tu można znaleźć więcej informacji o wadach stóp.
https://www.medicover.pl/o-zdrowiu/plaskostopie-objawy-i-cwiczenia-na-plaskostopie,3827,n,2666
Powiększ litery
Zmień kontrast