Gimnastyka


ZABAWY RUCHOWE Z GAZETAMI

1.Dziecko stoi swobodnie, przed sobą trzyma jedną stronę gazety za dwa rogi, wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami tak, aby kartka się poruszała.
2. Dziecko stoi swobodnie i trzyma palcami jednej ręki za róg kartkę z gazety. Palcami zwija gazetę tak żeby powstała kulka, to samo robi druga ręka.
3. „Wyścig prawej ręki z lewą”. Dziecko stoi swobodnie i trzyma palcami za róg kartki z gazety, jedną w prawym ręku a drugą w lewym i na hasło start zaczyna zwijać równocześnie obie kartki tak żeby powstała kulka w każdej dłoni. Sprawdzamy która ręka zwyciężyła.
4. „Zabawy na śniegu”:
– jazda na nartach (dziecko staje na gazecie i ślizga się na niej naśladując jazdę na nartach),
– skoki przez zamarznięte kałuże (na podłodze leżą gazety i dziecko
przeskakuje przez nie obunóż),
– lepienie śniegowych kul (dziecko zgniata kartki gazety i podrzuca je,
starając się złapać),
– rzucanie do celu kulkami np. do pudełka.
– dziecko siedzi z nogami wyprostowanymi, ręce oparte z tyłu; przed
stopami leży „śniegowa kula”. Dziecko ma za zadanie przenosić złączone stopy nad „kulą” raz na jedną, raz na drugą stronę,
– siad prosty, dziecko przekłada kulkę raz pod jedną raz pod drugą nogą a następnie pod obiema nogami równocześnie.
5. „Zabawy z ręcznikiem i kulkami z gazety”
– dziecko z rodzicem trzyma ręcznik za rogi, stojąc naprzeciwko siebie i podrzucają kulki papieru do góry i łapią, zaczynamy od jednej i stopniowo dodajemy kolejne kulki.
– „Zjeżdżalnia”. dziecko z rodzicem trzyma ręcznik za rogi, stojąc
naprzeciwko siebie, na ręczniku leżą kulki. Raz jedna raz druga osoba robi przysiad i kulki turlają się z góry na dół.
– dziecko z rodzicem trzyma ręcznik za rogi, stojąc naprzeciwko siebie, na ręczniku leży kulka. Osoby ćwiczące starają się trafić kulką do celu np. pudełka.
6. Dziecko stoi prosto i przekłada kulkę z ręki do ręki (jeśli kulka spadnie na podłogę należy ją palcami stóp podać do ręki):
– przed sobą i za plecami,
– puszczamy kulkę z góry w dół przed sobą, jedna ręka wypuszcza druga łapie i zmiana ręki,
– puszczamy kulkę z góry w dół i podrzucamy z dołu do góry przed sobą. Po kilku rzutach zamieniamy ręce,
– przekładanie kulki raz pod jedną raz pod drugą nogą,
– dziecko staje na jednej nodze, przekłada kulkę kilka razy pod kolanem następnie zmiana nogi.
7. Rodzic robi kosz łącząc ręce a dziecko rzuca kulką do kosza.
8. Rodzic staje w rozkroku robiąc ze swoich nóg bramkę, a dziecko stara się kopnąć kulką do bramki.
9. Dziecko leży na brzuchu i przekłada kulkę z ręki do ręki przed sobą i za plecami.
10. Dziecko chodzi na czworaka i toczy kulkę przed sobą raz jedną raz drugą ręka.
11. Dziecko robi podpór tyłem na brzuchu ma kulkę i chodzi jak pająk.
12. Dziecko czołga się po podłodze przed sobą ma kulkę z gazety i ją dmucha.

ZESTAW  ĆWICZEŃ NA PORANNĄ GIMNASTYKĘ

Złap za głowę, potem pięty,
zostań tak przez chwilę zgięty.
Teraz ręce wznieś do nieba –
dobrze się przeciągnąć trzeba.
Dalej kucnij oraz powstań,
jest to czynność bardzo prosta.
Znowu kucnij, skocz do góry,
jakbyś chciał się złapać chmury.
Teraz schyl się do podłogi
i obejrzyj swoje nogi.
W końcu chwyć się za kolana
– gimnastyka wykonana!
Jak masz chęci oraz czas,
powtórz wszystko jeszcze raz!
  • Bieg w miejscu z wysoko uniesionymi kolanami, bieg w miejscu z uderzaniem pietami pośladków.
  • Dziecko leży na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi. Na hasło samolot przenosi wyprostowane ręce w bok, na hasło rakieta przenosi ręce w przód, na hasło odrzutowiec przenosi ręce skośnie w tył. Przez cały czas ręce uniesione nad podłogą.
  • Dziecko siada w siadzie klęcznym (kolana i stopy razem, pośladki siedzą na piętach), kładzie chustkę (apaszkę, maskotkę) na kolana, chwyta chustkę – skręca tułów w prawą stronę i przekłada chustkę oburącz za siebie, powraca do pozycji wyjściowej, skręca tułów w lewo, chwyta chustkę i kładzie z powrotem na kolanach.
  • Dziecko siada w siadzie klęcznym (kolana i stopy razem, pośladki siedzą na piętach), trzyma w obu dłoniach chustkę (apaszkę, maskotkę) nie odrywając pośladków od pięt wysuwa chustkę po podłodze do przodu – „ukłon japoński” i powrót do pozycji wyjściowej.
  • Dziecko leży na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi, ręce wyprostowane w przód. Dziecko robi nożyce pionowe rękami, a następnie nożyce pionowe nogami.
  • Dziecko leży na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi, ręce wyprostowane w przód. Dziecko unosi prawe ramie i lewą nogę, a następnie lewe ramie i prawą nogę.
  • Dziecko leży na plecach i dotyka prawym łokciem do lewego kolana a następnie lewym łokciem do prawego kolana.
  • Dziecko stoi, nogi złączone, trzyma oburącz rozłożoną chustkę (apaszkę) przed sobą, dmucha w nią tak, aby się poruszała (wieje silny wiatr i zasłonka w oknie się rusza).
                                                  ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY     

ZABAWY RUCHOWE NA PORANNĄ GIMNASTYKĘ

,,Kto potrafi tak jak ja” , dziecko powtarza za rodzicem czynności:
– rysowanie na podłodze kółek palcami stóp,
– stanie na jednej nodze jak bocian,
– klaśnięcie pod kolanem,
– stanie na jednej nodze i klaśnięcie nad głową,
– obrócenie się dookoła i stanie na jednej nodze,
– chodzenia stopa za stopą w przód i w tył,
– chodzenia stopa za stopą z zamkniętymi oczami w przód, a następnie w tył.
„Marsz z książką na głowie”, dziecko chodzi z książką na głowie,
postawa wyprostowana, stara się nie zrzucić z głowy książki i wykonuje
powoli obrót, przysiad, staje na jednej nodze, siada w siadzie skrzyżnym, idzie tyłem.
„Myszki się chowają” – myszka chodzi na czworakach (kolana w
powietrzu tylko stopy i dłonie dotykają podłogi) jak zbliża się kot
(rodzic), myszka się chowa robi siad klęczny (stopy i kolana razem, pupa przyklejona do pięt) ręce na podłodze głowa schowana między rękami.
,,Zabawki”, dziecko podskakują swobodnie i na klaśnięcie wykonuje
polecenia rodzica: chodź ciężko jak miś, tańcz lekko jak lalka, turlaj się
jak piłka, podskakuj jak pajacyk.
,,Marsz olbrzyma”, dziecko chodzi na palcach, jednocześnie wyciąga
ręce do góry i naśladuj olbrzyma.
 ,,Skoki zająca”, dziecko naśladuje ruchy zająca, przenosi ręce do przodu z jednoczesnym prostowaniem nóg (skok).
,,Jazda na rowerze”, dziecko leży na plecach z nogami ugiętymi i
uniesionymi nad podłogę. Naśladuje jazdę na rowerze, zataczając
jednocześnie stopami obszerne koła. Jadzie w normalnym tempie, potem powoli (pod górkę) i szybko (z górki).
,,Bociany na łące”, dziecko staje wyprostowane i naśladuje bociana,
unosząc jedną nogę do góry z jednoczesnym rozłożeniem rąk w bok. Stara się utrzymać w tej pozycji jak najdłużej. Następnie zmienia nogi.
,,Stopa za stopą”, dziecko chodzi stopa za stopą, odliczając po sześć stóp, a następnie staje na jednej nodze jak bocian, z jednoczesnym uniesieniem rąk. Powtarza ćwiczenie, odmierza sześć stóp i zmienia nogę, na której stał bocian.

OTO ZESTAW KOLEJNYCH ĆWICZEŃ NA ROZRUSZANIE
STAWÓW I MIĘŚNI BEZ WYCHODZENIA Z DOMU

1. Podskoki obunóż jak małe piłeczki. Tempo: wolno-wolno-wolno, szybko- szybko-szybko, wolno-wolno-wolno, szybko-szybko-szybko, wolno- wolno-wolno, szybko-szybko-szybko.
2. W klęku podparty wykonujemy na przemian „koci grzbiet”, następnie „plecy zapadnięte (wklęsłe)”. (około 8 powtórzeń).
3. Zabawa w pchanie taczek. Rodzic trzyma za kostki dziecko, a ono
próbuje chodzić na rękach do przodu, do tyłu, zmieniać kierunek.
4. Marsz na czworaka w podporze przodem.
5. Szybki bieg w miejscu.
6. Marsz w wolnym tempie z wysokim unoszeniem kolan.
7. Klęk podparty, wykonujemy ruch do tyłu, opierając pośladki o stopy,
równocześnie chowamy głowę między ramiona. Powracamy do klęku
podpartego. (około 8 powtórzeń)
8. Małe żabki: skaczemy do przodu obunóż z głębokiego przysiadu (10
żabich skoków).
9. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych “Kto silniejszy”. Rodzic siada
naprzeciwko dziecka: siad skrzyżny. Podajemy sobie ręce. Przeciągamy
się raz w jedną, raz w drugą stronę.
10. Siadamy. Na ustalony znak jak najszybciej podrywamy się z podłogi i klaszczemy.
11. Chustę (apaszkę) podrzucamy i chwytamy, ale po każdym podrzucie
robimy obrót: raz w lewo, raz w prawo
12. „Opadające liście”. W pozycji stojącej chwytamy stopą leżącą na
podłodze chustę (apaszkę), podrzucamy ją do góry i obserwujemy jej ruch podczas opadania, po czym odtwarzamy ten ruch własnym ciałem.
Powtarzamy 3x.

KILKA ZABAW DLA PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU STÓP 

„Żuraw” – dziecko chodzi z wysoko unoszonymi kolanami i maksymalnie obciągniętymi stopami, naśladują polujące żurawie.

„Granie na pianinie i bębenku” – dziecko siedzi w siadzie skulnym podpartym (ręce na podłodze za plecami), stopy na podłodze. Na hasło „gramy na pianinie” uderza lekko palcami stóp o podłogę, na hasło „gramy na bębenku” uderza lekko pietami o podłogę.
„Zbuduj wieżę z klocków” – dziecko siedzi w siadzie skulnym podpartym, zadaniem dziecka jest zbudowanie z klocków za pomocą stóp wieży.
 „Bicie brawa stopami” – dziecko leży na plecach, ręce odsunięte w bok,
unosi ugięte nogi i rozchyla na boki kolana, stopy podeszwami do siebie
„biją brawa”.
 „Odkurzacze” – dziecko robi porządki odkurzaczem, czyli palcami stóp
zbiera rzeczy leżące na podłodze (mogą to być np. kasztany, woreczki,
skarpety, klocki, maskotki) i wrzuca do pojemnika.
„Mycie się” – dziecko „po ciężkiej pracy” – dbając o higienę, przystępują do mycia całego ciała za pomocą stóp (stopy to mydło).
„Wycieranie się po myciu” – dziecko po dokładnym umyciu się,
przystępują do wycierania, używając stóp jako ręcznika. Następnie zmiana nóg.
„Chód baletnicy” – dziecko chodzi stawiając najpierw palce potem pięty.
„Czytanie gazety” – dziecko siedzi na krześle, przed nim leży rozłożona
gazeta. Dziecko palcami stóp składa gazetę i następnie rozkłada.
„Rozrywanie gazety” – dziecko siedzi na krześle, przed nim leży gazeta,
zadaniem dziecka jest porozrywać gazetę na kawałki palcami stóp.
„Zbieranie śmieci” – dziecko chodzą i zbiera palcami stóp wszystkie leżące kawałki gazety i wrzuca je do pudełka.
„Chorągiewki” – dziecko siedzi w siadzie skulnym podpartym, palcami
stopy chwyta skarpetkę i kładzie się na plecach unosi wysoko nogę i macha nią jak chorągiewką. Można robić zmiany: prawa, lewa noga. Można ćwiczyć równocześnie obie nogi.
„Schowaj skarpetę” – dziecko siedzi w siadzie skulnym podpartym, przed nimi leży skarpeta, palcami stóp obu nóg chwyta skarpetę i zwija tak aż skarpeta schowa się pod stopy, zostanie „połknięta”. Pięt nie wolno w tym czasie odrywać od podłogi, ani też ich przesuwać!.
„Pożegnanie części ciała” – dziecko siedzi prosto (najlepiej przy ścianie), obejmuje stopę rękoma i powoli, dotyka palcami stopy kolejno brody, nosa, czoła, uszu i barków. Ćwiczymy na przemian, raz jedna nogą, potem drugą.
„Pożegnanie”– dziecko siedzi w siadzie prostym podpartym na podłodze, nogi wyciągnięte do przodu i złączone. Na sygnał „pa, pa” wykonuje stopami powoli ruchy w kierunku podłogi i do siebie (w dół i w górę).
WSZYSTKIE ĆWICZENIA WYKONUJEMY BOSO!!
ŻYCZĘ UDANEJ ZABAWY
mgr Anna Adamczyk


DLA RODZICÓW I DZIECI ABY POSTAWA CIAŁA BYŁA

PRAWIDŁOWA

Ćwiczenia na kolana aby nóżki były zgrabne
1. Leżenie na plecach, kończyny dolne ugięte w stawach kolanowych, między stopami piłka gumowa, ramiona wyprostowane w górze, przeniesienie piłki w tył za głowę i chwyt piłki dłońmi, powrót do leżenia, tułów z kończynami dolnymi ugiętymi w stawach kolanowych, ramiona z piłką pozostają wyprostowane za głową, skłon tułowia w przód z rękami wyciągniętymi przed siebie – włożenie piłki gumowej między stopy.
2. Siad skulny podparty – klaskanie podeszwami stóp.
3. Siad skrzyżny, dłonie na kolanach – spychanie kolan w dół ciężarem ciała i siłą ucisku rąk.
4. Siad skrzyżny wstawanie z nogami skrzyżowanymi.
5. Siad skrzyżny, ramiona wzdłuż tułowia, przejście do leżenia tyłem i powrót.
6. Siad prosty, piłka między kolanami, ręce oparte za plecami – unoszenie bioder w górę i powrót do siadu.
7. W siadzie stopy podeszwami opierają się o siebie, dłonie trzymają grzbiet stóp – rozpieranie kolan łokciami na zewnątrz z niewielkim opadem tułowia w przód.
8. W staniu, piłka między kolanami – podskoki trzymając piłkę kolanami.
9. Leżenie na plecach nogami do ściany, piłka między kolanami – marsz
stopami po ścianie w linii pionowej.
10. Leżenie na plecach, ręce w górze, kończyny dolne ugięte w stawach
kolanowych, stopy złączone, skłon tułowia w przód z równoczesnym
rozchyleniem kolan na zewnątrz, stopy pozostają złączone.
11. W siadzie, stopa zamienia się w „gąbkę”; – mycie ciała „gąbką” (stopą).
12. W siadzie chwyt dłońmi za stopę (raz lewą, raz prawą) dotykanie palcami stóp do nosa.
ŻYCZĘ UDANEJ ZABAWY
mgr Anna Adamczyk

Kilka ćwiczeń korygujących wady stóp

– Dziecko siedzi na krześle lub podłodze (w siadzie skulnym podpartym) i turla pod stopami (raz prawą raz lewą oraz obiema na raz) piłeczkę lub inny przedmiot np. twarda butelka, kręgiel.
– Dziecko siedzi na krześle lub podłodze (w siadzie skulnym podpartym) przed nim leżą drobne przedmioty chwyta je palcami stóp i przekłada w inne miejsce.
– Dziecko siedzi na podłodze w siadzie skulnym podpartym przekłada w powietrzu woreczek lub inny miękki przedmiot (np. małą pluszową zabawkę) z jednej stopy do drugiej trzymając przedmiot palcami stóp.
– Dziecko siedzi na krześle lub podłodze  (w siadzie skulnym podpartym) i zwija stopami kocyk lub ręcznik w rulon, robi kokardę.
– Dziecko siedzi na krześle lub podłodze i podnosi palcami stóp drobne przedmioty i podaje je do ręki.
– Stojąc na gazecie dziecko rozrywa ją na drobne kawałeczki używając do tego ćwiczenia tylko stóp.
– Chód w różnych kierunkach z woreczkami trzymanymi palcami stóp (każda stopa trzyma jeden woreczek lub inny miękki przedmiot).
– Leżenie na plecach – jazda na rowerze z jednoczesnym trzymaniem woreczków lub innych miękkich przedmiotów palcami stóp.
– Leżenie na plecach – bijemy brawo stopami.
– W pozycji stojącej- chwytanie woreczka lub innych przedmiotów palcami stopy z podłogi i przekazywanie do rąk z przodu, z tyłu.
– W pozycji stojącej lub na siedząco- chwytanie woreczka palcami stóp i rzucanie do celu.
– W pozycji stojącej- przenoszenie woreczka palcami jednej, a następnie drugiej stopy z podłogi na krzesełko i odwrotnie (ćwiczą obie stopy).
 –  Dziecko siedzi w siadzie prostym na podłodze, dłonie oparte z tyłu i wykonuje obszerne krążenia stopami a następnie stopy obciągamy i zadzieramy.
BARDZO WAŻNE
WADY STÓP MA WIĘKSZOŚĆ DZIECI
i dlatego zachęcam do systematycznych ćwiczeń wzmacniających mięśnie wysklepienia podeszwy stóp.
Przy wadach stóp nie należy: długo stać a szczególnie w rozkroku, dużo skakać po twardych i nieelastycznych powierzchniach.
                                                                            ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY     
                                                              mgr Anna Adamczyk
Powiększ litery
Zmień kontrast