Gimnastyka


ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ POPRZEZ ZABAWY I ĆWICZENIA

WYCIECZKA”- OPOWIEŚĆ SŁOWNO-RUCHOWA.
Rodzic opowiada historyjkę i wykonuje ruchy, które naśladuje dziecko:
Rodzina jechała rowerami na wycieczkę.(dziecko leży na dywanie na plecach i porusza nogami, naśladując jazdę na rowerze)
Wiał przyjemny wiaterek. (dziecko wstaje i wykonuje w miejscu obroty wokół własnej osi, lekko unosząc ramiona)
Gałęzie drzew, które rosły przy drodze, lekko poruszały się na wietrze – raz  w lewo, raz w prawo…(dziecko stoi w rozkroku i porusza się w lewo/prawo uniesionymi nad głową wyprostowanymi ramionami)
W oddali, pośród traw, pasły się krowy. (powoli chodzi na czworakach)
Nad łąkami żwawo latały barwne motyle.(rozpościera ramiona i truchta, machając nimi)
Na kwiatach przysiadły pszczoły i trzmiele.(wykonuje przysiad podparty)
Koniki polne skakały po źdźbłach trawy. (wykonuje skoki obunóż)
Za łąkami płynęła rzeczka.(stojąc w rozkroku, wykonuje skłon w przód i swobodnie porusza ramionami)
W rzece wesoło pluskały się rybki. (przyjmuje pozycję siadu klęcznego i wykonuje krążenie ramion, naśladując czynność wiosłowania)
Dalej na rzece był most. (siada i podpiera się rękami z tyłu, unosi biodra i prostuje plecy)
Na brzegu rzeki, leżąc na kocu, odpoczywała rodzina. (leży na plecach i oddycha głęboko)
                                          ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY     
                                                                                                  mgr Anna Adamczyk
GIMNASTYCZNE Z UŻYCIEM NIETYPOWEGO PRZEDMIOTU – PODUSZKI.
1. „Marsz poduszek” – Marsz z poduszką, dziecko przekłada poduszkę na różne sposoby podczas marszu: z przodu, nad głową, nisko, wysoko.
2. „Znajdź poduszkę”- dziecko chodzi na palcach, poduszka leży na podłodze, rodzic mówi polecenia np. usiądź na poduszce w siadzie skrzyżnym, stań na poduszce na baczność, przeskocz przez poduszkę, stań na poduszce na jednej nodze, klęknij na poduszce itp.
3. „Rowerek” – dziecko leży na plecach, trzyma poduszkę – kierownicę i
naśladują jazdę na rowerze.
4. „Żonglerka” – dziecko siedzi w siadzie podpartym stopami obejmuje
poduszkę i próbuje unieść ją tak aby nie spadła.
5. „Silne palce” – dziecko siedzi w siadzie podpartym mocno zaciska palce stóp na poduszce i próbuje unieść ją tak aby nie spadła.
6. „Ukłon z poduszką”- dziecko siedzi w siadzie klęcznym, podnosi poduszkę w górę i robi skłon w przód sięgając jak najdalej, a następnie przechodzi do siadu ( dziecko nie unosi się z pięt).
7. „Pływanie na poduszce”- dziecko leży na brzuchu na poduszce i rękami porusza tak jak by płyną żabką a nogi wykonują ruchy do kraula.
8. „Uwaga na poduszkę”- dziecko chodzi wyprostowane z poduszką na
głowie, stara się żeby nie spadła.
9. „Kotki pilnują swojej zabawki” – poduszka leży na podłodze, dziecko chodzi na czworakach(kolana nie dotykają podłogi), obchodzi poduszkę wokół raz z jednej raz z drugiej strony.
10. „Wędrująca podusia”- dziecko stoi w lekkim rozkroku i robi skłony
naprzemiennie dotykając poduszką raz do jednej stopy, raz do drugiej.
11. „Przeskocz poduszkę”- dziecko przeskakuje obunóż poduszkę w przód i w tył. (Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo).
12. „Dźwig” – dziecko stoi i próbuje złapać palcami stóp poduszkę i unieść ją do góry. Ćwiczy raz jedna raz druga noga.
13. „Powiew wiatru” – dziecko stoi, trzyma w rękach poduszkę za dwa rogi i dmucha w nią.

ĆWICZENIA Z WYKORZYSTANIEM PLASTIKOWYCH BUTELEK cz. II

1. Stoimy wyprostowani, butelka w rękach trzymana przed sobą, unoszenie raz jednej raz drugiej nogi w górę i dotknięcie kolanem butelki.
2. Stoimy wyprostowani, butelka w rękach trzymana przed sobą, bieg w
miejscu z wysokim unoszeniem kolan i dotykaniem kolanami butelki.
3. Stoimy wyprostowani, butelka leży na podłodze – różne formy
przeskoków przez butelkę: obunóż i na jednej nodze w przód, w tył, w
bok, z półobrotami.
4. Leżenie na brzuchu, butelka w jednej ręce – przekazywanie butelki
ruchem okrężnym z ręki do ręki przed twarzą i za plecami w jednym i w drugim kierunku /cały czas ręce proste w łokciach.
5. Leżenie na plecach, butelka za głową w położeniu poziomym trzymana oburącz – jednoczesny wznos nóg i rąk i dążenie do spotkania stóp z butelką, a następnie powrót do pozycji wyjściowej.
6. Leżenie na plecach, butelka między stopami pionowo, ręce wzdłuż
tułowia – przeniesienie nóg za głowę /leżenie przewrotne/ i dotknięcie
butelką podłoża. Powtórzyć ćwiczenie kilka razy.
7. Leżenie na plecach, nogi wzniesione i zgięte, butelka między kolanami, ręce wzdłuż tułowia – skłon głowy w przód i podciągnięcie kolan w jej kierunku – czoło spotyka się z butelką – i powrót do pozycji wyjściowej.
8. Siad prosty podparty lub leżenie na plecach, butelka między stopami
/pionowo/ – krążenie obunóż w prawo i w lewo, następnie krótki
odpoczynek i powtórzenie ćwiczenia.
9. Siad prosty podparty, butelka w pozycji poziomej leży na nogach – wznos nóg – butelka toczy się w stronę brzucha – opuszczenie nóg i uniesienie bioder w podporze na rękach – butelka toczy się w kierunku stóp. Ćwiczenie należy wykonywać spokojnie, bez pośpiechu.
10.Siad skulny podparty, stopy na butelce – toczenie butelki palcami stóp w przód i w tył, następnie przetaczanie butelki między stopami od lewej do prawej, zwiększając stopniowo odległość.
11.Siad skulny podparty, butelka między stopami –rzuty butelki stopami, chwyty rękami.
12.Siad skulny podparty, butelka leży staramy się stopami bez pomocy rąk postawić butelkę.
13.Leżenie na brzuchu, ręce wyprostowane trzymają butelkę, równoczesne unoszenie do góry rąk i nóg, chwilę wytrzymać w tej pozycji i powrót do pozycji wyjściowej.
14.Leżenie na brzuchu, ręce zgięte w łokciach, dłonie na podłożu przy
barkach, butelka ustawiona w małej odległości od twarzy – głęboki wdech nosem i silny wydech ustami w stronę butelki staramy się ją przewrócić.

ĆWICZENIA Z WYKORZYSTANIEM PLASTIKOWYCH BUTELEK cz. I
  1. Przekładanie butelki z ręki do ręki – z przodu, z tyłu, nad głową, pod kolanem. Stojąc w miejscu i w chodzie.
  2. Podrzuty butelki w górę i chwyt oburącz, jednorącz lub dowolnie. Po opanowaniu chwytów można wykonywać dodatkowe zadania przed chwytem: klaśnięcie w dłonie z przodu, z tyłu, wykonanie przysiadu, obrót wokół siebie w prawo, w lewo itp.
  3. W staniu lub siadzie skrzyżnym – podbijanie butelki dłońmi, a następnie toczenie jej po wyciągniętych ramionach /ćwiczyć na zmianę podbijanie i toczenie/.
  4. W staniu, butelka w jednej ręce – półprzysiady i wyprosty, z jednoczesnym zataczaniem kół butelką prawą i lewą ręką na zmianę.
  5. W staniu, butelka wzniesiona w górę trzymana oburącz – puścić butelkę i złapać zanim dotknie podłoża.
  6. Stanie w rozkroku, butelka w górze trzymana oburącz – skłon w przód z dotknięciem butelką podłoża i wyprost z przeniesieniem butelki w górę nad głowę.
  7. Stanie w rozkroku, butelka w górze trzymana oburącz – skłon w przód i zataczanie kół dookoła jednej i drugiej stopy – rysujemy ósemki /ruch powinien być ciągły, przekazywanie butelki z ręki do ręki/.
  8. W staniu, butelka w jednej ręce – przekładanie butelki z ręki do ręki, wolno skłaniając się w przód aż do pełnego skłonu. Zatoczenie pełnego koła po podłożu i powolny wyprost tym samym sposobem, zmieniając kierunek podawania butelki.
  9. W siadzie skrzyżnym, butelka na kolanach trzymana oburącz – wznos butelki w górę i głęboki skłon w przód.
  10. Siad skrzyżny, butelka na głowie, podtrzymywana palcami rąk – skręty tułowia w lewo i w prawo.
  11. Siad rozkroczny, butelka w górze trzymana oburącz – skrętoskłon do prawej stopy i próba przełożenia przez nią butelki. Wyprost i wykonanie skrętoskłonu do lewej stopy. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, zwracając uwagę na trzymanie butelki oburącz i nie zginanie kolan.
  12. Siad klęczny, butelka przed kolanami, dłonie na butelce – odsuwanie butelki szybkim ruchem w przód i przysuwanie do kolan.
  13. Siad skrzyżny, butelka w górę i wdech nosem, ręce w dół wydech ustami.
                                              ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY
                                                                                                  mgr Anna Adamczyk

ZABAWY PORANNE Z CHUSTKAMI

1. „Smoki do jamy” dziecko udaje smoka – chodzi na czworakach – na
podłodze leży zawiązana rogami chustka (apaszka, szalik) tworząc koło. Na hasło: „Smoki do jamy” dziecko przechodzi przez chustkę zaczynając od stóp w górę.
2. „Skaczące piłki” chustka leży na podłodze tworząc koło, dziecko wskakuje i wyskakuje z koła skacząc do przodu, do tyłu i na boki.
3. „Chustka w górę” dziecko leży na brzuchu z wyprostowanymi rękami, w których trzyma chustkę. Na hasło chustka w górę jak najwyżej unosi nad podłogę ręce na hasło chustka w dół opuszcza i odpoczywa.
4. „Mysz chowa się przed kotem” dziecko wkłada chustkę z tyłu za spodnie tak, aby znaczna część zwisała (ogon), chodzi na czworakach i na hasło „kot” chowa się przed nim. (siada w siadzie klęcznym, kolana i stopy razem, pośladki siedzą na piętach, nie odrywając pośladków od pięt wysuwa ręce do przodu i chowa głowę miedzy ramionami „ukłon
japoński”.
5. „Dźwig” dziecko stoi ma za zadanie raz jedną raz drugą nogą podnieść chustkę palcami stóp z podłogi i przenieść ją w wyznaczone miejsce.
6. „Traf do celu” dziecko zwija chustkę może zawiązać supeł, a następnie z wyznaczonego miejsca rzuca do celu np. pojemnika.
7. „Marsz” dziecko maszeruj unosząc kolana wysoko do góry i przekłada chustkę raz pod jednym, raz pod drugim kolanem.
8. „Wycieranie pleców” dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym trzyma chustkę z tyłu za plecami jedna ręka u góry druga u dołu, przesuwa chustę w dół i w górę wycierając plecy. Następnie zmiana rąk.
9. „Fruwające motyle” dziecko trzyma chustkę w jednym ręku i macha
chustką, kręci koła po suficie nad głową, po podłodze, przed sobą, robi
ósemki, krąży ramieniem do przodu, do tyłu i zmiana ręki.
10. „W dół i w górę” dziecko robi przysiady trzymając przed sobą chustkę oraz skłony wspinając się jak najwyżej na palce z rękami w górze i skłon do podłogi z prostymi nogami.
11. „Wyskok w górę” dziecko wyrzuca chustkę w górę i podskakuje tak, aby złapać ją jak najwyżej.
12. „Wirująca chustka” dziecko trzyma w obu rękach chustkę za dwa rogi wyrzuca do góry i dmucha żeby jak najdłużej chustka utrzymała się w powietrzu.

PORANNA GIMNASTYKA

1. Na podłodze leży lina (sznurek, skakanka)), zadaniem dziecka jest:
– przejście po linie stopa za stopą przodem,
– przejście po linie stopa za stopą przodem z zamkniętymi oczami,
– przejście po linie stopa za stopą tyłem,
– skoki obunóż bokiem przeskakując przez linę,
– przeskoki z nogi na nogę jak byśmy jeździli na łyżwach lina między
nogami,
– przejście krzyżując nogi między liną,
– przejście bokiem po linie (odstawienie i dostawienie nogi) mocno
ściskając linę palcami,
– przeskoki przez linę przodem i tyłem.
2. Zaczepiamy linę jednym końcem np. o krzesło a drugi koniec trzyma
rodzic, dziecko ma zadania do wykonania:
– przeczołgać się pod liną,
– przejść pod liną na czworakach nie dotykając liny,
– przejść w podporze tyłem jak pająk,
– przeturlać się pod lina,
– przeskoczyć linę obunóż,
– przejść nad liną bokiem nie dotykając jej.
3. Dziecko leży na plecach z ugiętymi nogami, między palcami obu stóp
zaczepiona jest lina (sznurek, skakanka, apaszka), która tworzy łańcuch w rowerze. Dziecko podnosi nogi i zatacza stopami kółka (pedałują na rowerze), starając się, aby lina nie wypadła spod palców.
4. Apaszkę (linę) związujemy tworząc z niej koło, dziecko wchodzi do
środka koła i przekłada ją od dołu do góry (od stóp do głowy), a następnie kładzie ją na podłodze.
5. Dziecko wskakuje do ułożonego z liny koła i wyskakują z niego,
starając się nie dotknąć stopami liny.
6. Dziecko siedzi na podłodze, w siadzie podpartym, podnosi palcami
stóp linę do góry raz jedną, raz drugą stopą.
7. Dziecko maszeruje na palcach, trzymając apaszkę wysoko w górze,
następnie na piętach trzymając apaszkę na wysokości nóg.
8. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym (plecy proste) i trzyma w jednej
dłoni apaszkę tak, aby jej koniec zwisał luźno na wysokości ust. Dziecko
wciąga powietrze nosem, a następnie wydmuchują je na apaszkę tak, aby się poruszała.

ZABAWY RUCHOWE Z GAZETAMI

1.Dziecko stoi swobodnie, przed sobą trzyma jedną stronę gazety za dwa rogi, wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami tak, aby kartka się poruszała.
2. Dziecko stoi swobodnie i trzyma palcami jednej ręki za róg kartkę z gazety. Palcami zwija gazetę tak żeby powstała kulka, to samo robi druga ręka.
3. „Wyścig prawej ręki z lewą”. Dziecko stoi swobodnie i trzyma palcami za róg kartki z gazety, jedną w prawym ręku a drugą w lewym i na hasło start zaczyna zwijać równocześnie obie kartki tak żeby powstała kulka w każdej dłoni. Sprawdzamy która ręka zwyciężyła.
4. „Zabawy na śniegu”:
– jazda na nartach (dziecko staje na gazecie i ślizga się na niej naśladując jazdę na nartach),
– skoki przez zamarznięte kałuże (na podłodze leżą gazety i dziecko
przeskakuje przez nie obunóż),
– lepienie śniegowych kul (dziecko zgniata kartki gazety i podrzuca je,
starając się złapać),
– rzucanie do celu kulkami np. do pudełka.
– dziecko siedzi z nogami wyprostowanymi, ręce oparte z tyłu; przed
stopami leży „śniegowa kula”. Dziecko ma za zadanie przenosić złączone stopy nad „kulą” raz na jedną, raz na drugą stronę,
– siad prosty, dziecko przekłada kulkę raz pod jedną raz pod drugą nogą a następnie pod obiema nogami równocześnie.
5. „Zabawy z ręcznikiem i kulkami z gazety”
– dziecko z rodzicem trzyma ręcznik za rogi, stojąc naprzeciwko siebie i podrzucają kulki papieru do góry i łapią, zaczynamy od jednej i stopniowo dodajemy kolejne kulki.
– „Zjeżdżalnia”. dziecko z rodzicem trzyma ręcznik za rogi, stojąc
naprzeciwko siebie, na ręczniku leżą kulki. Raz jedna raz druga osoba robi przysiad i kulki turlają się z góry na dół.
– dziecko z rodzicem trzyma ręcznik za rogi, stojąc naprzeciwko siebie, na ręczniku leży kulka. Osoby ćwiczące starają się trafić kulką do celu np. pudełka.
6. Dziecko stoi prosto i przekłada kulkę z ręki do ręki (jeśli kulka spadnie na podłogę należy ją palcami stóp podać do ręki):
– przed sobą i za plecami,
– puszczamy kulkę z góry w dół przed sobą, jedna ręka wypuszcza druga łapie i zmiana ręki,
– puszczamy kulkę z góry w dół i podrzucamy z dołu do góry przed sobą. Po kilku rzutach zamieniamy ręce,
– przekładanie kulki raz pod jedną raz pod drugą nogą,
– dziecko staje na jednej nodze, przekłada kulkę kilka razy pod kolanem następnie zmiana nogi.
7. Rodzic robi kosz łącząc ręce a dziecko rzuca kulką do kosza.
8. Rodzic staje w rozkroku robiąc ze swoich nóg bramkę, a dziecko stara się kopnąć kulką do bramki.
9. Dziecko leży na brzuchu i przekłada kulkę z ręki do ręki przed sobą i za plecami.
10. Dziecko chodzi na czworaka i toczy kulkę przed sobą raz jedną raz drugą ręka.
11. Dziecko robi podpór tyłem na brzuchu ma kulkę i chodzi jak pająk.
12. Dziecko czołga się po podłodze przed sobą ma kulkę z gazety i ją dmucha.

ZESTAW  ĆWICZEŃ NA PORANNĄ GIMNASTYKĘ

Złap za głowę, potem pięty,
zostań tak przez chwilę zgięty.
Teraz ręce wznieś do nieba –
dobrze się przeciągnąć trzeba.
Dalej kucnij oraz powstań,
jest to czynność bardzo prosta.
Znowu kucnij, skocz do góry,
jakbyś chciał się złapać chmury.
Teraz schyl się do podłogi
i obejrzyj swoje nogi.
W końcu chwyć się za kolana
– gimnastyka wykonana!
Jak masz chęci oraz czas,
powtórz wszystko jeszcze raz!
  • Bieg w miejscu z wysoko uniesionymi kolanami, bieg w miejscu z uderzaniem pietami pośladków.
  • Dziecko leży na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi. Na hasło samolot przenosi wyprostowane ręce w bok, na hasło rakieta przenosi ręce w przód, na hasło odrzutowiec przenosi ręce skośnie w tył. Przez cały czas ręce uniesione nad podłogą.
  • Dziecko siada w siadzie klęcznym (kolana i stopy razem, pośladki siedzą na piętach), kładzie chustkę (apaszkę, maskotkę) na kolana, chwyta chustkę – skręca tułów w prawą stronę i przekłada chustkę oburącz za siebie, powraca do pozycji wyjściowej, skręca tułów w lewo, chwyta chustkę i kładzie z powrotem na kolanach.
  • Dziecko siada w siadzie klęcznym (kolana i stopy razem, pośladki siedzą na piętach), trzyma w obu dłoniach chustkę (apaszkę, maskotkę) nie odrywając pośladków od pięt wysuwa chustkę po podłodze do przodu – „ukłon japoński” i powrót do pozycji wyjściowej.
  • Dziecko leży na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi, ręce wyprostowane w przód. Dziecko robi nożyce pionowe rękami, a następnie nożyce pionowe nogami.
  • Dziecko leży na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi, ręce wyprostowane w przód. Dziecko unosi prawe ramie i lewą nogę, a następnie lewe ramie i prawą nogę.
  • Dziecko leży na plecach i dotyka prawym łokciem do lewego kolana a następnie lewym łokciem do prawego kolana.
  • Dziecko stoi, nogi złączone, trzyma oburącz rozłożoną chustkę (apaszkę) przed sobą, dmucha w nią tak, aby się poruszała (wieje silny wiatr i zasłonka w oknie się rusza).
                                                  ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY     

ZABAWY RUCHOWE NA PORANNĄ GIMNASTYKĘ

,,Kto potrafi tak jak ja” , dziecko powtarza za rodzicem czynności:
– rysowanie na podłodze kółek palcami stóp,
– stanie na jednej nodze jak bocian,
– klaśnięcie pod kolanem,
– stanie na jednej nodze i klaśnięcie nad głową,
– obrócenie się dookoła i stanie na jednej nodze,
– chodzenia stopa za stopą w przód i w tył,
– chodzenia stopa za stopą z zamkniętymi oczami w przód, a następnie w tył.
„Marsz z książką na głowie”, dziecko chodzi z książką na głowie,
postawa wyprostowana, stara się nie zrzucić z głowy książki i wykonuje
powoli obrót, przysiad, staje na jednej nodze, siada w siadzie skrzyżnym, idzie tyłem.
„Myszki się chowają” – myszka chodzi na czworakach (kolana w
powietrzu tylko stopy i dłonie dotykają podłogi) jak zbliża się kot
(rodzic), myszka się chowa robi siad klęczny (stopy i kolana razem, pupa przyklejona do pięt) ręce na podłodze głowa schowana między rękami.
,,Zabawki”, dziecko podskakują swobodnie i na klaśnięcie wykonuje
polecenia rodzica: chodź ciężko jak miś, tańcz lekko jak lalka, turlaj się
jak piłka, podskakuj jak pajacyk.
,,Marsz olbrzyma”, dziecko chodzi na palcach, jednocześnie wyciąga
ręce do góry i naśladuj olbrzyma.
 ,,Skoki zająca”, dziecko naśladuje ruchy zająca, przenosi ręce do przodu z jednoczesnym prostowaniem nóg (skok).
,,Jazda na rowerze”, dziecko leży na plecach z nogami ugiętymi i
uniesionymi nad podłogę. Naśladuje jazdę na rowerze, zataczając
jednocześnie stopami obszerne koła. Jadzie w normalnym tempie, potem powoli (pod górkę) i szybko (z górki).
,,Bociany na łące”, dziecko staje wyprostowane i naśladuje bociana,
unosząc jedną nogę do góry z jednoczesnym rozłożeniem rąk w bok. Stara się utrzymać w tej pozycji jak najdłużej. Następnie zmienia nogi.
,,Stopa za stopą”, dziecko chodzi stopa za stopą, odliczając po sześć stóp, a następnie staje na jednej nodze jak bocian, z jednoczesnym uniesieniem rąk. Powtarza ćwiczenie, odmierza sześć stóp i zmienia nogę, na której stał bocian.

OTO ZESTAW KOLEJNYCH ĆWICZEŃ NA ROZRUSZANIE
STAWÓW I MIĘŚNI BEZ WYCHODZENIA Z DOMU

1. Podskoki obunóż jak małe piłeczki. Tempo: wolno-wolno-wolno, szybko- szybko-szybko, wolno-wolno-wolno, szybko-szybko-szybko, wolno- wolno-wolno, szybko-szybko-szybko.
2. W klęku podparty wykonujemy na przemian „koci grzbiet”, następnie „plecy zapadnięte (wklęsłe)”. (około 8 powtórzeń).
3. Zabawa w pchanie taczek. Rodzic trzyma za kostki dziecko, a ono
próbuje chodzić na rękach do przodu, do tyłu, zmieniać kierunek.
4. Marsz na czworaka w podporze przodem.
5. Szybki bieg w miejscu.
6. Marsz w wolnym tempie z wysokim unoszeniem kolan.
7. Klęk podparty, wykonujemy ruch do tyłu, opierając pośladki o stopy,
równocześnie chowamy głowę między ramiona. Powracamy do klęku
podpartego. (około 8 powtórzeń)
8. Małe żabki: skaczemy do przodu obunóż z głębokiego przysiadu (10
żabich skoków).
9. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych “Kto silniejszy”. Rodzic siada
naprzeciwko dziecka: siad skrzyżny. Podajemy sobie ręce. Przeciągamy
się raz w jedną, raz w drugą stronę.
10. Siadamy. Na ustalony znak jak najszybciej podrywamy się z podłogi i klaszczemy.
11. Chustę (apaszkę) podrzucamy i chwytamy, ale po każdym podrzucie
robimy obrót: raz w lewo, raz w prawo
12. „Opadające liście”. W pozycji stojącej chwytamy stopą leżącą na
podłodze chustę (apaszkę), podrzucamy ją do góry i obserwujemy jej ruch podczas opadania, po czym odtwarzamy ten ruch własnym ciałem.
Powtarzamy 3x.

KILKA ZABAW DLA PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU STÓP 

„Żuraw” – dziecko chodzi z wysoko unoszonymi kolanami i maksymalnie obciągniętymi stopami, naśladują polujące żurawie.

„Granie na pianinie i bębenku” – dziecko siedzi w siadzie skulnym podpartym (ręce na podłodze za plecami), stopy na podłodze. Na hasło „gramy na pianinie” uderza lekko palcami stóp o podłogę, na hasło „gramy na bębenku” uderza lekko pietami o podłogę.
„Zbuduj wieżę z klocków” – dziecko siedzi w siadzie skulnym podpartym, zadaniem dziecka jest zbudowanie z klocków za pomocą stóp wieży.
 „Bicie brawa stopami” – dziecko leży na plecach, ręce odsunięte w bok,
unosi ugięte nogi i rozchyla na boki kolana, stopy podeszwami do siebie
„biją brawa”.
 „Odkurzacze” – dziecko robi porządki odkurzaczem, czyli palcami stóp
zbiera rzeczy leżące na podłodze (mogą to być np. kasztany, woreczki,
skarpety, klocki, maskotki) i wrzuca do pojemnika.
„Mycie się” – dziecko „po ciężkiej pracy” – dbając o higienę, przystępują do mycia całego ciała za pomocą stóp (stopy to mydło).
„Wycieranie się po myciu” – dziecko po dokładnym umyciu się,
przystępują do wycierania, używając stóp jako ręcznika. Następnie zmiana nóg.
„Chód baletnicy” – dziecko chodzi stawiając najpierw palce potem pięty.
„Czytanie gazety” – dziecko siedzi na krześle, przed nim leży rozłożona
gazeta. Dziecko palcami stóp składa gazetę i następnie rozkłada.
„Rozrywanie gazety” – dziecko siedzi na krześle, przed nim leży gazeta,
zadaniem dziecka jest porozrywać gazetę na kawałki palcami stóp.
„Zbieranie śmieci” – dziecko chodzą i zbiera palcami stóp wszystkie leżące kawałki gazety i wrzuca je do pudełka.
„Chorągiewki” – dziecko siedzi w siadzie skulnym podpartym, palcami
stopy chwyta skarpetkę i kładzie się na plecach unosi wysoko nogę i macha nią jak chorągiewką. Można robić zmiany: prawa, lewa noga. Można ćwiczyć równocześnie obie nogi.
„Schowaj skarpetę” – dziecko siedzi w siadzie skulnym podpartym, przed nimi leży skarpeta, palcami stóp obu nóg chwyta skarpetę i zwija tak aż skarpeta schowa się pod stopy, zostanie „połknięta”. Pięt nie wolno w tym czasie odrywać od podłogi, ani też ich przesuwać!.
„Pożegnanie części ciała” – dziecko siedzi prosto (najlepiej przy ścianie), obejmuje stopę rękoma i powoli, dotyka palcami stopy kolejno brody, nosa, czoła, uszu i barków. Ćwiczymy na przemian, raz jedna nogą, potem drugą.
„Pożegnanie”– dziecko siedzi w siadzie prostym podpartym na podłodze, nogi wyciągnięte do przodu i złączone. Na sygnał „pa, pa” wykonuje stopami powoli ruchy w kierunku podłogi i do siebie (w dół i w górę).
WSZYSTKIE ĆWICZENIA WYKONUJEMY BOSO!!
ŻYCZĘ UDANEJ ZABAWY
mgr Anna Adamczyk


DLA RODZICÓW I DZIECI ABY POSTAWA CIAŁA BYŁA

PRAWIDŁOWA

Ćwiczenia na kolana aby nóżki były zgrabne
1. Leżenie na plecach, kończyny dolne ugięte w stawach kolanowych, między stopami piłka gumowa, ramiona wyprostowane w górze, przeniesienie piłki w tył za głowę i chwyt piłki dłońmi, powrót do leżenia, tułów z kończynami dolnymi ugiętymi w stawach kolanowych, ramiona z piłką pozostają wyprostowane za głową, skłon tułowia w przód z rękami wyciągniętymi przed siebie – włożenie piłki gumowej między stopy.
2. Siad skulny podparty – klaskanie podeszwami stóp.
3. Siad skrzyżny, dłonie na kolanach – spychanie kolan w dół ciężarem ciała i siłą ucisku rąk.
4. Siad skrzyżny wstawanie z nogami skrzyżowanymi.
5. Siad skrzyżny, ramiona wzdłuż tułowia, przejście do leżenia tyłem i powrót.
6. Siad prosty, piłka między kolanami, ręce oparte za plecami – unoszenie bioder w górę i powrót do siadu.
7. W siadzie stopy podeszwami opierają się o siebie, dłonie trzymają grzbiet stóp – rozpieranie kolan łokciami na zewnątrz z niewielkim opadem tułowia w przód.
8. W staniu, piłka między kolanami – podskoki trzymając piłkę kolanami.
9. Leżenie na plecach nogami do ściany, piłka między kolanami – marsz
stopami po ścianie w linii pionowej.
10. Leżenie na plecach, ręce w górze, kończyny dolne ugięte w stawach
kolanowych, stopy złączone, skłon tułowia w przód z równoczesnym
rozchyleniem kolan na zewnątrz, stopy pozostają złączone.
11. W siadzie, stopa zamienia się w „gąbkę”; – mycie ciała „gąbką” (stopą).
12. W siadzie chwyt dłońmi za stopę (raz lewą, raz prawą) dotykanie palcami stóp do nosa.
ŻYCZĘ UDANEJ ZABAWY
mgr Anna Adamczyk

Kilka ćwiczeń korygujących wady stóp

– Dziecko siedzi na krześle lub podłodze (w siadzie skulnym podpartym) i turla pod stopami (raz prawą raz lewą oraz obiema na raz) piłeczkę lub inny przedmiot np. twarda butelka, kręgiel.
– Dziecko siedzi na krześle lub podłodze (w siadzie skulnym podpartym) przed nim leżą drobne przedmioty chwyta je palcami stóp i przekłada w inne miejsce.
– Dziecko siedzi na podłodze w siadzie skulnym podpartym przekłada w powietrzu woreczek lub inny miękki przedmiot (np. małą pluszową zabawkę) z jednej stopy do drugiej trzymając przedmiot palcami stóp.
– Dziecko siedzi na krześle lub podłodze  (w siadzie skulnym podpartym) i zwija stopami kocyk lub ręcznik w rulon, robi kokardę.
– Dziecko siedzi na krześle lub podłodze i podnosi palcami stóp drobne przedmioty i podaje je do ręki.
– Stojąc na gazecie dziecko rozrywa ją na drobne kawałeczki używając do tego ćwiczenia tylko stóp.
– Chód w różnych kierunkach z woreczkami trzymanymi palcami stóp (każda stopa trzyma jeden woreczek lub inny miękki przedmiot).
– Leżenie na plecach – jazda na rowerze z jednoczesnym trzymaniem woreczków lub innych miękkich przedmiotów palcami stóp.
– Leżenie na plecach – bijemy brawo stopami.
– W pozycji stojącej- chwytanie woreczka lub innych przedmiotów palcami stopy z podłogi i przekazywanie do rąk z przodu, z tyłu.
– W pozycji stojącej lub na siedząco- chwytanie woreczka palcami stóp i rzucanie do celu.
– W pozycji stojącej- przenoszenie woreczka palcami jednej, a następnie drugiej stopy z podłogi na krzesełko i odwrotnie (ćwiczą obie stopy).
 –  Dziecko siedzi w siadzie prostym na podłodze, dłonie oparte z tyłu i wykonuje obszerne krążenia stopami a następnie stopy obciągamy i zadzieramy.
BARDZO WAŻNE
WADY STÓP MA WIĘKSZOŚĆ DZIECI
i dlatego zachęcam do systematycznych ćwiczeń wzmacniających mięśnie wysklepienia podeszwy stóp.
Przy wadach stóp nie należy: długo stać a szczególnie w rozkroku, dużo skakać po twardych i nieelastycznych powierzchniach.
                                                                            ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY     
                                                              mgr Anna Adamczyk
Powiększ litery
Zmień kontrast