Terapia pedagogiczna

TERAPIA PEDAGOGICZNA
Terapia pedagogiczna to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Ukierunkowana jest ona na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowego rozwoju dziecka jako jednej z przyczyn niepowodzeń szkolnych.
Terapię pedagogiczną na terenie naszego przedszkola prowadzimy w formie indywidualnej. Staramy się stworzyć dzieciom możliwość wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego na miarę ich możliwości. Bawiąc się z  dziećmi szczególną uwagę zwracamy na usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji. Prowadzimy rozmowy indywidualne z dziećmi, organizujemy zabawy tematyczne, inscenizacje na podstawie tekstów literackich oraz aktywność plastyczną wspartą ciekawymi i różnorodnymi pomocami i materiałami. Podczas pracy z dzieckiem stosujemy metody wspierające i stymulujące naturalny rozwój dziecka oraz angażujące wiele zmysłów: słuch, wzrok, dotyk.

15.04.2021 czwartek ćwiczenia dla Mateusza

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

46

 

 

 

15.04.2021 czwartek ćwiczenia dla Sandry

  • Naśladowanie min
To ćwiczenie najlepiej wykonać przed lustrem. Polega ono na naśladowaniu min: smutnej, wesołej, zdziwionej, wystraszonej, zdenerwowanej. Rodzic i dziecko mogą zaproponować również inne miny.
  • Rysowanie według instrukcji

Do wykonania zadania będzie potrzebna karta i coś do malowania – farby, kredki lub flamastry. Ćwiczenie polega na powtórzeniu zdań i wykonaniu rysunku zgodnie z powtórzonymi zdaniami. To jest Leon. Leon ma zieloną bluzę. Spodnie Leona mają fioletowy kolor. Leon trzyma latawiec. Obok Leona jest pudel. Nad pudlem leci kolorowy motyl.
  • Układanie zabawek
 Do tego zadania należy przygotować ulubione zabawki dziecka. Ćwiczenie ma na celu zapoznanie dziecka z przyimkami: na, pod, obok, przed, za, w, między. Umożliwią one dziecku tworzenie poprawnych wypowiedzi. Na początku proszę układać zabawki z różnych stron i jednocześnie proszę mówić, gdzie one są, np. klocki są obok piłki, za piłką jest lalka, przed lalką jest robot. Następnie dziecko może ułożyć w dowolny sposób zabawki, a rodzic może opowiadać, gdzie one są.
  • Rysowanie według instrukcji
Zadaniem rodzica będzie przeczytanie poniższych zdań, a dziecko powinno wykonać rysunek według instrukcji. To zadanie ma zadanie utrwalenie wyrażeń przyimkowych w zdaniach.
Na środku kartki narysuj dom. Przed domem narysuj auto. Obok auta narysuj psa. Obok domu narysuj drzewo. Nad domem narysuj chmury. Między domem a autem narysuj kwiaty.

 

 

13.04.2021 wtorek – ćwiczenia dla Mateusza

Zabawa „Części ciała”. Dziecko zamyka oczy a rodzic dotyka jego różnych części ciała. Dziecko zgaduje jak część ciała została dotknięta.
Zabawa „Robimy pianę- wielkie pranie”. Wykorzystanie wody i płynu do kąpieli, robienie piany w misce, moczenie tkanin, ubrań, zabawa w mycie, szorowanie zabawek. Można użyć do zabawy różnego rodzaju szczotek.
Zabawa „Zajączki świetlne. Weźcie latarki i pobawcie się w berka światełek. Obrysowywanie światełkiem latarki różnych przedmiotów w pomieszczeniu.
Zabawa z wykorzystaniem drążka gimnastycznego lub drabinek na placu zabawa. Dziecko zwisa na drążku i liczymy czas, jaki da się wytrzymać wisząc. Rodzic dyskretnie asekuruje dziecko i łapie je przed ewentualnym upadkiem.

12.04.2021 poniedziałek – ćwiczenia dla Sandry 

Zabawa „skrzynia skarbów”. Gromadzimy do pudełka lub woreczka różne przedmioty. Dziecko z zamkniętymi oczami dotyka przedmiot i rozpoznaje go.
Zabawa „Kolorowe palce i stopy”. Wykorzystujemy duży arkusz papieru i pozawalamy dziecku zanurzyć palce w różnych kolorach farby, dziecko maluje palcami. Malujemy pędzelkiem stopy dziecka i pozwalamy mu na odbijanie ich na dużych arkuszach papieru.
Zabawa „Zaczarowane przedmioty”. Wykorzystujemy przedmioty o różnorodnej fakturze, zamaczamy je w farbie i odbijamy ślady.

08.04.2021 czwartek- ćwiczenia dla Mateusza

Zabawa „Naleśnik”. Ciasno zawijamy dziecko w kołdrę (głowa musi pozostać na wierzchu). Dziecko ma za zadanie samo się rozwinąć. Można do zabawy wykorzystać koc, kawałek folii ochronnej.
Zabawa „Bitwa na pluszaki”. Układamy z poduszek dwa mury obronne. Kładziemy się za nimi na brzuchu i rzucamy w siebie miękkimi piłeczkami, kulkami zgniecionego papieru lub zgniecionej gazety. Cały czas leżymy na brzuchu.
Zabawa „Zapasy”. Dorosły leży na plecach a dziecko próbuje przeturlać go na brzuch. Dorosły i dziecko zamieniają się rolami.
Zabawa w „Prezent”. Dziecko zwijamy w kłębek a potem „rozpakowujemy” – prostujemy kończyny i ustawiamy do pozycji wyprostowanej. Zabawę powtarzamy, zamieniamy się rolami.

08.04.2021 czwartek- ćwiczenia dla Sandry

Zabawa „Przejście po wąskiej ścieżce”. Rozkładamy w zygzak sznurek lub skakankę i spacerujemy stopa za stopą. Można próbować również z zamkniętymi oczami i do tyłu.
Zabawa „Przenieś i nie zrzuć” – wykorzystujemy sznurek lub linę, skakankę, maszerujemy po nim tak żeby nie stracić równowagi i przenosimy na łyżce np. piłeczkę. W zabawie chodzi o utrzymanie równowagi i o to żeby piłeczka nie spadła z łyżki.
Zabawa „Ścieżki sensoryczne”. Wyszukanie i wykorzystanie w domu różnych faktur sensorycznych np. skrawków materiałów, swetrów wełnianych, futrzanych elementów garderoby, włóczek. Układanie z nich ścieżki i wędrowanie po nich bosą stopą.
Zabawa „Rzuć do celu”. Wyznaczamy cel, możemy obrysować miejsce, do którego chcemy rzucać lub ustawić np. wiaderko, miskę i rzucamy piłeczkami, kulkami z papieru. Rzucamy również z zamkniętymi oczami.

 


06.04.2021 wtorek – ćwiczenia dla Mateusza

jakie to pory roku1

 

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej: zgniatanie kulek z gazet jedną ręką, rzut kulkami np.  do pojemnika.

 


01.04.2021 czwartek ćwiczenia dla Mateusza

23

„Co zmieniło miejsce?”- odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych przedmiotów. Układamy przedmioty, które mamy w domu ( łyżeczka, widelec, kubek, pluszak, piłka)  prosimy dziecko o odtworzenie podanego wzoru.

01.04.2021 czwartek ćwiczenia dla Sandry

22
22

33

 

13.04.2021 wtorek – ćwiczenia dla Mateusza

Zabawa „Części ciała”. Dziecko zamyka oczy a rodzic dotyka jego różnych części ciała. Dziecko zgaduje jak część ciała została dotknięta.
Zabawa „Robimy pianę- wielkie pranie”. Wykorzystanie wody i płynu do kąpieli, robienie piany w misce, moczenie tkanin, ubrań, zabawa w mycie, szorowanie zabawek. Można użyć do zabawy różnego rodzaju szczotek.
Zabawa „Zajączki świetlne. Weźcie latarki i pobawcie się w berka światełek. Obrysowywanie światełkiem latarki różnych przedmiotów w pomieszczeniu.
Zabawa z wykorzystaniem drążka gimnastycznego lub drabinek na placu zabawa. Dziecko zwisa na drążku i liczymy czas, jaki da się wytrzymać wisząc. Rodzic dyskretnie asekuruje dziecko i łapie je przed ewentualnym upadkiem.

12.04.2021 poniedziałek – ćwiczenia dla Sandry 

Zabawa „skrzynia skarbów”. Gromadzimy do pudełka lub woreczka różne przedmioty. Dziecko z zamkniętymi oczami dotyka przedmiot i rozpoznaje go.
Zabawa „Kolorowe palce i stopy”. Wykorzystujemy duży arkusz papieru i pozawalamy dziecku zanurzyć palce w różnych kolorach farby, dziecko maluje palcami. Malujemy pędzelkiem stopy dziecka i pozwalamy mu na odbijanie ich na dużych arkuszach papieru.
Zabawa „Zaczarowane przedmioty”. Wykorzystujemy przedmioty o różnorodnej fakturze, zamaczamy je w farbie i odbijamy ślady.

08.04.2021 czwartek- ćwiczenia dla Mateusza

Zabawa „Naleśnik”. Ciasno zawijamy dziecko w kołdrę (głowa musi pozostać na wierzchu). Dziecko ma za zadanie samo się rozwinąć. Można do zabawy wykorzystać koc, kawałek folii ochronnej.
Zabawa „Bitwa na pluszaki”. Układamy z poduszek dwa mury obronne. Kładziemy się za nimi na brzuchu i rzucamy w siebie miękkimi piłeczkami, kulkami zgniecionego papieru lub zgniecionej gazety. Cały czas leżymy na brzuchu.
Zabawa „Zapasy”. Dorosły leży na plecach a dziecko próbuje przeturlać go na brzuch. Dorosły i dziecko zamieniają się rolami.
Zabawa w „Prezent”. Dziecko zwijamy w kłębek a potem „rozpakowujemy” – prostujemy kończyny i ustawiamy do pozycji wyprostowanej. Zabawę powtarzamy, zamieniamy się rolami.

08.04.2021 czwartek- ćwiczenia dla Sandry

Zabawa „Przejście po wąskiej ścieżce”. Rozkładamy w zygzak sznurek lub skakankę i spacerujemy stopa za stopą. Można próbować również z zamkniętymi oczami i do tyłu.
Zabawa „Przenieś i nie zrzuć” – wykorzystujemy sznurek lub linę, skakankę, maszerujemy po nim tak żeby nie stracić równowagi i przenosimy na łyżce np. piłeczkę. W zabawie chodzi o utrzymanie równowagi i o to żeby piłeczka nie spadła z łyżki.
Zabawa „Ścieżki sensoryczne”. Wyszukanie i wykorzystanie w domu różnych faktur sensorycznych np. skrawków materiałów, swetrów wełnianych, futrzanych elementów garderoby, włóczek. Układanie z nich ścieżki i wędrowanie po nich bosą stopą.
Zabawa „Rzuć do celu”. Wyznaczamy cel, możemy obrysować miejsce, do którego chcemy rzucać lub ustawić np. wiaderko, miskę i rzucamy piłeczkami, kulkami z papieru. Rzucamy również z zamkniętymi oczami.

 


06.04.2021 wtorek – ćwiczenia dla Mateusza

jakie to pory roku1

 

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej: zgniatanie kulek z gazet jedną ręką, rzut kulkami np.  do pojemnika.

 


01.04.2021 czwartek ćwiczenia dla Mateusza

23

„Co zmieniło miejsce?”- odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych przedmiotów. Układamy przedmioty, które mamy w domu ( łyżeczka, widelec, kubek, pluszak, piłka)  prosimy dziecko o odtworzenie podanego wzoru.

01.04.2021 czwartek ćwiczenia dla Sandry

22
22

33

 

Powiększ litery
Zmień kontrast